Inschrijving voertuig uit Nederland

cindy5656
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Inschrijving voertuig uit Nederland

#1 , 22 aug 2018 10:57

Beste,
Ik had een vraag over de inschrijving van mijn auto vanuit Nederland. Aangezien het DIV, de verzekering en de gemeente mij niet kunnen helpen, hoop ik hier een antwoord te kunnen krijgen.
Ik ben een tweetal weken geleden vanuit Nederland naar België verhuist. Hierbij heb ik mijn auto ook ingeschreven in de douane. Dit was alles geen probleem en heb ik een vignet 705 met roze formulier gekregen. Daarna wou ik een administratieve keuring laten doen, maar dit wouden ze niet doen zolang ze niet zeker wisten of het DIV dit wel goed ging keuren. Ik heb nog geen belgisch ID, maar wel een bijlage 19 (aanvraag tot inschrijving) met een rijksregisternummer en een paspoort. Het DIV is totaal niet bereikbaar deze week, dus aan hen kan ik het niet vragen.
Daarnaast vroeg ik me ook nog iets af van wat de verzekering heeft gezegd. Ze wouden mij enkel verzekeren als er een stempel van de DIV op het roze formulier staat. Kan ik deze stempel krijgen zonder dat ik een verzekering heb? Als ik het goed begrepen heb, kan dit toch enkel als er een vignet van de verzekering op staat?

Hopelijk kunnen jullie me wat meer helpen. Ik ben de laatste tijd van het kastje naar de muur gestuurd, en heb al een paar keer een aantal uur moeten wachten om dan direct terug naar huis te worden gestuurd.

Bij voorbaat dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 22 aug 2018 11:23

Als ik het goed begrijp hebben ze u in het keuringsstation wandelen gestuurd omdat u geen Belgische identiteitskaart heeft? Dat is toch totaal hun bevoegdheid niet...
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 22 aug 2018 11:30

Van zodra je officieel ingeschreven bent (geen aanvraag tot ...) in België, kan je langs de verzekering, administratieve keuring, en het voertuig inschrijven

Reclame

cindy5656
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 aug 2018 13:12

Inazuma als ik U goed begrijp, moet ik dus 6 maanden wachten eerdat ik mijn belgische ID kaart heb? Ik krijg geen andere bijlage dan bijlage 19 totdat alles in Brussel goedgekeurd is, wat over het algemeen 6 maanden duurt. Ik snap de Belgische wetgeving niet gans, aangezien ik wel een bankrekening en een ziektekostenverzekering kan aanvragen met mijn bijlage 19, maar geen voertuig zou kunnen inschrijven.
En didymus dat is inderdaad wat er gebeurt is. Helaas weet ik niet of dat in hun recht is of niet.
Alle 2 bedankt voor jullie antwoord

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 22 aug 2018 14:21

Het lijkt mij ook sterk dat dit niet kan met een bijlage 19.

Heeft uw gemeente een apart loket "migratie"? Misschien daar eens uw licht gaan opsteken.
"sowieso" schrijf je zo.

cindy5656
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 aug 2018 14:47

Didymus daar ben ik ook al geweest maar verder dan "vraag t u verzekering es e" ben ik helaas niet gekomen. De verzekering weet het helaas ook niet. Ik ga het gewoon nog eens proberen en me deze keer niet weg laten sturen, tenzij dat zij zeker weten dat het niet gaat.

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 22 aug 2018 14:50

Probeer eens een ander keuringsstation.
"sowieso" schrijf je zo.

RomeoDelta
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 aug 2018 18:01

Ik snap je verhaal en je vraag niet helemaal goed en ben absoluut geen expert in deze materie maar zo zie ik het een beetje.
Wanneer je bent ingeschreven in een Belgisch bevolkingsregister dien je het voertuig dat je in België in het verkeer wil brengen in te schrijven bij DIV en krijg je zodoende een Belgisch kentekenbewijs en bijhorende kentekenplaat naar mijn weten, ongeacht welke nationaliteit of identiteitskaart je bezit.
Je spreekt over een keuring dus ik vermoed dat je in de materie van de technische autokeuring zit (KB 15/03/68) Deze is echter enkel van toepassing op personenwagens welke onder een Belgisch kentekenbewijs rijden. Wat ik afleid uit je verhaal is dat dit nog niet het geval is?
Wat je mijn inziens dan gewoon moet doen is je voertuig inschrijven bij DIV, indien dit reeds gebeurt is zou ik dan even wachten tot je het kentekenbewijs en je platen in ontvangst hebt genomen en dan kan je mijn inziens gewoon naar de autokeuring.

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 23 aug 2018 09:19

Het gaat over een administratieve keuring die moet gebeuren alvorens het voertuig in België kan worden ingeschreven.
"sowieso" schrijf je zo.

cindy5656
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 aug 2018 12:43

Uiteindelijk was het makkelijker dan verwacht, maar ik ben helaas door verschillende instanties op het verkeerde been gezet. Vandaar dat ik hier even de ganse uitleg doe, voor mensen die later het zelfde probleem hebben. Als je naar België komt dan kun je naar het douane kantoor gaan (of online) een vignet 705 aanvragen. Tegelijkertijd kun je ook al een belgische verzekering aanvragen. Deze heeft geen stempel van het DIV nodig of wat dan ook. Je hebt enkel een rijksregisternummer en een vast adres nodig om dit aan te vragen. Ook heb je geen technische of administratieve keuring nodig, aangezien het jouw auto blijft. Ga met het roze formulier met het vignet van de verzekering erop naar het DIV en laat je daar inschrijven (post is niet aangeraden aangezien dat 3-4 weken duurt, bij het DIV zelf langsgaan zorgt ervoor dat je de dag erna je kentekenplaat hebt). Ik ben met mijn bijlage 19 + bewijs van woonst naar het DIV gegaan, maar dit hebben ze zelfs niet gevraagd. Toch zou ik aanraden om beide mee te nemen. Uiteindelijk was bij mij het enige probleem dat mijn auto als geaccidenteerd in de computer stond (de auto was vanuit België in NL ingevoerd, en nou weet ik helaas waarom), dus na een speciale keuring na ongeval zou mijn auto normaal ingeschreven kunnen worden :)
Het is wel aan te raden om enkel op dagen met afspraak naar het DIV te gaan, aangezien je anders 2+ uur kan wachten (in dit geval in Oostende).

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”