takelen van voertuig

Sokke92
Topic Starter
Berichten: 22

takelen van voertuig

#1 , 22 sep 2018 18:57

In de straat van mijn zoon wordt een container geplaatst. Daartoe worden er verkeersborden "verboden te parkeren" gezet. Het voertuig van mijn zoon staat geparkeerd voordat deze borden er geplaatst worden. Nadat hij het voertuig parkeert vertrekt hij op vakantie. Bij zijn terugkomst merkt hij dat zijn voertuig met tussenkomst van de politie weggetakeld is. Moet hij de kosten van deze takeling betalen ? En kan hij indien zijn voertuig hierbij beschadigd is de herstellingskosten verhalen op een derde?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 22 sep 2018 20:57

Dit moet hij niet, er moet immers een lijst opgesteld zijn met de nummerplaten van voertuigen die er stonden toen ze de borden kwamen plaatsen.
Moesten ze moeilijk doen, moet uw zoon gewoon deze lijst opvragen; aan de hand van de reacties zal er snel kunnen bepaald worden of ze deze verplichting al dan niet vervuld hebben.

Schade die een gevolg is van de takeling, en kan bewezen worden dat het hier een rechtstreeks gevolg van is, kan verhaald worden op de takelaar.

Sokke92
Topic Starter
Berichten: 22

#3 , 24 sep 2018 10:45

Ik heb zonet de juridische dienst van testaankoop geraadpleegd ; de takelkosten moeten betaald worden want je moet de parkeerplaats van je voertuig om de 24 uur controleren. Indien je dat niet kan dien je iemand anders de sleutel van het voertuig te geven zodat die het indien nodig kan verplaatsen.
Vind ik een heel speciale regeling waar ik geen weet van had. Wat als je je buren niet echt kent en er wordt een container geplaatst ? Moeten dan je familieleden of vrienden dagelijks langs komen om de situatie in de straat te controleren ?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 24 sep 2018 10:46

Val achterover van dat antwoord.
Hebben ze ook gezegd waar dat artikel in de wegcode staat?
Zolang het voertuig rijvaardig is mag het blijven staan.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 24 sep 2018 14:58

Ik heb zonet de juridische dienst van testaankoop geraadpleegd ; de takelkosten moeten betaald worden want je moet de parkeerplaats van je voertuig om de 24 uur controleren. Indien je dat niet kan dien je iemand anders de sleutel van het voertuig te geven zodat die het indien nodig kan verplaatsen.
Onzin

Voertuig was correct geparkeerd voor de container geplaatst werd.
Er is geen enkele controleplicht achteraf

Takeling gebeurt dan op kosten & risico van wie er om verzoekt: diegene die de container laat plaatsen.

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 24 sep 2018 14:59

Dat is ook de eerste keer dat ik daar van hoor. Ik zou toch om een wettelijke basis vragen.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 24 sep 2018 15:01

Voertuig wordt mogelijk wel getakeld maar is een administratieve takeling op kosten van gemeente of opdrachtgever.
Laat ik in het midden.

jef007
Berichten: 1681

#8 , 24 sep 2018 18:03

is het niet zo dat men geen voertuig langer dan 24u op dezelfde plek mag laten staan op de openbare weg?

Issued
Berichten: 1227

#9 , 24 sep 2018 18:22

27.5. BEPERKING VAN HET LANGDURIG PARKEREN

27.5.1. Het is verboden op de openbare weg motorvoertuigen die niet meer kunnen rijden en aanhangwagens langer dan vierentwintig uur na elkaar te laten parkeren.

27.5.2. Binnen de bebouwde kommen is het verboden op de openbare weg auto's, slepen en aanhangwagens met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton langer dan acht uur na elkaar te laten parkeren, behalve op de plaatsen waar het verkeersbord E9a, E9c of E9d is aangebracht.

27.5.3. Het is verboden op de openbare weg reclamevoertuigen langer dan drie uur na elkaar te laten parkeren.

27.6. De beperkte parkeertijd, bedoeld in 27.1. en 27.2. is niet van toepassing op de voertuigen die geparkeerd staan voor de inrij van eigendommen en waarvan het inschrijvingsteken van dit voertuig leesbaar op die inrij is aangebracht
Op personenwagens in goede staat geldt geen beperking in tijd

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 25 sep 2018 17:57

is het niet zo dat men geen voertuig langer dan 24u op dezelfde plek mag laten staan op de openbare weg?
Neen

