Daarnet geflitst geweest bij wegenwerken zone 50

Ginne
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Daarnet geflitst geweest bij wegenwerken zone 50

#1 , 09 sep 2018 08:38

Ik ben daarnet geflitst geweest in Aalter in een zone 50 aan wegenwerken. Ik denk dat ik tussen 80 en 90 km/u reed. Hopelijk was het eerder 80. Ik vroeg me af wat de gevolgen zouden zijn van zowel 80 als 90 km/u. Ik heb vorig jaar een flitsboete van 50 euro gehad. Hiernaast nog nooit een boete gehad Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 09 sep 2018 10:20

Uitgaande van twee veronderstellingen:
1) u hebt al langer dan 2 jaar uw rijbewijs
2) het was buiten de bebouwde kom

dan geeft 90 km/h geflitst een boete (onmiddellijke inning, die je via de website www.verkeersboetes.be moet betalen) van 197€

Of dan geeft 80 km/h geflitst een boete van 137€.

Binnen bebouwde kom zou de 90 km/h sowieso dagvaarding voor de politierechtbank zijn, 80 km/h zou dan op 207€ komen.

Ginne
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 sep 2018 15:10

Was aan wegenwerken op de autosnelweg, opritten/afrittencomplex Aalter. Bedankt voor de vlugge respons! Mvg.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 09 sep 2018 19:50

Hoeveel is de eigen geschatte snelheid van 80km/h na correctie, of heeft dat geen invloed op het "tarief" ?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 10 sep 2018 23:20

Hoeveel is de eigen geschatte snelheid van 80km/h na correctie, of heeft dat geen invloed op het "tarief" ?
Tarief is een "fixe" voor de eerste 10km/u + extraatje per km/u extra teveel
De gecorrigeerde snelheid moet verplicht gebruikt worden

80 teller levert hooguit iets rond de 70 gecorrigeerd op.

berenod
Berichten: 942

#6 , 11 sep 2018 05:24

Ik heb bij de boete berekening de wettelijke correctie gebruikt (6 km/h bij minder dan 100 km/h, 6% boven de 100 km/h).

De meeste tellers in wagens "liegen" inderdaad een beetje naar boven, maar veel is dit niet vooral bij lagere snelheden, en je kan ook beter die eigen afwijking niet meenemen (of gebruiken om te "berekenen" hoeveel te snel je kan rijden zonder een boete te krijgen).
In mijn wagen "liegt" mijn teller aan 80 km/h net geen 2 km/h, dus 78 km/h, - 6 km/h correctie zou hoogstwaarschijnlijk een boete voor 72 km/h opleveren.

Maar uiteindelijk is de marge (correctie) bedoeld om rekening te houden met het feit dat het meettoestel (flitser) ook een kleine afwijking kan hebben waardoor het een hogere dan werkelijke snelheid kan aangeven. Dus het is best mogelijk dat wanneer ik 78 rij, de flitser denkt dat ik er 79 rij.

De marge die we hier in België krijgen is al vrij royaal vergeleken met andere landen in Europa!

Hoe snel je effectief geflitst bent weet je pas wanneer je de boete in de bus krijgt!

Ginne
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 sep 2018 17:03

Ik ben er gisteren en eergisteren doorheen gereden en was zone 70, geen zone 50 zoals ik voorheen dacht. Ik voel me al iets meer op mijn gemak nu :p

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 12 sep 2018 16:42

Maar uiteindelijk is de marge (correctie) bedoeld om rekening te houden met het feit dat het meettoestel (flitser) ook een kleine afwijking kan hebben waardoor het een hogere dan werkelijke snelheid kan aangeven.

De marge die we hier in België krijgen is al vrij royaal vergeleken met andere landen in Europa!
De "technische correctiemarge" is een gevolg van de Belgische homologatie-voorschriften voor de flitsradars.
Het is het minimale aangetoonde snelheidsverschil waarbij de radar u en een andere snoodaard kan uit elkaar houden.

Technologisch kan er veel meer.
Maar B wetgeving hinkt zoals gebruikelijk ver achterop.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”