Straat afgesloten - schade aan auto

abke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Straat afgesloten - schade aan auto

#1 , 27 aug 2018 19:09

Omwille van een straatfeest was onze straat afgesloten door de gemeente.
Tegelijk hadden de buren ook een feest, waardoor een aantal auto's op straat geparkeerd stonden.
De kinderen spelen tijdens de namiddag in de straat met fiets enzo...
Op het einde van de avond stellen de buren vast dat er een auto een kras heeft. 1 van de kinderen geeft toe dat ze tegen de auto hebben gereden.

Naar wat ik kan lezen blijft het kind (via familiale) aansprakelijk voor de schade.

Dan vraag ik mij af waarom wij een straat laten afsluiten zodat de kinderen veilig kunnen spelen.
Maar door een volwassene die dan toch beslist om daar te parkeren er toch alsnog een incident gebeurt.

Of zie ik dit verkeerd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 aug 2018 20:06

Was er een parkeerverbod tijdens dat straatfeest in die straat? Indien niet, dan mochten die wagens daar staan.
Bij ons zijn er speelstraten ingericht door de gemeente. In een algemeen gemeentelijke reglement betreffende die speelstraten staat dat er tijdens die uren niet geparkeerd mag worden. Aanwonenden mogen wel met de wagen van of naar hun garage rijden maar dan aan zeer lage snelheid.

abke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 aug 2018 20:57

De straat werd afgesloten door de gemeente, parkeerverbod kan ik nergens iets van terugvinden.

Reclame

LeenW
Berichten: 12811

#4 , 27 aug 2018 21:10

Een afgesloten straat staat los van een parkeerverbod.

abke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 aug 2018 21:17

Ik heb het eens nagekeken en we hebben gevraagd om de straat af te sluiten (wat ook gebeurd is) maar een parkeerverbod staat dus ook apart vermeld. (dit werd niet aangevraagd)

Stel dat er een parkeerverbod is, veranderd dit dan iets aan de situatie?
Het is toch niet omdat er een auto fout geparkeerd staat, dat die dan beschadigd mag worden?

Ik wil situaties als bovenstaande in de toekomst vermijden en ervoor zorgen dat de kinderen zorgeloos kunnen spelen op straat met zo'n evenementen.
Het is ook met die reden dat we vragen om de straat af te sluiten... voor de kinderen.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 aug 2018 22:16

In geval van fout geparkeerde wagen en onrechtmatige daad van een derde met schade aan die wagen, geldt de equivalentieleer. Kortweg gezegd: dan kan de rechter de schade verdelen over de verschillende partijen die ieder een fout hebben gemaakt waarzonder de schade zich niet zou voorgedaan hebben (in die mate).

Verdeling moet niet 50/50 zijn - de rechter bepaalt de verhouding op onaantastbare wijze.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”