moto parkeren op de stoep in de stad verboden

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

moto parkeren op de stoep in de stad verboden

#1 , 26 sep 2018 09:17

Al ruim 30 jaar parkeer ik mijn moto op de stoep als we naar de stad gaan.
Nu hebben we dit jaar een paar verwittigingen gekregen dat stoepparkeren verboden is.
Ook hoor en lees ik dat er meer en meer PV's hiervoor worden opgemaakt.

Ik heb dit nagevraagd op het politiekantoor.
De wet is hierin zeer duidelijk, parkeren op de stoep mag mits 1,5 m ruimte voor zwakke weggebruikers.
Hij zei ook dat vele steden de laatste jaren deze wet niet meer als hedendaags aanvaarden en zelf hun eigen wetten maken.
Je kan een PV steeds aanvechten, maar de steden zullen zich hiertegen gewapend hebben (oa stoepen die privaat geworden zijn).

Op die wijze kan ik nooit nog zeker zijn of je in een bepaalde stad op de stoep mag parkeren.
Wat een verwarring mensen.

Iemand raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 sep 2018 10:19

Ja, parkeer nergens meer op de stoep, dan moet je je ook geen zorgen maken. Als je wel op de stoep wil parkeren, zal je eerst het politiereglement van de stad / dorp waar je wil parkeren, moeten doornemen om te kijken of je daar al dan niet op de stoep mag staan. Als dit over uw eigen woonplaats gaat, is dit al eens de moeite om het op te zoeken, maar voor alle andere plaatsen zou ik het zekere voor het onzekere nemen en de moto gewoon parkeren op plaatsen waar auto's mogen parkeren.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 sep 2018 10:31

Als we touren is dit bijna onhaalbaar om te informeren. Op mail of papier wordt ook nooit iets afgeleverd door de politie.

Waarom dan de algemene wegcode - dit is toch een WET.

Waarom zetten we moto's op de stoep :

1. dit is waarschijnlijk het belangrijkste (aanrijdingen langs de straat)
2. gratis
3. vele parkings met hefbomen laten moto's niet toe (weegschaal in de asfalt is voor gewicht wagens)

Reclame

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 sep 2018 10:44

Mag een stad zomaar afwijken van de federale wegcode ?
Onder welke wettekst staat dit gestipuleerd ?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 sep 2018 11:21

Een politiereglement kan inderdaad strenger zijn in dit soort zaken. Welke wet dit stipuleert weet ik zo niet uit het hoofd. Maar het blijft wel zo dat je aanwijzingen van politieagenten steeds moet opvolgen. Een politiereglement kan je beschouwen als geschreven aanwijzingen van politieagenten.

De redenen waarom je je moto op de stoep wil zetten spelen verder weinig rol. Je hebt dus twee mogelijkheden: 1. Je zorgt dat je zeker weet dat de motor op de stoep mag staan. 2. Als je dit niet haalbaar vindt, of je bent niet zeker: parkeer je moto dan op een parkeerplaats van een auto.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

adizal

#6 , 26 sep 2018 12:39

De Raad van State heeft in een arrest van 14 juni 2012 het artikel 4 van het koninklijk besluit betreffende de veiligheid van de motorrijders vernietigd.

Door deze vernietiging wordt het parkeerbeleid voor de motorfiets weer aangepast. Artikel 4 liet immers toe dat motorfietsen op het voetpad geparkeerd worden indien ze 1,50 meter vrijlieten. Het K.B. werd echter aangevochten door het Brusselse gewest wegens gebrek aan overleg over de maatregel. De Raad van State heeft de redenering van het Brusselse gewest gevolgd en artikel 4 van het K.B. van 11 juni vernietigd. De vernietiging werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 30 juli 2012.

Als gevolg van deze vernietiging mogen motorfietsen buiten de rijbaan en parkeerzones opgesteld worden ZONDER de andere weggebruikers te hinderen of onveilig maken. Het uitdrukkelijke verbod uit artikel 24 waardoor men niet op trottoirs of (binnen de bebouwde kom) op de verhoogde berm mag parkeren is niet van toepassing op de motorfietsen. Enkel de vereiste van het vrijlaten van een begaanbare strook van 1,5 meter is vervallen door de vernietiging van het aangepaste artikel 23.4.

