(Tijdelijk) rijden zonder inschrijvingsbewijs

Klieve89klieve
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

(Tijdelijk) rijden zonder inschrijvingsbewijs

#1 , 07 okt 2018 13:45

Beste,


Ik kocht recent een jonge ingevoerde tweedehandswagen. De aanvraag tot inschrijving en de nodige documenten worden morgen per post naar DIV Brussel verstuurd. Ik zou zelf willen langsgaan, maar bij ingevoerde voertuigen ben ik verplicht een afspraak te maken. Hiervoor kan ik pas binnen 2 weken terecht.

Ik vroeg me af of ik de nummerplaten van mijn huidige wagen (1-XXX-XXX type) op de nieuwe wagen mag monteren en hiermee mag rondrijden, ook al heb ik het inschrijvingsbewijs nog niet ontvangen van DIV? De nieuwe wagen zal vanaf morgen wel reeds verzekerd zijn.

Mijn verzekeringsagent zegt om een kopie van de aanvraag tot inschrijving in de wagen te leggen, mocht er controle zijn dan zou deze kopie voldoende moeten zijn. Toch betwijfel ik dit omdat deze nog niet zal geregistreerd zijn bij DIV. Doch is wel de aanvraag onderweg.

Bij DIV zit men momenteel met een vertraging van 1 week, vandaar mijn vraag.

Met vriendelijke groeten
Kevin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 okt 2018 14:11

Neen
Artikel 2

§ 1. Een voertuig mag slechts in het verkeer worden gebracht als het ingeschreven is en de nummerplaat draagt die bij de inschrijving werd toegekend.
Laat u niet zot maken door uw makelaar, hij zal de boete niet betalen als het misgaat

Tybo
Berichten: 145

#3 , 09 okt 2018 17:51

Minimum boete inzake het in het verkeer brengen van een (nog) niet geldig ingeschreven motorvoertuig is thans bestraft met een OI van 116 EUR.
Vergeet niet dat er ook een mogelijks fiscaal PV zou kunnen volgen inzake het zogezegd ontduiken van de verkeersbelasting ...

Reclame

Klieve89klieve
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 okt 2018 08:43

Bedankt voor de reacties heren.

Nogmaals de bevestiging voor mij dat het dit risico niet waard was. We wachten wel even :)


Grt

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”