Verkeers boete

Elena Lakhtina
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verkeers boete

#1 , 17 sep 2018 20:57

Geachte,

Mijn echtgenoot heeft vandaag op 1 dag 14 verkeersboetes van 58 euro in de bus binnengekregen. Dit gaat telkens over één bepaalde overtreding. Om op zijn werk te geraken rijdt hij een korte stuk door het bos. Dat heeft hij jaren zo gedaan, nooit geweten,dat dit niet mocht. Helemaal in het begin van de weg staat een boord waar 3.5 ton + "uitzonderlijk plaatselijk verkeer" op aangeduid is. Waarschijnlijk is daar sinds een maand geleden een flitscamera geplaatst. Hij is zeker niet alleen die in zulke situatie zich bevindt. Er zijn zeker 4 collega's van hem die tss 10-20 boetes voor het zelfde vandaag boetes gehad hebben. Ik vraag me af of wij dit kunnen aanvechten,aangezien de signalering echt onduidelijk is. Zouden wij een advocaat onder de arm moeten nemen of kunnen we zelf een procedure bij een politierechtbank starten. We vermoeden dat er nog boetes gaan binnen komen van de maand september.

Alvast bedankt voor uw advies,
Elena

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 17 sep 2018 20:59

Hoe is de signalisatie juist onduidelijk? Is het bord niet goed zichtbaar?

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#3 , 17 sep 2018 21:06

link naar google streetview?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 17 sep 2018 23:35

Helemaal in het begin van de weg staat een boord waar 3.5 ton + "uitzonderlijk plaatselijk verkeer" op aangeduid is.
Uw man rijdt naar het werk in een voertuig van méér dan 3,5 ton :?:
Zijn werk of bestemming is niet in die straat :?:

Als het om een GAS-PV gaat, het gebeurt wel eens dat er in het begin veelvuldige overtredingen, herleid worden tot 1 of 1 per dag of zo.
Waarschijnlijk is daar sinds een maand geleden een flitscamera geplaatst.
en hoe lang stond het bord er al :?:

Ik vraag me af of wij dit kunnen aanvechten,aangezien de signalering echt onduidelijk is.
Wat is er dan onduidelijk aan :?:
Op zich is dat een zeer goed argument - als u het kan hard maken.
Zouden wij een advocaat onder de arm moeten nemen of kunnen we zelf een procedure bij een politierechtbank starten.
Gaat het om een GAS-boete of onmiddellijke inning ?
GAS , dan moet u de verweer-procedure in de GASwet , of handiger, in het gemeentelijke reglement sdtipt volgen.

Onmiddellijke inning, dan kan u kiezen om niet te betalen, daarna volgt herinnering, nadien een verhoogde schikking van het parket, en daarna of dagvaarding voor de politierechtbank, of bevel te betalen (waartegen u na betaling in beroep kan gaan bij de politierechter)

berenod
Berichten: 942

#5 , 18 sep 2018 05:28

Inderdaad, indien het +3.5 ton, uitzonderlijk plaatselijk vervoer is, dan kan u een boete krijgen indien u er met een voertuig van meer dan 3.5 ton door rijdt.

Ik begrijp niet goed wat daar onduidelijk aan is, tenzij hij met een gewone wagen rijdt.

Het is niet omdat er jarenlang geen boete gegeven is, dat het legaal wordt hé, misschien heeft er iemand een klacht ingediend wegens de vele overtredingen en heeft men daarna begonnen met de overtredingen vast te stellen.

Elena Lakhtina
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 sep 2018 10:11

Hallo,

Hij rijdt naar zijn werk met zijn persoonlijke auto. Die weegt echt geen 3,5 ton. Ik heb al een afspeelt een advocaat gemaakt.

Mercikes allemaal

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 19 sep 2018 00:03

Heb je een linkje naar Google Streetview?

Als uw man geen wagen van +3.5t heeft, is hij inderdaad onschuldig.
Afhankelijk van of het een GAS-boete is, zal bepaald worden of bij niet betaling het politierechtbank wordt, of dat er direct een deurwaarder aan te pas komt (bij dit laatste dien je dus direct in beroep in te gaan bij de gemeentelijke ambtenaar).

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 19 sep 2018 00:17

"uitzonderlijk plaatselijk verkeer"
Waarom denk ik dat daar "uitgezonderd plaatselijk verkeer "op dat bord staat?
Tenzij uw man houthakker is denk ik dat zijn bestemming niet in dat bos is.
En is hij "doorgaand verkeer" en geen 'plaatselijk'. Dus mag hij die weg niet gebruiken, net zoals
wagens van meer dan 3,5 ton die weg niet op mogen rijden.
Toch duidelijk?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

berenod
Berichten: 942

#9 , 19 sep 2018 07:28

"uitzonderlijk plaatselijk verkeer"
Waarom denk ik dat daar "uitgezonderd plaatselijk verkeer "op dat bord staat?
Tenzij uw man houthakker is denk ik dat zijn bestemming niet in dat bos is.
En is hij "doorgaand verkeer" en geen 'plaatselijk'. Dus mag hij die weg niet gebruiken, net zoals
wagens van meer dan 3,5 ton die weg niet op mogen rijden.
Toch duidelijk?
Niet als het een bord C21 is (rond, witte achtergrond, rode rand en 3.5T erin geschreven), en daaronder een onderbord dat vermeldt "uitgezonderd plaatselijk verkeer".
Dan telt het verbod enkel en alleen voor voertuigen boven de 3.5T

Maar we weten nog steeds niet exact welk bord er staat, dus kunnen we ook geen exact advies geven!

Indien het een bord C3 is (dus zonder de 3.5T erin) dan is het voor alle voertuigen, maar dan weet ik niet waar de 3.5T van komt/op staat die de vraagstelster in de eerste post aanhaalt.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 19 sep 2018 11:46

Indien het een bord C3 is (dus zonder de 3.5T erin) dan is het voor alle voertuigen, maar dan weet ik niet waar de 3.5T van komt/op staat die de vraagstelster in de eerste post aanhaalt.
Ik heb alvast nog nooit een C3 gezien die de toegang via onderbord beperkt voor voertuigen boven de 3,5 ton :wink:

Waarschijnlijk dus een C21 [uitgezonderd plaatselijk verkeer] , die niet van toepassing is op auto's onder de 3,5 ton

Of een C3 [+ 3,5 ton , uitgezonderd plaatselijk verkeer] die + 3,5 ton toelaat àls ze plaatselijk verkeer zijn, maar ook weer geen effect heeft op lichtere voertuigen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”