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 sep 2018 12:47

De Raad van State heeft in een arrest van 14 juni 2012 het artikel 4 van het koninklijk besluit betreffende de veiligheid van de motorrijders vernietigd.

Door deze vernietiging wordt het parkeerbeleid voor de motorfiets weer aangepast. Artikel 4 liet immers toe dat motorfietsen op het voetpad geparkeerd worden indien ze 1,50 meter vrijlieten. Het K.B. werd echter aangevochten door het Brusselse gewest wegens gebrek aan overleg over de maatregel. De Raad van State heeft de redenering van het Brusselse gewest gevolgd en artikel 4 van het K.B. van 11 juni vernietigd. De vernietiging werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 30 juli 2012.

Als gevolg van deze vernietiging mogen motorfietsen buiten de rijbaan en parkeerzones opgesteld worden ZONDER de andere weggebruikers te hinderen of onveilig maken. Het uitdrukkelijke verbod uit artikel 24 waardoor men niet op trottoirs of (binnen de bebouwde kom) op de verhoogde berm mag parkeren is niet van toepassing op de motorfietsen. Enkel de vereiste van het vrijlaten van een begaanbare strook van 1,5 meter is vervallen door de vernietiging van het aangepaste artikel 23.4.
Juist, daarop baseren we ons ook.
MAAR de praktijk is anders. In GENK, LUIK, LEUVEN, DURBUY, na info : VERBODEN op de stoep, zoniet PV, takel en/of wielklem.
Vele motorrijders zien hun vrijheid bedreigd, maar vooral zij het NOORDEN kwijt.
Kan ik ergens een wettelijk attest verkrijgen om wettelijk op de stoep te parkeren ? Politie en overheid alvast niet, reeds gevraagd.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 26 sep 2018 12:56

Waarom zou jij op de stoep mogen parkeren??? Betaal zoals iedereen het parkeergeld, en uw probleem is opgelost :evil:

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 sep 2018 13:12

Waarom zou jij op de stoep mogen parkeren??? Betaal zoals iedereen het parkeergeld, en uw probleem is opgelost :evil:
Niet druk maken.
Geld is niet het issue.

1. Moto's mogen niet op een parking met hefboom, hefboom gaat gewoon niet open.
2. Langs de straat staat een moto gevaarlijk, vaak merken automobilisten hem te laat op, kostprijs moto bijna 25000 EUR
3. Langs de staart ook ticket, maar daar heb je wat aan als je moto getakeld is.
4. Maar vooral waarom zijn er WETTEN in ons land, als het verboden is dan zij het zo, maar ...
5. Vele motards willen hun moto zien staan als ze een terrasje doen, motorrijden is een cultuur, a way of living, vooral FREEDOM

adizal

#10 , 26 sep 2018 14:00

Kijk, wettelijk heb je gelijk en kan je beleefd vragen aan de agent welke overtreding van de wegcode je maakt door op de stoep te staan. Hij zal dat zeker kunnen aantonen omdat hij je een boete wil geven.
Hou gewoon de wetgeving op zak en verwijs daarnaar. Hou er wel rekening mee dat een bevoegd persoon zoals een politie agent u bepaalde bevelen kan geven.
Hetzelfde zou ik doen als je al een boete hebt gehad. Ga naar het plaatselijk kantoor en vraag op welke wet zij zich baseren. En in feite zoals men al aanmerkte, Een kind hoort niet te spelen op de rijweg en een motorvoertuig hoort niet op het voetpad.. De keuze is aan u..

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 sep 2018 14:33

Nogmaals, een lokaal politiereglement mag weldegelijk verbieden dat moto's op het voetpad gezet worden. Als dit niet in het lokale politiereglement staat, mag het dus wel, maar je zal het moeten opzoeken op voorhand. Als je dat niet wil opzoeken, dan zet je de moto ofwel op de baan, ofwel neem je het risico op een boete.

