scooter te snel

KISBEE
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

scooter te snel

#1 , 21 aug 2018 00:57

Onlangs bij een politiecontrole m'n scooter (cat. A 25km/u) op "de rollen"moeten zetten...
Snelheid 51 ipv 25 :(
Agent zegt : "scooter wordt gedurende een maand 'ingehouden'... ik kreeg ook een docoment met daarop de datum wanneer ik de scooter mag gaan ophalen (met de bedoeling deze dan af te stellen)...
Nu blijkt dat ik de scooter pas kan gaan ophalen na 5 en een halve week ipv de maand waarvan oorspronkelijk sprake was..
Kan dit zomaar ??
En dan nog een vraagje : de scooter moet dus "afgesteld" worden, in de praktijk betekent dit 3 bouten losdraaien om aan de "cdi" te geraken, en daar een kabeltje verwijderen...10min werk en het probleem zou opgelost zijn, maar de agent wil perse dat ik de scooter laat ophalen door iemand met een bestelwagen of aanhangwagen...waarom eenvoudig als het moeilijk ook kan :)
En tenslotte : iemand een idee wat dit gaat kosten, want ik vermoed dat er nog een boete volgt ???
Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 aug 2018 07:34

De vraag is kan het zo maar dat je scooter 51km per uur rijd in plaats van 25 km
Zij mogen je scooter zo lang bij zich houden als nodig u bent in overtreding en prijs je gelukkig dat men je scooter niet verbeurt verklaard
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

KISBEE
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 aug 2018 23:55

De vraag is kan het zo maar dat je scooter 51km per uur rijd in plaats van 25 km
Zij mogen je scooter zo lang bij zich houden als nodig u bent in overtreding en prijs je gelukkig dat men je scooter niet verbeurt verklaard
Ik zal wel niet de enige gebruiker van dit forum zijn die "in overtreding" is he :)
En nee, het is duidelijk dat "het niet zomaar kan" dat mijn scooter 51 haalt ipv 25...het is een echte schande, shame on me....
En nee, ze mogen in dit geval de scooter niet zo lang bij zich houden als nodig....oplegging = MAX 30DAGEN (staat vermeld in het pv...)....
Bedankt voor uw reactie, en bedankt om al die wijsheid zomaar met mij te delen...

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 24 aug 2018 06:28

Juridisch antwoord:
Tot en met 53 km/h op de rolletjes wordt je scooter voor 30 dagen gemobiliseerd.
Je scooter moet door "een bromfietshandelaar" terug afgesteld worden.
In de praktijk betekent dat meestal dat je in inderdaad met bestelwagen of aanhangwagen je bromfiets naar de winkel gaat moeten brengen, aangezien je voertuig illegaal is en je er niet mee mag rijden.

Aangezien jij hoogstwaarschijnlijk geen erkende bromfietshandelaar bent mag je hem dus niet zelf afstellen.
De bedoeling is dat de snelheidslimitering permanent en in principe niet omkeerbaar is. Ik weet ook dat de praktijk zo niet is, vooral sinds de komst van al die Chinese scooters (meestal enkel een andere cdi om er een klasse A of B van te maken). Vroeger was het echt een aangepaste motor (vario, uitlaat), nu nog een klein elektronisch doosje dat op één minuut uitgewisseld is.

Indien je allereerste overtreding zal het hoogstwaarschijnlijk een minnelijk schikking worden, 150€.

Persoonlijke opmerking die hopelijk een beetje doordringt:
Zoals zo dikwijls blijkbaar niet al te veel schuldbesef (want zovelen rijden te snel), eigenlijk zouden zulke zaken voor de politierechter moeten komen.

Gewoon voorbeeldje:
Ongeluk op fietspad (waar klasse A verplicht moet rijden), tegen 50 km/h tegen voetganger, voetganger deftig gewond met blijvend letsel/invaliditeit.
Verzekering betaalt niet (want zij hebben geen klasse B of zelfs motorfiets verzekerd en chauffeur heeft geen rijbewijs voor klasse B/motorfiets), kostenplaatje loopt op tot enkele honderd duizenden Euro's of meer.
Chauffeur nog minderjarig, ouders kunnen dit ophoesten, grote kans op financieel geruïneerd, loonbeslag, woning verkopen, ...

Ter info, zelf voorgehad als slachtoffer, enkel mijn neus was in diggelen, met drie operaties terug in orde en geen blijvende schade, was een kostenplaatje van tegen de 10,000€. Gelukkig heb ik hospitalisatie verzekering die alles betaalde, maar tegenslag voor de 16-jarige meid die nu een leger advocaten van mijn hospitalisatieverzekering aan haar been heeft om al dat geld terug te vorderen...
Ge moet het maar voorhebben zonder hospitalisatieverzekering, kunt ge zelf alles voorschieten (als ge het hebt).

