snelheidsovertreding onmogelijk

Fortega
Topic Starter
Berichten: 4

snelheidsovertreding onmogelijk

#1 , 02 apr 2008 19:04

Ik heb een proces verbaal in de bus gekregen voor een snelheidsovertreding omstreeks 10u40 op E314 richting leuven op 09/03.

Ik was op dat moment echter 100% zeker niet richting Leuven aan het rijden. Wel is het mogelijk dat ik op dat moment op dezelfde autostrade richting Genk reed.

Is hier iets aan te doen? Of moet ik gewoon aannemen dat het een foutje is in het proces-verbaal en gewoon betalen?

alvast bedankt voor het antwoord...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dendimi
Berichten: 25

#2 , 02 apr 2008 19:37

dit is enkel mijn mening, als je richting Genk reed, kan je onmogelijk gespot zijn richting Leuven en is die PV ongeldig..

Fortega
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 02 apr 2008 19:41

dit is enkel mijn mening, als je richting Genk reed, kan je onmogelijk gespot zijn richting Leuven en is die PV ongeldig..
De vraag is: wat gebeurt er als ik weiger te betalen? Krijg ik dan een nieuwe pv met richting Genk? Moet ik het gaan uitleggen voor een rechter? Of moet ik dan gewoon niet betalen? En hoe kan ik bewijzen dat ik niet richting Leuven reed?

Reclame

dieke
Berichten: 1299

#4 , 02 apr 2008 23:24

dit is enkel mijn mening, als je richting Genk reed, kan je onmogelijk gespot zijn richting Leuven en is die PV ongeldig..
De vraag is: wat gebeurt er als ik weiger te betalen? Krijg ik dan een nieuwe pv met richting Genk? Moet ik het gaan uitleggen voor een rechter? Of moet ik dan gewoon niet betalen? En hoe kan ik bewijzen dat ik niet richting Leuven reed?
De kans is groot dat u dan inderdaad een nieuw pv krijgt met rijrichting Genk. Zelf ooit een pv in de bus gekregen waarop een foutieve nummerplaat stond. Al de rest kon kloppen: plaats, tijdstip,... Alleen stond er 1 lettertje van de nummerplaat verkeerd getypt. Niet betaald dus, tijdje later politie over de vloer, uitgelegd dat dat onze nummerplaat niet was, nog eens tijdje later: pv in de bus met juiste nummerplaat.

Strafpleiter
Berichten: 25
Locatie: Gent

#5 , 04 apr 2008 13:07

Geachte Fortega

Een PV dat wordt opgesteld door de politie heeft een bijzondere bewijswaarde. Hoewel je in het strafrecht je onschuld niet moet bewijzen en het dus in principe aan het openbaar ministerie is om je schuld te bewijzen, houdt dit in dat je in dit geval inderdaad zelf zult moeten kunnen aantonen dat de vaststelling van de politie onmogelijk is doordat je elders reed op dat ogenblik.

Bovendien lijkt mij zoals het hierboven al correct werd weergegeven dat in het beste geval zal worden geoordeeld dat het een materiele vergissing betreft in het PV en de rijrichting dus verkeerd werd genoteerd.

Conclusie, ik vrees dat je je boete best betaald.

Met vriendelijke groeten

Maarten Vandermeersch
Advocaat Balie Gent

nomino
Berichten: 7
Locatie: Geel

#6 , 30 apr 2008 20:47

Antwoordformilier dat bij afschrift proces verbaal zit invullen met al de argumenten die je onschuld zouden kunnen bewijzen. Terug sturen naar verbaliserende politiezone en afwachten op antwoord van parket. Kan enkele maanden duren. Ofwel hoor je niets meer, pv is geseponeerd, ofwel krijg je een nieuwe rekening van het parket plus 10€ administratiekosten. Daarna moet je dus echt wel betalen of je wordt gedagvaard.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”