Verder:
1. Moto's mogen niet op een parking met hefboom, hefboom gaat gewoon niet open.
Het is aan de eigenaar van de parking om te bepalen of de hefboom voor een motor open gaat of niet. Heeft niets met verkeerswetgeving te maken.
2. Langs de straat staat een moto gevaarlijk, vaak merken automobilisten hem te laat op, kostprijs moto bijna 25000 EUR
Beetje een drogreden: als ik mijn wagen op het voetpad zet, heb ik ook minder kans dat mijn zijspiegels afgereden worden, hé... Slaat nergens op.
4. Maar vooral waarom zijn er WETTEN in ons land, als het verboden is dan zij het zo, maar ...
Regelgeving die in een lokaal politiereglement staat moet ook nageleefd worden. Dit moet je ook als "wet" beschouwen.
5. Vele motards willen hun moto zien staan als ze een terrasje doen, motorrijden is een cultuur, a way of living, vooral FREEDOM
Totaal irrelevant. Als iedereen zo redeneert. Trucker zijn is ook een way of living, dus dat betekent dat dat een vrachtwagenchauffeur zijn truck ook op het terras mag zetten? FREEDOM zoveel je wil, maar je moet je aan de wet houden (inclusief het lokaal politiereglement).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 26 sep 2018 15:07

Al ruim 30 jaar parkeer ik mijn moto op de stoep als we naar de stad gaan.
Nu hebben we dit jaar een paar verwittigingen gekregen dat stoepparkeren verboden is.
Ook hoor en lees ik dat er meer en meer PV's hiervoor worden opgemaakt.
Dat is NIET verboden

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /188-art23

23.4. Motorfietsen mogen buiten de rijbaan en de parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 opgesteld worden zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken.

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /189-art24
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

1° onverminderd artikel 23.4, op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering;



Ik heb dit nagevraagd op het politiekantoor.De wet is hierin zeer duidelijk, parkeren op de stoep mag mits 1,5 m ruimte voor zwakke weggebruikers.
De politie is niet de beste bron om informatie over verkeerswetgeving te bekomen
Als je niet toevallig een specialist treft, krijg je doorgaans foute informatie.

Die bepaling is geschrapt ...

http://www.lokalepolitie.be/centrex/nl/ ... -niet.html
Hij zei ook dat vele steden de laatste jaren deze wet niet meer als hedendaags aanvaarden en zelf hun eigen wetten maken.
Gemeentelijke potentaten moeten zich naar een KB schikken, dat juridisch boven hun bevoegdheid gaat en staat.

Je kan een PV steeds aanvechten,
Wat staat er juist in je PV

Welk KB, MB, of ander besluit zou je overtreden hebben, en wat zijn letterlijk de vaststellingen :?:


Waar was het, en staan daar parkeerverboden, zo ja, welke ...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 26 sep 2018 15:11

Ja, parkeer nergens meer op de stoep, dan moet je je ook geen zorgen maken. Als je wel op de stoep wil parkeren, zal je eerst het politiereglement van de stad / dorp waar je wil parkeren, moeten doornemen om te kijken of je daar al dan niet op de stoep mag staan..
Plaatselijke politie-reglementen kunnen zich niet in de plaats stellen van de wegcode die het tegendeel in principe toelaat.

Ze proberen wel
Leuven met hun volledig illegaal beleid tegen "geparkeerde" fietsen (Leuven werd veroordeeld ... en beging meteen nadien opnieuw dezelfde inbreuken !)
Brasschaat - tot voor Cassatie !- met hun illegaal parkeerbeleid dat bestuurders verbood te parkeren waar ze dat volgens de wegcode moesten ...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 26 sep 2018 15:14

Een politiereglement kan inderdaad strenger zijn in dit soort zaken. Welke wet dit stipuleert weet ik zo niet uit het hoofd. Maar het blijft wel zo dat je aanwijzingen van politieagenten steeds moet opvolgen. Een politiereglement kan je beschouwen als geschreven aanwijzingen van politieagenten.
Hou toch gewoon op met je toogpraat ...

Als men strenger wil zijn ivm parkeren dan de wegcode ,moet men parkeerborden plaatsen
Je weet niet welke wet het stipuleert, omdat er geen is ...
Een politiereglement is GEEN aanwijzing van een politieagent

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

#15 , 26 sep 2018 15:53

Los van alles gaat het voor mij om RECHTvaardigheid. Uit mijn schooltijd rechten meen ik te hebben begrepen dat een WET hiervoor dient. Maar een motorrijden is het noorden kwijt.

ps. auto's, vrachtwagens, ... , dat zijn echt geen motorfietsen hoor, verre van

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”