Accident onder invloed

grotedommerik
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Accident onder invloed

#1 , 28 aug 2018 09:19

Ik heb afgelopen zaterdagnacht een domme fout gemaakt en ben na een trouw in mijn wagen gesprongen.
Met 3,01 promille heb ik mijn auto in de gracht gereden recht voor mijn deur, met een onmiddellijke intrekking van 15 dagen als gevolg.
Ik ben 22 jaar en mijn job is chauffeur/brancardier. Ik bezit reeds 4 jaar mijn B en 2 jaar mijn C-rijbewijs.
De rijbewijzen zijn dus weldegelijk nodig voor mijn job.
Wat kan ik verwachten qua boete? Zal ik mijn rijbewijs moeten opnieuw doen of zullen ze me een rijverbod geven?

Ik weet dat ik in fout ben en dat dit zwaar bestraft moet worden, maar ik hoop op ietwat positief nieuws.
Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 28 aug 2018 13:52

om uw job als ambulancier uit te oefenen is een rijbewijs niet noodzakelijk, u kan altijd als begeleider mee.

enige ziekenwagen waar (in theorie) een C rijbewijs verplicht voor is zijn de zogenaamde "containers" (hoewel er veel met B rondrijden) en de nu nieuwe ICU ziekenwagen van het UZA (de vrachtwagen).

trouwens de term "brancardier" word al jaren niet meer gebruikt, het is ofwel ambulancier (secundair vervoer) of ambulancier-hulpverlener (DGH - 112/100)

u zal normaal gedagvaard worden voor de politierechtbank waarbij u een boete zal opgelegd krijgen en vermoedelijk ook een tijd uw rijbewijs zal kwijt spelen gekoppeld al dan niet aan het afleggen van de nodige proeven

bedragen en termijn hangt af van de rechter

er is trouwens een reden waarom firma's niet scheutig zijn om jonge mensen met een ziekenwagen te laten rijden, u bevestigd dit alleen maar

een 'collega' ambulancier-hulpverlener

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 28 aug 2018 23:49

Met 3,01 promille heb ik mijn auto in de gracht gereden
Proficiat om enkel jezelf schade te berokkenen

Met 3 promille neem ik aan dat dronkenschap vastgesteld is ?

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /460-t4hs5

Artikel 35

Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro en met het verval van het recht tot besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste een maand en ten hoogste vijf jaar of voorgoed, wordt gestraft hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl hij in staat van dronkenschap verkeert of in een soortgelijke staat met name ten gevolge van het gebruik van drugs of van geneesmiddelen.


Boetebedragen x 8 (opdeciemen)
Een deel kan voorwaardelijk opgelegd worden.

Gerechtskosten

Bijdrage slachtofferfonds: 200 euro



3 promille zonder vastgestelde dronkenschap is echter geen zegen: het kan ook leiden tot geestelijke rij-ongeschikheid ... als alcoholverslaafde.
https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... -t4hs6afd2

Ik ben 22 jaar en mijn job is chauffeur/brancardier. Ik bezit reeds 4 jaar mijn B en 2 jaar mijn C-rijbewijs.
De rijbewijzen zijn dus weldegelijk nodig voor mijn job.
Het verval MOET minstens opgelegd worden voor de categorie waarmee de inbreuk begaan werd.

Onderstaande gunsten kan u niet krijgen bij opgelegde herstelonderzoeken:

- U kan voor de C een uitzondering op het verval vragen.
- U kan ook vragen het verval slechts uit te voeren in het weekend / feestdagen
(al is dat als ambulancier mogelijk net de drukste tijd ?)

Dat zijn GUNSTEN vanwege de rechter
Géén RECHT.



Je zal echter meer dan waarschijnlijk ook herstelonderzoeken moeten ondergaan :

§ 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° een specifieke opleiding bepaald door de Koning.




Wat kan ik verwachten qua boete? Zal ik mijn rijbewijs moeten opnieuw doen of zullen ze me een rijverbod geven?
Bij eerste veroordeling, geen gewonden, is het vaak de minimumstraf, 1600€ + kosten
Maar 3 promille is hoog

Rijverbod is een zekerheid - moet opgelegd worden.

Herstelonderzoeken, mag je ook verwachten.
Mogelijk zelfs alcoholslot ...

Artikel 37/1

§ 1. In geval van een veroordeling wegens overtreding van artikel 34, § 2, artikel 35 in geval van dronkenschap of van artikel 36, kan de rechter, indien hij geen definitief verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreekt of geen toepassing maakt van artikel 42, voor een periode van ten minste één jaar en ten hoogste drie jaar of levenslang, de geldigheid van het rijbewijs van de overtreder beperken tot alle motorvoertuigen die zijn uitgerust met een alcoholslot, op voorwaarde dat de overtreder als bestuurder voldoet aan de voorwaarden van het in artikel 61quinquies, § 3, bedoelde omkaderingsprogramma.

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 29 aug 2018 09:21

inderdaad, de nieuwe wet verplicht een alcoholslot (op uw kosten te instaleren) vanaf 1,8 promille.

voor de installatie hiervan mag u rekenen op +/- 2500 euro bovenop alle andere kosten (schade wagen, boete, kosten herstelonderzoeken, gerechtskosten en bijdrage slachtofferfonds).

het zal u een hele dure les worden vrees ik

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 29 aug 2018 19:13

Blijkbaar wordt er bij dronkenschap ook gedagvaard voor Art 34 §2 - de oorzaak van de dronkenschap

Leek me vreemd, maar antwoord komt van politierechter


en dan :

Artikel 37/1 tweede lid:

In geval van een veroordeling wegens overtreding van artikel 34, § 2, indien de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,78 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 1,8 gram per liter bloed aangeeft, beperkt de rechter de geldigheid van het rijbewijs van de overtreder tot alle motorvoertuigen die zijn uitgerust met een alcoholslot volgens dezelfde modaliteiten als bedoeld in het eerste lid. Indien de rechter evenwel verkiest om deze sanctie niet op te leggen, motiveert hij dit uitdrukkelijk.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”