GAS: inname openbaar domein

BramS
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

GAS: inname openbaar domein

#1 , 09 sep 2018 03:44

Beste forumleden,

Jawel, nog maar eens een GAS-boete!

Even de situatie schetsen:
Bij een event in Kortrijk, waar wij als artiesten optreden, heeft de organisator een vergunning voor inname van het openbaar domein aangevraagd om de artiesten van parkeerplaatsen te kunnen voorzien.
Hiervoor werden toelatingen (gemeentelijke parkeerkaarten getekend door o.a. burgemeester) gekregen voor de betreffende voertuigen op de betreffende locatie.
In deze toelating staan enkele richtlijnen, waaronder:
Deze toelating moet duidelijk zichtbaar worden aangebracht.
Omwille van mails die in spam folders zijn beland, hadden we deze toelatingen niet bij.
Er is dan een ander document duidelijk zichtbaar aangebracht om aan te geven dat de voertuigen van artiesten waren.
Alsnog een GAS-boete gekregen met de melding:
We stellen vast dat uw voertuig niet reglementair geparkeerd staat. Voor deze overtreding krijgt u een GAS-boete.
Kan ik als verweer de volgende argumenten gebruiken en hoe verwoord ik dit het best?
  • - Er zijn toelatingen gegeven voor het parkeren van de betreffende voertuigen op de betreffende locatie,
    de voertuigen stonden dus reglementair geparkeerd.
  • - Het feit dat de toelatingen voor het parkeren van de betreffende voertuigen op de betreffende locatie
    niet duidelijk zichtbaar waren aangebracht, is van geen rechtmatig belang.
    De sanctie betreft namelijk enkel de vaststelling dat de voertuigen niet reglementair geparkeerd stonden,
    niet het nalaten van het aanbrengen van de toelatingen.
  • - GAS-boetes kunnen uitgeschreven worden voor Inbreuken op de politieverordening van stad Kortrijk,
    niet voor het niet volgen van richtlijnen in toelatingen.
Rekening houdend met voorgaande argumenten, is er geen enkele wettelijke grond voor de GAS-boete en zijn de vaststelling en bijgevolg de sanctie nietig.

Nog verdere tips om een verweer op te stellen?

Alvast bedankt,

Bram

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
katwezel
Berichten: 375

#2 , 09 sep 2018 06:23

Er is niet voldaan aan de voorwaarden van de toelating dus je zal moeten betalen ,

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 09 sep 2018 08:38

Hoe waren de parkeerplaatsen aangegeven ?

Welke inbreuk staat op het GAS-PV

U moet normaal de parkeerkaart hebben liggen ...

Reclame

BramS
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 sep 2018 21:16

Bedankt voor de respons en vragen.
Er is niet voldaan aan de voorwaarden van de toelating dus je zal moeten betalen ,
Er waren geen voorwaarden, slechts richtlijnen, zie https://drive.google.com/open?id=1NF07l ... Bscab0FgcJ
Zijn richtlijnen dan juridisch gelijkgesteld met voorwaarden of regelgeving?
Hoe waren de parkeerplaatsen aangegeven ?

Welke inbreuk staat op het GAS-PV

U moet normaal de parkeerkaart hebben liggen ...
De parkeerplaatsten waren aangegeven zoals gebruikelijk is bij een inname van het openbaar domein, met de borden E1 en de toelating en data onderaan.

Voorlopig heb ik enkel een bericht van vaststelling, nog geen pv ontvangen.
Hier vind je een screenshot van het bericht: https://photos.app.goo.gl/2SYoeNGBG7LFgQQz9

Het staat inderdaad zo in de richtlijnen die op de toelating staan.
Heeft die richtlijn enige juridische binding?
Wat is de wettelijk bepaalde definitie hiervan, zijn er precedenten die een richtlijn even bindend beschouwen als het politiereglement?
Blijft een GAS-boete gegrond op basis van het niet volgen van de richtlijn?
Er kan wettelijk gezien enkel opgetreden worden bij overtredingen van de politievordeningen, maken de richtlijnen van die toestemming hier deel van uit?

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 09 sep 2018 21:38

Hoe kan politie of Gas ambtenaren anders weten dat u een toelating hebt?
Glazen bol of zo.

Staat ook in richtlijnen bij gebruik van kaart minder validen of op de parkeerkaarten in onze stad ... kaarten moeten steeds duidelijk achter de voorruit voertuig liggen.

En vermoedelijk zal dat politiereglement en of de GAS boete regeling wel duidelijk vermelden dat die kaarten duidelijk zichtbaar moeten liggen.

Een Gasboete zal iets langer duren want de sanctionerende ambtenaar iets meer tijd om u in kennis te stellen.
Staat ook in de regelgeving.
http://www.gasboetes.be/wp-content/uplo ... dboete.pdf
http://www.gasboetes.be/wat-is-gas/

BramS
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 sep 2018 12:07

Franciscus, voor het gebruik van de kaart mindervaliden en parkeerkaart voor blauwe zones staat dit in de politieverordening: https://www.kortrijk.be/politiereglement
Over de toelatingen bij de inname van het openbaar domein staat er niets in deze reglementen.

