Verkeersboete

Pascalbormans
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verkeersboete

#1 , 18 sep 2018 14:30

Hallo. Ik krijg zonet een boete ivm door het rode licht rijden. Nu staat er vermeld dat de meting werd gedaan met een batch camera, en vermelden ze hierbij de toegelaten snelheid (50km) en de gemeten snelheid 27km ... hoe kan het dan dat ze me een overtreding geven derde graad voor rood licht negeren als ze enkel de snelheid hebben gemeten... graag info alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 sep 2018 15:12

Omdat het een roodlichtnegatie-camera betreft

bisbro
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 sep 2018 18:11

Zou het kunnen dat u aan 27km/h door het rode licht gereden bent?

Reclame

Pascalbormans
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 sep 2018 10:23

Ik meen me te herinneren dat ik door oranje reed, wetende dat er een flitscamera staat maar het werd net oranje, volledig op de rem gaan staan had mogelijks ervoor gezorgd dat de achterliggende auto te laat reageert en zo aldus achterin mijn wagen zou botsen, op dat ogenblik (spitsuur aan de kaaien te Antwerpen) vertraagde de wagens net na het kruispunt waardoor het rood werd terwijl ik het kruispunt verliet...ik handelde aldus in mijn mening goed, maar reed wss het kruispunt af toen het rood werd en zo dus geflitst ben. Vraag me af of een rechter hiermee ingaat en de boete zou seponeren doordat ik ‘veilig’ handelde een ongeval te vermijden. Het gebeurt nl veel dat mensen hard op de rem trappen omwille van een licht dat net op oranje springt waar een camera staat met ten gevolgd een wagen die achterin botst ... wat denken jullie een bezoekje aan de rechter waardig of gewoon de 178€ aan de staatskas doneren.,.alvast bedankt voor jullie reacties.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 19 sep 2018 10:49

U moest kunnen stoppen.
Als er iemand botst op u, is dat een teken dat deze niet voldoende afstand hield, en mag deze betalen.
Dit is geen reden om door rood te rijden.

Ik acht de kans klein dat de rechter u hierin zou volgen, en alles kwijtschelden.

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 19 sep 2018 11:05

Roodlichtcamera's flitsen trouwens niet bij oranje...
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Issued
Berichten: 1227

#7 , 19 sep 2018 11:42

Normaal gezien staat er op uw PV hoeveel seconden het reeds rood was. Dat is het geval in de zone waar ik werk. Is dit het geval?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 19 sep 2018 11:55

Hallo. Ik krijg zonet een boete ivm door het rode licht rijden. Nu staat er vermeld dat de meting werd gedaan met een batch camera, en vermelden ze hierbij de toegelaten snelheid (50km) en de gemeten snelheid 27km ... hoe kan het dan dat ze me een overtreding geven derde graad voor rood licht negeren als ze enkel de snelheid hebben gemeten... graag info alvast bedankt
U bent dus aan 27 km/u (of 33 = 27+6 km/u) voorbij een roodlichtcamera gereden ...
Normaal staat er dan ook in PV hoe lang het al rood was


Is die 27 zeker de gemeten snelheid, niet de gecorrigeerde (normaal gaat er 6 km/u correctie af)
Want normaal werden die dingen verondersteld niet te flitsen onder de 30 ...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 19 sep 2018 12:02

Ik meen me te herinneren dat ik door oranje reed, wetende dat er een flitscamera staat maar het werd net oranje, volledig op de rem gaan staan had mogelijks ervoor gezorgd dat de achterliggende auto te laat reageert en zo aldus achterin mijn wagen zou botsen
Die uitleg is enkel bruikbaar indien u door oranje reed - wat dus ook verboden is, itt wat de meeste mensen denken ...

op dat ogenblik (spitsuur aan de kaaien te Antwerpen) vertraagde de wagens net na het kruispunt waardoor het rood werd terwijl ik het kruispunt verliet...
Niet verliet, op reed ...
De lussen die de roodlicht-camera's triggeren , liggen nog voor de dwarsrijbaan
Normaal is er 1 lus voor, en 1 lus voorbij de stopstreep

Vraag me af of een rechter hiermee ingaat en de boete zou seponeren doordat ik ‘veilig’ handelde een ongeval te vermijden. Het gebeurt nl veel dat mensen hard op de rem trappen omwille van een licht dat net op oranje springt waar een camera staat met ten gevolgd een wagen die achterin botst ... wat denken jullie een bezoekje aan de rechter waardig of gewoon de 178€ aan de staatskas doneren.
U bent geverbaliseerd om door rood te rijden, en dat staat op beeld ...

