Betalen van takelen bij niet takelen

franjo
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Betalen van takelen bij niet takelen

#1 , 27 aug 2018 11:09

Verleden week werd de auto van mijn familie op bezoek 's morgens bijna weggetakeld. Er stond een bord met parkeerverbod vanaf 8 uur 's morgens.
De politie belde aan om 8.05 uur. Mijn bezoekers zijn onmiddelijk meegegaan om de auto te verzetten. Blijkbaar was de takeldienst al gebeld.
De auto werd uiteindelijk niet getakeld omdat zij er al waren tegen dat de takelwagen aankwam. Toch moesten zij een gepeperde factuur betalen.
Is dit wettelijk? Ik meen eens gelezen te hebben dat er alleen maar gefactureerd mag worden wanneer effectief getakeld is.

bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12817

#2 , 27 aug 2018 11:23

Geen idee waar u dat gehoord hebt. De takelwagen is moeten uitrijden dus mag perfect factureren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 aug 2018 11:37

Schriftelijke vraag nr. 5-1208
van Louis Ide (N-VA) d.d. 8 februari 2011
aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister


Antwoord ontvangen op 15 maart 2011 :

Ik heb de eer het geachte lid het volgende te antwoorden :
Ik denk dat er in dat geval wel degelijk sprake is van een prestatie: de takelfirma werd opgeroepen en heeft zich daarvoor naar de takelplaats moeten begeven, zonder evenwel te takelen. De vraag of het hier gaat om een forfaitair tarief dat al dan niet beantwoordt aan een effectieve prestatie, lijkt mij in de lokale stedelijke context te moeten worden bekeken. De kostenstructuur is immers niet overal dezelfde in functie van de stedelijke dichtheid en de takelbedrijven zelf, die effectief 24 uur op 24 moeten bereikbaar zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 27 aug 2018 14:20

Zodra takeldienst opgeroepen is, krijgt u de rekening daarvoor

Vaak zijn er wel 2 tarieven voorzien: 1 met, 1 zonder takeling

Voor takelingen geldt vaak een retributiereglement van stad/gemeente
Zoek dat eens op en lees het eens

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 27 aug 2018 22:19

Welk uur staat er in het Proces-verbaal?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”