Vrachtwagens parkeren in zone 30

marcel6
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Vrachtwagens parkeren in zone 30

#1 , 09 sep 2018 08:21

Morgen,
Mag in een zone 30 een parking zijn voor vrachtwagens? Er staan op dat grind plein wel geen borden dat het en parking is. Meestal staan er gemiddeld 10 vrachtwagens geparkeerd, met meer dan 7,5 ton.
groeten Marcel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 09 sep 2018 08:41

Er is geen parkeerbeperking in een zone 30.

Je moet dus naar andere dingen kijken:

Ligt de zone 30 in een bebouwde kom ?
Zijn er zonale parkeerreglementen die ook op de parking gelden - want er zijn blijkbaar geen plaatselijke borden ?
Gaat het om een deel van de openbare weg ?
Is de parking op gelijke hoogte met de rijbaan, of verhoogd tov de rijbaan ?

tira00
Berichten: 929

#3 , 09 sep 2018 08:51

Is er geen tonnage beperking aangegeven in de straat waar de vrachtwagens moeten rijden om tot daar te rijden?

Reclame

marcel6
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 sep 2018 09:17

Zone 30 is in de bebouwde kom.
Zonale parkeerreglementen die ook op de parking gelden, zijn er niet. ook geen borden van parking of zo. Plein naast de openbare weg.
Is hoger dan de openbare weg, hoogt is de boordstenen van de weg.
Is een groot plein met ondergrond van grijze grind.
Er is geen tonnage beperking in die straat, alleen bij inrijden van de straat is het zone 30.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 sep 2018 09:39

In het begin van onze straat is het ook zone 30 school met meer dan 4.000 leerlingen en dit staat hier ook vol met vrachtwagens, waar moeten ze anders hun vrachtwagens kwijt ?, daar heeft niemand last van, het is toch maar s'avonds en in de weekend, en is ook bebouwde kom , wel op een personen parking van +/- 150 wagens, de politie zegt dat men dit gedoogd in het weekend omdat er geen andere parkings zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

marcel6
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 sep 2018 09:45

Hier zijn er andere mogelijkheden voor vrachtwagens. En de vraag is of dat een overtreding is. ook als ze zone 30 het bord, 100 meter verder zetten mag het wettelijk misschien wel! En gedogen,van de politie. Vind ik helemaal fout, dus soms mag de wet overtreden worden, wat een instelling. Daarom gebeuren er ook meer ongelukken door gedogen beleid.

Issued
Berichten: 1227

#7 , 09 sep 2018 12:23

Hier zijn er andere mogelijkheden voor vrachtwagens. En de vraag is of dat een overtreding is. ook als ze zone 30 het bord, 100 meter verder zetten mag het wettelijk misschien wel! En gedogen,van de politie. Vind ik helemaal fout, dus soms mag de wet overtreden worden, wat een instelling. Daarom gebeuren er ook meer ongelukken door gedogen beleid.
Wat wel en wat niet gedoogd wordt staat meestal beschreven in een verkeersveiligheidsplan. Het zijn niet de mensen op straat die zoiets bepalen. Dat verkeersveiligheidsplan is normaal openbaar en vrij in te kijken.

marcel6
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 sep 2018 13:40

Dus als ik je goed begrijp, politie en gemeentes beslissen, wie of wanneer iemand de wet mag overtreden! Democratisch is dat niet, de ene mag het dan de andere niet.

Issued
Berichten: 1227

#9 , 09 sep 2018 15:08

Als de politie alles zou akteren wat ze vaststellen vereist dat op zijn minst 3 a 4 maal de huidige capaciteit waarover ze beschikken. Dus er moeten keuzes gemaakt worden.

marcel6
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 sep 2018 15:33

Dat weet ik, er zijn veel te weinig agenten. Dat is vooral door het beleid, niet alleen omdat er te weinig kandidaten zijn. Zoals het nu in het nieuws komt. Ik praat regelmatig met de corps chef, dat is niet de enige reden! Ook moet hij regelmatig voor andere gemeentes en steden agenten uitlenen! Daar gaat het hier niet over.
Maar nu weet ik nog steeds niet of het wettelijk mag of niet. Ik zou graag weten of die parking in overtreding is of niet. Dat de gemeente er iets aan kan doen en wat.

Issued
Berichten: 1227

#11 , 09 sep 2018 16:43

Kan je het laten zien op Google maps?


Issued
Berichten: 1227

#13 , 09 sep 2018 19:31

Voor zover ik kan zien is dat een verhoogde berm. Dat wil zeggen dat niemand zich er mag parkeren.
Maar op z'n Belgisch is het overduidelijk als parkeerplaats ingericht.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#14 , 10 sep 2018 09:50

waar moeten ze anders hun vrachtwagens kwijt ?
Op het bedrijfsterrein waar ze thuis horen misschien?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 10 sep 2018 10:10

waar moeten ze anders hun vrachtwagens kwijt ?
Op het bedrijfsterrein waar ze thuis horen misschien?
Dan moet er eerst één zijn!
vele km in de ronde is er geen één !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”