Inhalen op dezelfde rijstrook in NL

Monster900
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Inhalen op dezelfde rijstrook in NL

#1 , 06 sep 2018 12:29

Ik heb vorig jaar, begin juli, in het centrum van Maastricht een ongeval gehad met mijn motorfiets. ik kwam aan een kruispunt, waarbij ik niet rechtdoor mocht vanwege een bord C1 (verboden richting éénrichtingsstraat) met een onderbord "fietsers toegestaan, snor- en bromfietsen verboden".
Naar rechts mocht ik ook niet vanwege ook een bord C1.
Nochtans wilde mijn GPS me rechtdoor sturen. Ik heb toen snel de verkeersituatie ingeschat (volgens de tegenpartij heb ik hierbij stilgestaan) om dan toch maar de regels en niet mijn GPS te volgen en linksaf te willen slaan. Voordat ik mijn helft van de rijbaan had verlaten, is de tegenpartij met zijn snorfiets in mijn linkerflank geknald. Ik had mijn richtingaanwijzer niet gebruikt en ook nog niet achterom gekeken voor achterop komend verkeer, aangezien ik me concentreerde op de borden, hoe ik verder moest enz enz.

De tegenpartij op de snorfiets wilde rechtdoor rijden om op zijn school te geraken, maar dit is NIET op het aanrijdingsformulier geschreven. Waarschijnlijk zal hij dat ook ontkennen indien dit nu nog aan hem gevraagd zal worden. Hij heeft wèl duidelijk aangegeven dat hij mij inhaalde op DEZELFDE rijstrook.

Na een hele hoop gepalaver tussen verzekeringsmaatschappij, rechtsbijstand en advocaat, wordt mij nu gezegd dat ik in dit scenario waarschijnlijk niet in mijn recht gestald zal worden, aangezien ik heb stilgestaan op een kruispunt en een bijzonder maneuver wilde uitvoeren door linksaf een straat te willen indraaien.

Dat de tegenpartij een verboden richting wilde inrijden en mij op dezelfde rijstrook heeft ingehaald, zou volgens de advocaat onvoldoende argumenteren om mijn gelijk te behalen bij een rechter...

Heeft hier iemand ervaring mee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 sep 2018 12:33

Wat staat er in het EAF/PV?

Monster900
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 sep 2018 13:51

Daarin staat de verkeerssituatie beschreven en dat de tegenpartij mij inhaalde op dezelfde rijstrook en ik vanuit stilstand linksaf sloeg zonder richtingaanwijzers te gebruiken of achterom te kijken voordat ik het midden van de rijbaan had bereikt.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 06 sep 2018 15:05

Je hebt dus de 3 dingen die je moet doen voor richtingsverandering naar links, NIET gedaan:
Vergewissen
Waarschuwen van andere weggebruikers
Vooraf naar links begeven

En dan zou je graag "in je recht gesteld worden" omdat tegenpartij inhaalde in dezelfde rijstrook, wat niet verboden is, of rechtdoor zou willen rijden, wat niet bewezen is ...

Als je een gegarandeerde veroordeling in NL wil oplopen, moet je hier vooral mee doorgaan ...

Monster900
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 sep 2018 15:20

En waarom zou inhalen op dezelfde rijstrook niet verboden zijn? Ik heb de kans niet eens gehad (de verkeerssituatie was verwarrend door alle verboden richtingen en een GPS die me rechtdoor stuurde. Als de tegenpartij op de andere rijstrook had ingehaald en mij zodoende meer ruimte en bijgevolg tijd had gegeven, had ik kunnen achterom kijken en mijn richtingaanwijzer gebruiken.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 sep 2018 15:30

En waarom zou inhalen op dezelfde rijstrook niet verboden zijn?
Ik kan me vergissen, maar ik ken geen wetsartikel dat dit verbiedt?

Afslaan is inderdaad een maneuver waarbij je andere weggebruikers niet in gevaar mag brengen. Ik zou ook ervan uitgaan dat je in fout was, aangezien je je niet vergewist hebt of er ander verkeer aankwam bij het afslaan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Monster900
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 sep 2018 16:18

Inhalen dient toch met een veilige tussenafstand te gebeuren? Dit is toch ook een maneuver? Anders kun je toch ook rakelings langs fietsers doorscheuren?
De tegenpartij op zijn snorfiets wilde ook rechtdoor rijden, wat volgens de borden (èn onderborden) verboden was.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 06 sep 2018 19:17

Blijkbaar wil het niet doordringen ...

Je gaat in de weg ging rijden / stilstaan,
Je slaat af zonder kijken, zonder richtingaanduiding
... omdat je met andere dingen (GPS) bezig was dan motorrijden

Artikel 18
1 Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.


Maar het ongeval ligt aan iemand anders ?


Waag gerust je kans voor de Nederlandse rechtbank ...

Monster900
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 sep 2018 20:56

Ja, maar de andere partij haalt in op dezelfde rijstrook om een verboden richting in te rijden en geeft onvoldoende ruimte om voor het verlaten van mijn rijstrook de richtingaanwijzer aan te zetten en in mijn spiegel te kijken. Door de verkeersborden was ik (en ook hij) verplicht om linksaf te slaan. Daardoor had ik hem ook niet op die plaats verwacht.