Zoals gezegd is die verschoningsgrond er enkel om door oranje te rijden.
Bij een bezoekje aan de rechter gaat het dus duurder worden ...
Alleen bijdrage slachtofferfonds is al hoger - 200 € - dan de onmiddellijke inning
En u loopt het risico op verval van het recht op sturen ("rijverbod").

Pascalbormans
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 sep 2018 17:04

de overtreding wordt zo omqschreven :


OVERTREDING EN

U was in overtreding met: KB 01.12.1975 Art. 5 + 61.1,1" De overtreding op de hierna vermelde bepalingen wordt beschouwd als overtreding van 3de graad krachtens artikel 3.36" van KB 30-09-2005

: Art. 5, De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de gebruik voorschriften van de van

openbare [..,J lhet wegl algemeenJ zijn aangebracht, reglement [op Art. de 6t,L,t".

politie De van driekleurige het wegverkeer verkeerslichten en van het

zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis: rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of , zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden.



het bizarre is dat de technische vaststelling niets vermeld van rood licht... ziehier de tekst :


TECH N ISCH E VASTSTE

tt| NGEN

OMSCHRIJVING

Snelheid

Resultaat: Max,

toegelaten

50 km/u

Meetapparaat: Specificatie: snelheid: Gemeten

Type camera: Modelgoedkeuring: Serienummer: Datum ijking: ljkcertificaat: Geldigheidsdatum:

GATSO GTC.GSIl

SERIE

snelheid:

33 km/u

NR.0680 Batch Radar Gecorrigeerde snelhei d: 27 km / u

P1200101-B-07 06800R1C06

sc20188Mt0146 06-05-20

Het meettoestel werd geinstalleerd en gebruikt conform de wetgeving. De verbalisant is opseleid om vaststellineen te doen aan de hand van het eebruikte apparaat,

De

vaststeller:

excuseer voor de rare line out maar ging niet anders bij copy paste

Zodus mss is er mogelijks een verkeerd pv opgesteld...
Kan je de foto opvragen??? of is dat onmogelijk...

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 19 sep 2018 17:38

Zal in het dossier zitten op de politierechtbank.
Bij mijn weten geeft de politie de foto's niet vrij.

Issued
Berichten: 1227

#12 , 19 sep 2018 20:10

En sinds de mannen van de post alles versturen valt er soms wat van een pv af. Lekker handig.

LeenW
Berichten: 12811

#13 , 19 sep 2018 22:01

Zal in het dossier zitten op de politierechtbank.
Bij mijn weten geeft de politie de foto's niet vrij.
Ging dat niet veranderen dat je dit standaard gaat krijgen bij het pv?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 19 sep 2018 22:19

het bizarre is dat de technische vaststelling niets vermeld van rood licht
Roodlichtcamera's meten voorbij het rood licht of de stopstreep
Het feit dat dat ding afgaat, betekent dus dat u door rood reed ...
snelheid: 33 km/u
NR.0680 Batch Radar Gecorrigeerde snelhei d: 27 km / u
Die 27 was dus idd de gecorrigeerde snelheid ...

Kan je de foto opvragen??? of is dat onmogelijk...
Zal in het dossier bij het parket zitten
Krijg je dan pas te zien na minnelijke schikking van het parket, als je kopie dossier opvfraagt of het gaat inkijken.

Mogelijk zit de foto daar niet bij, en moet je 'm opvragen voor de rechtbank ...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 19 sep 2018 22:21

Ging dat niet veranderen dat je dit standaard gaat krijgen bij het pv?
Dat zou gaan veranderen ...

Afbeelding

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”