Lage emissiezone elektrische wagens met range extender

BrechtS
Topic Starter
Berichten: 463

Lage emissiezone elektrische wagens met range extender

#1 , 30 aug 2018 19:32

Ik volg voor het moment zeer aandachtig de evolutie voor busjes genre T6, en veel belangrijker voor mij: de alternatieven voor diesel. Nu is er maar 1 busje waarvan er kans is dat er een niet diesel versie aankomt, en dat gaat werken als elektrische wagen met een ecoboost range extender. Die motorisatie wordt toch in Londen getest voor de camionette versie, dus het is zelfs net zeker dat het naar het busje gaat komen. Maar voor het moment is dat de enige optie, aangezien zelfs de T6 nu niet meer met een zuipende benzine komt (die naar CNG kon omgebouwd worden). Maar nu komt voor mij de vraag hoe het zit voor lage emissiezones? In Londen bij het testprojecten mogen die REEV camionetten in de strenge lage emissiezone binnen als ze puur elektrisch rijden, dus zonder de range extender. Ik vraag me af hoe de wetgeving daarvoor is voor Vlaamse LEZ?

Langs de ene kant worden zulke REEV voor zover ik terug kan vinden gezien als plug-in hybrides, en die worden gezien als elektrische wagens als ze officieel minder dan 50g/km CO2 uitstoten. Maar die ecoboost zou een benzine zijn, en benzine plug in hybrides staan niet gekend voor hun lage CO2 uitstoot. Zelfs een BMW i3 REx zit al op 13g in NEDC cyclus, wat bij de nieuwe WLTP niet anders kan dan stijgen, en dat voor een kleine stadswagens, voor een busje zou dat dus makkelijk boven de 50g/km uitkomen. Wat wordt er daar dan met gedaan? Als benzine Euro6 buiten gebonjourd vroeg of laat, of zou die binnen mogen op voorwaarde dat de range extender uit staat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 02 sep 2018 12:11

De Vlaamse LEZ zijn veel ruimer - houden eigenlijk niets "buiten" aangezien bijna 90% wagenpark binnen mag ...

Is ook gebaseerd op Euro-normen gekoppeld aan brandstoftype, niet op CO2 uitstoot

Rest van uw vraag is koffiedik kijken.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”