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 24 aug 2018 09:01

Waarschijnlijk dacht TS dat de politie dat even zou regelen en de brommer voor hem aanpassen. Totaal naïef gedacht..

KISBEE
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 aug 2018 23:48

Waarschijnlijk dacht TS dat de politie dat even zou regelen en de brommer voor hem aanpassen. Totaal naïef gedacht..
Geloof my, op geen enkel ogenblik heb ik gedacht dat de politie dat voor mij even ging aanpassen... :)

KISBEE
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 aug 2018 00:10

Juridisch antwoord:
Tot en met 53 km/h op de rolletjes wordt je scooter voor 30 dagen gemobiliseerd.
Je scooter moet door "een bromfietshandelaar" terug afgesteld worden.
In de praktijk betekent dat meestal dat je in inderdaad met bestelwagen of aanhangwagen je bromfiets naar de winkel gaat moeten brengen, aangezien je voertuig illegaal is en je er niet mee mag rijden.

Aangezien jij hoogstwaarschijnlijk geen erkende bromfietshandelaar bent mag je hem dus niet zelf afstellen.
De bedoeling is dat de snelheidslimitering permanent en in principe niet omkeerbaar is. Ik weet ook dat de praktijk zo niet is, vooral sinds de komst van al die Chinese scooters (meestal enkel een andere cdi om er een klasse A of B van te maken). Vroeger was het echt een aangepaste motor (vario, uitlaat), nu nog een klein elektronisch doosje dat op één minuut uitgewisseld is.

Indien je allereerste overtreding zal het hoogstwaarschijnlijk een minnelijk schikking worden, 150€.

Persoonlijke opmerking die hopelijk een beetje doordringt:
Zoals zo dikwijls blijkbaar niet al te veel schuldbesef (want zovelen rijden te snel), eigenlijk zouden zulke zaken voor de politierechter moeten komen.

Gewoon voorbeeldje:
Ongeluk op fietspad (waar klasse A verplicht moet rijden), tegen 50 km/h tegen voetganger, voetganger deftig gewond met blijvend letsel/invaliditeit.
Verzekering betaalt niet (want zij hebben geen klasse B of zelfs motorfiets verzekerd en chauffeur heeft geen rijbewijs voor klasse B/motorfiets), kostenplaatje loopt op tot enkele honderd duizenden Euro's of meer.
Chauffeur nog minderjarig, ouders kunnen dit ophoesten, grote kans op financieel geruïneerd, loonbeslag, woning verkopen, ...

Ter info, zelf voorgehad als slachtoffer, enkel mijn neus was in diggelen, met drie operaties terug in orde en geen blijvende schade, was een kostenplaatje van tegen de 10,000€. Gelukkig heb ik hospitalisatie verzekering die alles betaalde, maar tegenslag voor de 16-jarige meid die nu een leger advocaten van mijn hospitalisatieverzekering aan haar been heeft om al dat geld terug te vorderen...
Ge moet het maar voorhebben zonder hospitalisatieverzekering, kunt ge zelf alles voorschieten (als ge het hebt).
Bedankt voor uw reactie. 30dagen klopt idd, vandaar mijn oorspronkelijke vraag : ik mag mijn scooter pas na 5 en een halve week gaan terughalen...kan dit zomaar...
Hoe dan ook : politieagent belt me met de mededeling : u kan uw scooter komen ophalenb di 28/08 om 14u30, "EN ZIET MAAR DAGE ER ZIJT WANT IK BEN MET VERLOF ERNA"
Dus ik regel een takelwagen en zorg dat ik op tijd op de afspraak ben.... De agent was spijtig genoeg niet aanwezig, en blijkbaar was niemand op de hoogte...om een lang verhaal kort te maken : na 45min wachten is de takelwagen vertrokken...
Tenslotte nog dit : ik heb in mijn verklaring vermeld dat ik de scooter zelf zou "afstellen" (gewoon originele CDI plaatsen)...dat bleek geen probleem te zijn, de scooter diende ook niet opgehaalt te worden door een "bromfietshandelaar", als ik in het bezit zou zijn van een camionette of aanhangwagen mocht ik hem zelf komen ophalen..blijkbaar verschillen deze regels afhankelijk van de plaats...
Nog even meegeven dat in de praktijk, op de openbare weg, mijn scooter NOOIT een snelheid haalde van 51km/u...op een lange rechte vlakke baan met veel moeite 40km/u...wat natuurlijk ook te snel is...
Ik word regelmatig ingehaalt door fietsers....dat zal niet aan 50km/u zijn denk ik dan....

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”