Verkeersoverteding

12395
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Verkeersoverteding

#1 , 25 aug 2018 11:46

Kan je als burger een verkeersoverteding melden bij de politie ? Van een andere bestuurder.
Kan die dan ook een boete krijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 25 aug 2018 14:42

U kan dat zeker melden.
Hangt ervan af. Op film hangt het van de rechtbank af als u het niet op internet hebt gezet vb.
Andere zaken iets moeilijker maar vb in een woonerf dat als 'gratis parkeerplaats' wordt beschouwd wordt politie regelmatig door de bewoners verwittigd van foutparkeerders.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 25 aug 2018 16:46

Kan je als burger een verkeersoverteding melden bij de politie ? Van een andere bestuurder.
Kan die dan ook een boete krijgen?
Voor "stomme" inbreuken gaat daar geen gevolg aan gegeven worden

Voor stevige overtredingen, verkeersagressie, gevaarlijk rijgedrag, ... gebeurt het soms wel dat er gevolg aan gegeven wordt op basis van beelden van burgers, maar het is géén normale gang van zaken.

Reclame

KrisP
Berichten: 145

#4 , 25 aug 2018 18:12

Zoals Franciscus al schreef, iedereen kan/mag een een klacht indienen, ook aangaande een verkeersovertreding. U zal wel verhoord worden. Als u foto's of beelden van de overtreding hebt kan u die laten bijvoegen.
Er zal dan een proces-verbaal opgesteld worden zoals wanneer een politieagent de overtreding vaststelt maar nu is de overtreding aangegeven door een 'burger'.
Het parket zal dan beslissen welk gevolg er aan het proces-verbaal wordt gegeven.
Groot verschil is wel dat dergelijk proces-verbaal geen bijzondere bewijswaarde heeft en enkel ter titel van inlichting is in tegenstelling tot wanneer een politieagent een overtreding vaststelt en er proces-verbaal van maakt.

Zoals Inazuma schrijft, eerder banale inbreuken zal men niet snel vervolgen op deze wijze, bijvoorbeeld zware verkeersinbreuken met agressie waarvan beelden zijn dan weer wel.

12395
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 aug 2018 18:41

Oke
Maar als er geen beelden zijn kan ik juist iemand melden bij de politie . Maar deze zal niet worden vervolgd? En geen boete krijgen.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 25 aug 2018 18:46

Hangt allemaal van de feiten af.
En van de plaats - verkeerd parkeren niet zo direct.
Op een anders-validenplaats zal politie wel komen.
Ook in speelstraten, woonerven indien gevaar of hinder gebruikers.
En dan de feiten de @Inzauma heeft aangehaald.

KrisP
Berichten: 145

#7 , 25 aug 2018 19:43

Ik heb zo het gevoel dat er meer aan de hand is dan een foutief geparkeerd voertuig.
Misschien kan TS iets concreter zijn?

12395
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 aug 2018 20:37

Ik heb het over mensen die de eenrichtings straat verkeert inrijden in onze straat. Heb een paar nummerplaten die dit regelmatig doen. Maar ik heb nog geen filmpje of foto en zo.
Of bv mensen die onveilig inhalen en zo verder.
Ik heb geen verkeerovertredig gedaan.

KrisP
Berichten: 145

#9 , 26 aug 2018 15:15

U kan dit melden aan de politie met de vraag controle te doen.
Het staat u vrij klacht in te dienen bij de politie. Welk gevolg er zal aan gegeven worden door het parket is koffiedik kijken.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 26 aug 2018 18:28

Maar als er geen beelden zijn kan ik juist iemand melden bij de politie . Maar deze zal niet worden vervolgd? En geen boete krijgen.
Hangt af van de ernst van de feiten

Als u morgen een moord ziet gebeuren, gaat de politie wél geïnteresseerd zijn in wat u zag, ook al zijn daar geen beelden van ...

Voor banaliteiten: bespaar u de moeite .

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 26 aug 2018 18:30

Ik heb het over mensen die de eenrichtings straat verkeert inrijden in onze straat. .
`
Gebeurt hier in de buurt bij dozijnen met 't fietske, zelfs nog op trottoir, daar rijden de flikken die gewoon voorbij.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”