Geflitst bij wegenwerken op autosnelweg (121/h, 70/h toegelaten)

lorenzodm1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Geflitst bij wegenwerken op autosnelweg (121/h, 70/h toegelaten)

#1 , 24 aug 2018 11:52

Hallo,
Ik heb net de brief in de bus gekregen dat ik geflitst ben bij wegenwerken regio kortrijk. Het was 4u30 smorgens en we vertrokken op reis naar frankrijk. Hierdoor was ik zo bezig met 'zeker niet verkeerd rijden', dat ik de wegenwerken te laat gezien heb.
De gemeten snelheid bedroeg 121 km/h , deze is gecorrigeerd naar 113 km/h en dus reed ik 43km/h te veel. Ik weet dat de hoogste graad is en dat ik dus naar de rechtbank zal moeten maar ik vroeg me af in hoeverre dit gelijk gesteld wordt aan zo snel rijden in een gewone zone 70?
Ze waren op dat moment ook niet aan het werken (midden in de nacht) , houden ze hier ook rekening mee?
Ik ben 23j maar heb mijn autorijbewijs nog maar van dit jaar. Mijn motorijbewijs heb ik wel al langer en hiermee ben ik ook ooit mijn rijbewijs voor kwijtgeweest (iets meer dan 2.5j geleden, net geen 3j denk ik).

Iemand die ervaring heeft met dit soort situaties en me wat info kan geven? Ook met hoeveel die boete ongeveer zal bedragen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 24 aug 2018 12:00

Veel wegenwerken worden in de nacht uitgevoerd . Het intrekken van uw rijbewijs zal zeker ter sprake komen .

lorenzodm1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 aug 2018 12:03

Veel wegenwerken worden in de nacht uitgevoerd . Het intrekken van uw rijbewijs zal zeker ter sprake komen .
Bedoel je dan volledige intrekking?
En de boete? want daar heb ik meer schrik van..

Reclame



willyboy
Berichten: 897

#6 , 24 aug 2018 12:10

Uw boete valt onder uitspraak politie rechtbank . Is voor uitspraak niet te bepalen .

lorenzodm1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 aug 2018 12:19

daarom zoek ik mensen die iets soortgelijk meegemaakt hebben die toch een inschatting kunnen doen, ik heb deze sites ook allemaal al bekeken en hoewel ik de moeite zeker apprecieer en niet onrespectvol wil overkomen, is dit niet echt een hulp.

willyboy
Berichten: 897

#8 , 24 aug 2018 12:45

De politie rechtbank gaat u van uw lijden verlossen . Niet andere mensen .

mjers
Berichten: 1788

#9 , 24 aug 2018 14:45

daarom zoek ik mensen die iets soortgelijk meegemaakt hebben die toch een inschatting kunnen doen, ik heb deze sites ook allemaal al bekeken en hoewel ik de moeite zeker apprecieer en niet onrespectvol wil overkomen, is dit niet echt een hulp.

Er is niemand op dit forum die u vraag zal kunnen beantwoorden... U bent afhankelijk van de billijkheid van de rechter.
Het hangt af van uw gedrag in het verleden, uw strafblad, hoeveel verkeersovertredingen u reeds begaan hebt, de wegsituatie op dat moment, humeur van de rechter... enz.

Wees beleefd, toon nederigheid en respect voor de rechter en de wet, erken uw fout, toon spijt en u zal de kleinst mogelijke straf krijgen. Meer kan ik niet zeggen...

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 aug 2018 15:36

Als u uw moto rijbewijs ook vanwege overdreven snelheid bent kwijt geraakt, is de kans groot de de rechter dit aanziet als recidive. En zal de minimumstraf waarschijnlijk geen optie meer zijn.

Issued
Berichten: 1227

#11 , 24 aug 2018 19:47

Ik lees dat u uw rijbewijs cat B nog maar sinds dit jaar bezit. Hiermee valt u onder de categorie van beginnend bestuurder.

https://www.wegcode.be/actueel/1251-beg ... estuurders

Dat betekent een strengere bestraffing.
4. Wat houdt de strengere bestraffing in ?
De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 25 aug 2018 07:55

Hierdoor was ik zo bezig met 'zeker niet verkeerd rijden', dat ik de wegenwerken te laat gezien heb.
Dat soort onzin kan je beter niet op de rechtbank gaan uitkramen ...
gecorrigeerd naar 113 km/h en dus reed ik 43km/h te veel.
Dat wordt eender hoe politierechtbank ...
Ik ben 23j maar heb mijn autorijbewijs nog maar van dit jaar.
je valt onder de zwaardere bestraffing voor beginnende bestuurders.

Je moet daardoor verplicht minstens theorie of praktijkexamen herdoen ... maar dat had je eender hoe al gekregen gezien de overtreding, en eerdere v eroordeling.

ik vroeg me af in hoeverre dit gelijk gesteld wordt aan zo snel rijden in een gewone zone 70?
Gelijkgesteld ?
Snelheidsovertredingen aan werken worden net zwààrder aangerekend ...
Mijn motorijbewijs heb ik wel al langer en hiermee ben ik ook ooit mijn rijbewijs voor kwijtgeweest (iets meer dan 2.5j geleden, net geen 3j denk ik).
Goed bezig ... 23 en tweede veroordeling politierechtbank op komst.

Was een deel van de straf toen voorwaardelijk ?
Voor welke inbreuk ?
Ook met hoeveel die boete ongeveer zal bedragen?
Tweede veroordeling is lastig in te schatten.

Boete kan tussen 20 en 1000 € liggen (rekening houdend met recidive) ... maal 8 intussen (de opdeciemen, zijn verhoogd tegenover vorige keer)
Hou gerust rekening met 200-250 € ... x 8

Voor het verval van het recht op sturen (rijverbod) reken gerust op 3 tot 6 maanden
Ook al kom je door de formulering in de wet niet in aanmerking voor de recidive regeling hier , de rechter kan zelf de strafmaat optrekken (die gaat tot 5 jaar)

Bijdrage slachtofferfonds is nu 200€

Herstelonderzoeken zijn verplicht, minstens theorie of praktijk.
Maar er kan gerust een medisch en/of psychologisch onderzoek bijkomen gezien de eerdere veroordeling

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”