Ze hebben inderdaad geen glazen bol en hebben gedaan wat ze moeten doen.
Wat niet betekent dat de toelating ongeldig is, toch?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 sep 2018 13:33

Niemand zegt dat de toelating ongeldig was, we zeggen enkel dat u op het moment dat u geparkeerd stond, de toelating niet zichtbaar in de wagen liggen had, waardoor uw wagen op dat moment daar niet mocht staan. Je was op dat moment effectief in overtreding, en de boete was terecht.

Als ik een parkeerticketje betaal en in mijn zak steek ipv voor de voorruit te leggen, zal ik mogelijk ook een retributie krijgen. Die kan ik toch moeilijk aanvechten met: "Maar ik HAD een ticketje, maar het zat in mijn zak!". Dat zal niet pakken. Uw argumenten slaan in mijn ogen nergens op. Maar bon, niemand belet u om de GAS-boete te protesteren...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

BramS
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 sep 2018 21:39

Is het dan zo gek van mij om ervan uit te gaan dat een richtlijn (wat wat toch niet hetzelfde is als een verplichting) meer draagkracht heeft dan een toelating getekend door de burgemeester?

Gebruiker21, draai je het niet net helemaal om?
De toelating tot inname van het openbaar domein is namelijk aangevraagd specifiek voor ons als artiesten om onze voertuigen te kunnen parkeren in de buurt.
We mochten daar op dat moment dus staan, daar hebben we expliciet per nummerplaat toestemming voor gekregen, we waren dus niet in overtreding.
Door omstandigheden hebben we de parkeerkaart niet aangekregen en hebben we zo goed mogelijk geprobeerd om aan te duiden dat we op de juiste plaats stonden.
Bij uitzondering hebben we dus geprobeerd om de richtlijnen zo goed mogelijk te volgen.
Het is niet dat we van kwade wil waren of voor overlast hebben gezorgd, toch?

LeenW
Berichten: 12828

#9 , 10 sep 2018 22:18

Kwade wil noch overlast is een vereiste om een overtreding te begaan.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 10 sep 2018 22:45

Zijn richtlijnen dan juridisch gelijkgesteld met voorwaarden of regelgeving?
Neen, maar u moet wel de gemeentelijke parkeerkaart leggen ...
Hoe waren de parkeerplaatsen aangegeven ?
De parkeerplaatsten waren aangegeven zoals gebruikelijk is bij een inname van het openbaar domein, met de borden E1 en de toelating en data onderaan.
Zoals gebruikelijk foutief dan ...
Dergelijke gemeentelijke parkeerkaart dient te worden gebruikt icm de borden E9 + onderbord [Parkeerkaart]

Afbeelding

Er is geen énkele wettelijke basis voor "uitzonderingen" op een parkeerverbod E1 op basis van een papiertje - eender wie dat uitreikte.
Eventuele uitzonderingen dienen op een blauw onderbord met wit opschrift onder de E1 te staan.
(en wàt er als uitzondering mag staan is zelfs nog beperkt)

Merk op dat ook de toelating geen parkeren toe laat ... het voertuig mag er maar staan zolang het daadwerkelijk nodig is.


Heeft die richtlijn enige juridische binding?
Uiteindelijk staat er een E1
Daarop is zelfs de parkeerkaart juridisch géén vrijgeleide ...


Dit verhaal zit aan alle kanten fout
Van uwentwege
Van de stad Kortrijk & Mr Kafka himself

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 sep 2018 11:45

De toelating tot inname van het openbaar domein is namelijk aangevraagd specifiek voor ons als artiesten om onze voertuigen te kunnen parkeren in de buurt.
Op voorwaarde dat je die toelating ook zichtbaar in de wagen legt. Hoe kan een verbalisant anders weten of je daar al dan niet mag staan?
We mochten daar op dat moment dus staan, daar hebben we expliciet per nummerplaat toestemming voor gekregen, we waren dus niet in overtreding.
Uiteraard heb je per nummerplaat toestemming gekregen, anders kan iedereen dat A4-tje afdrukken en voor zijn ruit leggen. Maar je moet het dan ook wel leggen! Nu stond daar een wagen met een handgeschreven papiertje, wat dus geen geldige toelating is.
Door omstandigheden hebben we de parkeerkaart niet aangekregen en hebben we zo goed mogelijk geprobeerd om aan te duiden dat we op de juiste plaats stonden.
Je hebt ze wel toegekregen, maar ze zat ik je spamfolder. Aangezien je dus op het moment dat je daar was geen toelatingsbewijs bij je had, had je je reglementair moeten parkeren.

Als ik naar Amerika reis, moet ik bij de douane ook geen zelfgeschreven papiertje voorleggen waarop staat dat ik wel een reispaspoort heb, maar het thuis vergeten ben, hé. Same thing! De douane zou op dat moment ook naar mijn gemeente kunnen bellen met de vraag of er op mijn naam een reispaspoort uitgerijkt werd en tot wanneer dit geldig was, maar dit gaan ze niet doen. Je moet dit document immers bij hebben. Idem hier...

Afin, je kan argumenteren zoveel je wil, wij kunnen uw GAS-boete niet ongedaan maken. We zeggen enkel dat je weinig kans maakt om er onderuit te geraken. That's all. Maar probeer de bevoegde ambtenaar te overtuigen, zou ik zeggen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”