Ik was ook niet echt met mijn GPS bezig, deze gaf mij alleen aan rechtdoor te rijden, ik was daardoor de situatie rondom mij aan het scannen om zo een beslissing te nemen hoe ik mijn weg volgens de regels kon verderzetten.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 sep 2018 10:13

Ik was ook niet echt met mijn GPS bezig, deze gaf mij alleen aan rechtdoor te rijden, ik was daardoor de situatie rondom mij aan het scannen om zo een beslissing te nemen hoe ik mijn weg volgens de regels kon verderzetten.
Dus u stond stil toen u aangereden werd?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 07 sep 2018 14:36

Inhalen dient toch met een veilige tussenafstand te gebeuren? Dit is toch ook een maneuver? Anders kun je toch ook rakelings langs fietsers doorscheuren?
Een rijstrook is toch meer dan breed genoeg voor een snorfiets om een moto voorbij te rijden, zou ik zo denken? Uiteraard moet je een veilige afstand kunnen bewaren, maar ik denk dat dit in dit geval wel mogelijk was.
De tegenpartij op zijn snorfiets wilde ook rechtdoor rijden, wat volgens de borden (èn onderborden) verboden was.
Die mogelijke overtreding is niet relevant voor het ongeval. Er zijn al mensen veroordeeld die geen voorrang van rechts gegeven hadden aan een auto die langs de verkeerde kant uit een éénrichtingsstraat kwam. Die wagen maakte ook een zware overtreding, maar dit nam niet weg dat de tegenpartij wel de voorrang van rechts moest respecteren. De éne fout doet de andere niet teniet.

Idem hier: De snorfiets had mogelijk in de toekomst een fout begaan als hij had doorgereden, maar dit lag niet aan de oorzaak van het ongeval. De oorzaak is dat u naar links afsloeg, zonder u te vergewissen of u geen ander verkeer zou hinderen bij het maken van uw maneuver.

Als u effectief stil stond toen u aangereden werd, is het uiteraard een ander verhaal, want een stilstaand voertuig is per definitie geen maneuver aan het uitvoeren. Je was dan een voorzienbare hindernis waarde snorfiets opgeknald is. Maar ik vermoed dat u wel in beweging was / bezig was met links af te slaan?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 07 sep 2018 17:37

Er zijn al mensen veroordeeld die geen voorrang van rechts gegeven hadden aan een auto die langs de verkeerde kant uit een éénrichtingsstraat kwam. Die wagen maakte ook een zware overtreding, maar dit nam niet weg dat de tegenpartij wel de voorrang van rechts moest respecteren.
Tussendoortje ...

Dat was jàren geleden, en de wegcode is sindsdien aangepast zodanig dat wie in een verboden richting rijdt, geen voorrang van rechts meer heeft ...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 sep 2018 09:20

't Was maar een voorbeeldje om aan te tonen dat je niet automatisch in uw recht bent bij een ongeval, enkel omdat de andere partij (mogelijk) een verkeersovertreding beging (wat de TS hier probeert aan te voeren: de bromfiets wou rechtoor rijden, wat niet mocht, en bijgevolg is het ongeval zijn schuld.)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Monster900
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#14 , 10 sep 2018 12:11

Ik ben er steeds vanuit gegaan dat een fietser (en bijgevolg ook een snorfietser) steeds uiterst rechts van de weg dient te rijden. In NL is voor een snorfiets, het gebruik van het fietspad verplicht indien dit fietspad duidelijk wordt aangegeven.
Dit is de locatie van het ongeval, Afbeelding Rechts is op de plaats van de impact het fietspad al begonnen, de enige richting die ik als motorrijder uit mocht was naar links. De snorfietser diende (volgens mij) op het fietspad rechts te rijden, en had enkele meters verderop ook niet mogen doorrijden. Indien hij om snel te zijn mij toch aan de linkerzijde wilde inhalen, had hij zelf op dat moment ook al linksaf moeten uitwijken.
Als motorrijder zijn er heel wat handelingen die je met je handen doet, die een automobilist met zijn voeten kan doen, zoals ontkoppelen, remmen en gasgeven. Ik keek op dat moment voor mij of er geen tegenliggers aankwamen en rechts van mij om verkeer dat daar voorrang op mij zou hebben eventueel nog door te laten, ik moest met mijn rechterhand mijn rem loslaten en gas geven en met mijn linkerhand de koppelingshendel stilletjes aan loslaten en mijn richtingaanwijzers aanzetten. Ik had mezelf meer tijd moeten geven op dat moment, om zeker geen stappen over te slaan...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 10 sep 2018 12:44

Of de snorfiets nu al dan niet een overtreding beging (rechtdoor rijden, niet op het fietspad, etc...) ontslaat u niet van de plicht om verkeer dat rechtdoor gaat voorrang te verlenen, indien u afslaat naar links.

Het enige dat u zou kunnen aanvoeren is dat de snorfiets een onvoorzien obstakel was, dat u onmogelijk kon gezien hebben, maar ik vrees een beetje dat je dat kan hard maken.

De kans dat jij volledig in je gelijk gesteld zal worden, lijkt me vrij klein. Ik denk dat het eerder een gedeelde verantwoordelijkheid zal worden als dit voor de rechtbank komt, waarij jullie elk je eigen kosten betalen...

P.S. Het was toch echt een snorfiets, en geen bromfiets? Indien het een bromfiets (klasse B) was, ziet het er minder gunstig uit voor u.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”