Dat klopt inderdaad maar ze hebben mij gecontroleerd de halte waar zij zijn opgestapt en niet de halte waar ik ben opgestapt. Ik heb mijn bericht gestuurd op 19:18( seconden zijn onbekend) maar ik heb mijn ticket ontvangen op 19:18:38 de tram was er om 19:18:03 maar toen was ik nog niet aanwezig op de tram. We spreken hier van seconden... .Correct me if I'm wrong, maar ik dacht dat de ontvangen sms telt, niet de verzonden? En dat je bijgevolg de sms al ontvangen moet hebben voor je opstapt?
Ze hebben mij inderdaad gezegd wanneer de tram precies aankwam aan station Gent Sint-Pieters maar niet wanneer deze vertrekt. Verder spreekt u alsof ik gestuurd zou hebben wanneer ik wist dat ze de volgende halte gingen controleren. Ik had al minuten geleden gestuurd voordat de tram zelf die halte had bereikt. Nogmaals zij controleren de tijd van de vorige halte voordat zij opgestapt zijn. Ik ben bijna een dagelijkse gebruiker van de De Lijn en ik ben al meermaals gecontroleerd geweest waarbij ze ENKEL de tijd nemen wanneer de controleurs opstappen en niet van de vorige halte.De lijn kan exact de tijd zien welke tram in beweging gaat, dus de deuren dicht gaan, en men moet voor het instappen het bericht versturen, ik maak dit al klaar ver op voorhand tegen in aan de tram kom zoals gisteren is deze al verzonden want het blijft ook een uur geldig, en het is het bericht die je ontvang deze tijd telt, en er zit bijna nooit meer dan 2 seconden verschil op, en het is niet zo dat je in orde moet zijn als zij op den tram stappen dan ben je te laat, want de slimmerd zien ze van ver staan en dan sturen ze het bericht door maar dit telt niet, je moet in orde zijn de halte voor zij opstappen., ooit controle gehad bij het uitstappen in Gent en dit gebeurt veel.
Ze hebben mij inderdaad gezegd wanneer de tram precies aankwam aan station Gent Sint-Pieters maar niet wanneer deze vertrekt. Verder spreekt u alsof ik gestuurd zou hebben wanneer ik wist dat ze de volgende halte gingen controleren. Ik had al minuten geleden gestuurd voordat de tram zelf die halte had bereikt. Nogmaals zij controleren de tijd van de vorige halte voordat zij opgestapt zijn. Ik ben bijna een dagelijkse gebruiker van de De Lijn en ik ben al meermaals gecontroleerd geweest waarbij ze ENKEL de tijd nemen wanneer de controleurs opstappen en niet van de vorige halte.De lijn kan exact de tijd zien welke tram in beweging gaat, dus de deuren dicht gaan, en men moet voor het instappen het bericht versturen, ik maak dit al klaar ver op voorhand tegen in aan de tram kom zoals gisteren is deze al verzonden want het blijft ook een uur geldig, en het is het bericht die je ontvang deze tijd telt, en er zit bijna nooit meer dan 2 seconden verschil op, en het is niet zo dat je in orde moet zijn als zij op den tram stappen dan ben je te laat, want de slimmerd zien ze van ver staan en dan sturen ze het bericht door maar dit telt niet, je moet in orde zijn de halte voor zij opstappen., ooit controle gehad bij het uitstappen in Gent en dit gebeurt veel.
Ik had een geldig reisticket maar ze controleren mij tot op de seconde en behandelen mij alsof ik precies niet wou betalen tot er controle ging zijn.
De bedoeling van deze controles is om zwart rijden tegen te gaan?
Ja die klopt uiteraard.Loopt de klok van uw GSM wel juist?
De tijd gebruiken waarop de tram toekomt is toch ook gewoon niet correct?Beste,
Ik stapte zonet de tram op vanuit station Gent Sint-Pieters waarvoor ik betaalde op het tijdstip 19:18 via een sms ticket.
Vervolgens werd ik bij de volgende halte gecontroleerd (halte Meersstraat), waarna de controleurs elkaar vragen hoe laat het was. Ze zeiden dat het 19:18 was terwijl het 19:20 zij hebben mij om 19:21 gecontroleerd en hiervoor kreeg ik een boete type 1 omwille van zwartrijden. Wanneer ik zei dat het tijdstip niet klopte zeiden ze mij dat ik te laat betaald heb bij de vorige halte. Zij beweren dat de tram 19:18:03 is toegekomen in Gent Sint-Pieters en mijn bericht 30 seconden later heb ontvangen. Zij gebruiken de tijd wanneer de tram toekwam en niet de tijd van vertrek. De halte Gent Sint-Pieters is één van de drukste haltes van deze tramlijn waardoor het ook erg druk was en dus ook voor een langere tijd stil staat.
Normaal gezien wordt de tijd van het OPSTAPPEN van de controleurs gebruikt als referentie om al dan niet een boete uit te schrijven terwijl in dit geval de tijd van de VORIGE halte werd gebruikt.
Op de website van De Lijn staat er echter dit:
Toon het sms-ticket of je sms-dagpas aan de chauffeur bij het instappen. Wie een sms-ticket aanvraagt als de controleur instapt, valt door de mand.
Onze controleurs kijken altijd na of het sms-ticket of de sms-dagpas na de vorige halte is aangevraagd.
https://www.delijn.be/nl/contact/faq-detail.html?v=2776
Door het laatste ben ik volgens mij wel gedeeltelijk in mijn recht doordat ik wel op tijd betaald heb wanneer ze mij controleerden.
Wat denken jullie hierover? Ik ben van plan dit betwisten omdat ik 2 minuten voor dat zij opstapten betaald hebben.
Het is inderdaad een interessante discussie en er gelden andere regels bij een 10-rittenkaart. Want er was bijvoorbeeld een persoon enkele haltes verder die geen geldig vervoersbewijs had toen hij opstapte maar toen de controleurs hem tegenhielden zei hij dat een ticket wilde betalen aan chauffeur met 50€ terwijl er in hun regels staat dat je met maximum 10€ mag betalen. Ik spreek me niet over uit of die persoon daadwerkelijk zijn intentie was om niet te betalen.Mmm, interessante discussie. Ik neem af en toe de tram en gebruik een 10-rittenkaart. Ik stap soms op een overvolle tram, waardoor de tram al lang vertrokken is voor ik me een weg naar zo'n ontwaardingstoestel gebaand heb, gewacht tot de 5 man voor mij getikt heeft, waarna ik zelf pas kan tikken. Het gebeurd dus dikwijls dat ik pas kan tikken als we bijna aan de volgende halte zijn. Dus dan ben ik in principe ook in fout, enkel en alleen omdat de tram overvol zit? Of wordt er voor lijnkaarten een andere theorie gebruikt?