Sokke92
Topic Starter
Berichten: 22

#11 , 26 sep 2018 19:17

Ok, omdat mijn zoon nog afwezig is tot 7 oktober :
- heb ik de juridische dienst van testaankoop geraadpleegd : zij zeggen mij dat je om de 24 uur de situatie in de omgeving van je voertuig moet evalueren zodat je indien nodig je voertuig kan verplaatsen
- ben ik op het politiekantoor geweest en heb daar mijn verhaal gedaan; de politie meldt mij dat de nummerplaat van het voertuig van mijn zoon niet op de lijst, die ingevuld wordt bij het plaatsen van de verbodsplaten voorkomt; mijn zoon is vertrokken naar Nepal op 17/9, de verkeersborden werden geplaatst op 19/9 en het parkeerverbod geldt van 21/9 tot 28/9, ze laten mij tevens 2 foto's zien waarop het eerste verkeersbord met de eerste wagen en de laatste wagen met het laatste verkeersbord voorkomen; er is geen zicht op de spatie tussen de eerste en de laatste wagen; de 5 aanwezige en behulpzame agenten zeggen mij dat ze geen weet hebben van een 24-uursregeling; mijn zoon zal bovendien een boete moeten betalen wegens "foutief parkeren"
- ben ik de wagen bij de takeldienst gaan ophalen 180 euro + 3 x 2 euro/dag. Ook hier doe ik mijn verhaal en de mensen van de depannagedienst bevestigen dat je je voertuig om de 24 uur zij het maar 0,5 m moet verplaatsen
- ondertussen heb ik een bezwaarschrift gemaild naar de stad dus WAIT

LeenW
Berichten: 12828

#12 , 26 sep 2018 19:24

Probleem is dat als die lijst opgemaakt is door een beëdigd persoon, u geen verhaal hebt. Foto's zijn niet noodzakelijk.

Franciscus
Berichten: 38596

#13 , 26 sep 2018 19:26

Staan daar misschien borden die tijdsgebonden parkeren aangeven.
Of zijn de borden reeds geplaatst voor de 17/9
Bewonersparkeren indien bewoner perfect in orde.
Zou willen zeggen dat ik nooit met vakantie kan gaan .
Wat @ Inazuma heeft geschreven is de wet.
Wat men bij testaankoop zegt is dan ondeskundige info.

Daarbij wie heeft de lijst opgesteld ...wordt tegenwoordig niet meer door politie gedaan en dus vermoedelijk ook geen bevoegd personeel.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 28 sep 2018 14:38

Ok, omdat mijn zoon nog afwezig is tot 7 oktober :
- heb ik de juridische dienst van testaankoop geraadpleegd : zij zeggen mij dat je om de 24 uur de situatie in de omgeving van je voertuig moet evalueren zodat je indien nodig je voertuig kan verplaatsen
Dat was dus onzin.
- ben ik op het politiekantoor geweest en heb daar mijn verhaal gedaan; de politie meldt mij dat de nummerplaat van het voertuig van mijn zoon niet op de lijst, die ingevuld wordt bij het plaatsen van de verbodsplaten voorkomt;
Wie stelde die lijst op :?:
Indien dat de aanvrager zelf is, daar gebeurt vaak fraude mee omdat het zo gemakkelijk & lukratief is

mijn zoon is vertrokken naar Nepal op 17/9, de verkeersborden werden geplaatst op 19/9 en het parkeerverbod geldt van 21/9 tot 28/9,
Op zich een flink argument.
Vraag is natuurlijk of je zoon de enige bestuurder is van het voertuig...

ze laten mij tevens 2 foto's zien waarop het eerste verkeersbord met de eerste wagen en de laatste wagen met het laatste verkeersbord voorkomen;
er is geen zicht op de spatie tussen de eerste en de laatste wagen;
Raar
De moeite doen om foto's te nemen van begin en einde vh parkeerverbod
Maar de ruimte er tussen niet fotograferen ...
Was dat zo'n grote afstand ?
Als je dat schuin fotografeert, zie je toch de voertuigen staan :?:
Daarom niet op nummerplaat, wel type, kleur, aanwezigheid .

Als de foto's en de lijst gemaakt zijn door de politie, hangt je zoon wel ... tegendeel krijg je dan niet of nauwelijks bewezen

de 5 aanwezige en behulpzame agenten zeggen mij dat ze geen weet hebben van een 24-uursregeling;
Logisch, die bestaat helemaal niet voor personenwagens ...
mijn zoon zal bovendien een boete moeten betalen wegens "foutief parkeren"
Op zich "logisch" vanuit hun logica
Je wordt immers getakeld wegens het vermeende foutparkeren
- ben ik de wagen bij de takeldienst gaan ophalen 180 euro + 3 x 2 euro/dag. Ook hier doe ik mijn verhaal en de mensen van de depannagedienst bevestigen dat je je voertuig om de 24 uur zij het maar 0,5 m moet verplaatsen
Dezelfde onzin dus ...
- ondertussen heb ik een bezwaarschrift gemaild naar de stad dus WAIT
GAS PV dan :?:
Ben benieuwd ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”