Geïntoxiceerd bromfiets klasse A

DonJohn
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Geïntoxiceerd bromfiets klasse A

#1 , 09 okt 2018 15:15

Goedmiddag mevrouw, mijnheer,

Mijn zoon werd onlangs staande gehouden met zijn bromfiets klasse A (max 25km/h) bij een algemene alcoholcontrole.
Hij had 0,60 mg/l alcohol in zijn bloed en het Pro Justitia vermeldde "geïntoxiceerd", normale handelingen, niet verward, geen uiterlijke tekenen van dronkenschap. Het is eveneens zijn allereerste overtreding.
Toch zal dit voor de politierechtbank komen.
Hij had op het ogenblik van de feiten nog geen rijbewijs.

Nu, hij gaat in de komende weken naar de rijschool om uiteindelijk zijn rijbewijs B te behalen (Lessen theorie en praktijk).
Wanneer hij dient te verschijnen voor de politierechter kan deze hem dan verplichten om alle proeven opnieuw te doen?? Een politie-inspecteur vertelde me dat dit mogelijk is. Dit lijkt me onlogisch daar de feiten zich voordeden vooraleer hij een rijbewijs had? Wat ik wel mogelijk acht is dat er een rijverbod uitgesproken wordt, dat lijkt me wel een logische gedachte.

Dus de essentie van mijn vraag is, of de rechter hem in dit geval kan opleggen alle proeven opnieuw te doen ook al had hij op het ogenblik van de feiten nog geen rijbewijs.

Alvast bedankt voor uw reactie.

Mvg,

John

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 09 okt 2018 15:19

Dat is mogelijk, de datum van het behalen van het rijbewijs speelt geen rol.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 10 okt 2018 22:40

Dus de essentie van mijn vraag is, of de rechter hem in dit geval kan opleggen alle proeven opnieuw te doen ook al had hij op het ogenblik van de feiten nog geen rijbewijs.
Dat kan zeker
Het verval van het recht op sturen wordt dan uitgevoerd na behalen van het rijbewijs

Inbreuk is met een motorvoertuig gebeurd
En ook niet min gezopen voor een 16 jarige : bijna 1,4 ‰

De mogelijke straffen daarvoor voorzien inderdaad een verval van het recht op sturen en herstelonderzoeken zijn mogelijk om terug in dat recht hersteld te worden.

Bij herhaling binnen de 3 jaar wordt dat alcoholslot ....

Reclame

DonJohn
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 okt 2018 11:34

Goedemiddag Inazuma,

In essentie kan hij dan beter wachten om naar de rijschool te gaan ná de uitspraak, aangezien hij het risico loopt alle proeven opnieuw te moeten afleggen. De absurditeit ten top!
Ter info, mijn zoon is 20 ( geen 16) en zijn les heeft hij wel geleerd, 1ste en laatste maal.

Met vriendelijke groet,

John

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 13 okt 2018 12:47

In essentie kan hij dan beter wachten om naar de rijschool te gaan ná de uitspraak, aangezien hij het risico loopt alle proeven opnieuw te moeten afleggen. De absurditeit ten top!
Dagvaarding & veroordeling kunnen nog wel "even" duren
En de strafuitvoering nadien, wéér "even".

Het is zelfs andersom:
Als hij een verval van het recht tot sturen opgelegd krijgt mét herdoen praktijk-examen als herstelonderzoek, kan dat het behalen van het rijbewijs net erg problematisch maken.
Leren rijden én 9 maanden rij-stage met rijschool-instructeur :?:

Want zonder instructeur van een erkende rijschool màg hij niet de baan op (wegens vervallen van het recht op sturen ...) voor die herstelonderzoeken uitgevoerd zijn...


Parketten laten zelfs éérst de herstelonderzoeken uitvoeren, en pas nadien de eigenlijke straf (de periode met rijverbod) ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”