Aanvraag voorlopig rijbewijs B

Nadiaake
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Aanvraag voorlopig rijbewijs B

#1 , 19 aug 2018 11:55

Ik heb op 25/04/2017 mijn theoretisch examen afgelegd, maar ben mijn voorlopig rijbewijs nog niet gaan aanvragen bij de gemeente. Het is nu ondertussen al een jaar en paar maanden geleden en ik vroeg me af hoeveel tijd je eigelijk hebt om je voorlopig rijbewijs af te halen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 19 aug 2018 21:52

Denk er wel aan dat je theorie nog geldig moet zijn - minder dan 3 jaar oud dus - om praktisch examen te mogen doen ...

Issued geeft je de tijd om het aan te vragen
Tijd om het nadien te gaan ophalen is veel korter: 3 maanden :twisted:

Reclame

Nadiaake
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 aug 2018 00:30

Bedankt voor de info! Maar begint de termijn van 3 jaar niet pas te lopen wanneer je je voorlopig rijbewijs hebt?
Of is het zo dat het ingaat vanaf het moment dat je slaag op je theorie bij het examencentra?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 20 aug 2018 16:43

Bedankt voor de info! Maar begint de termijn van 3 jaar niet pas te lopen wanneer je je voorlopig rijbewijs hebt?
Voorlopig rijbewijs EN theorie-examen moeten nog geldig zijn op moment dat je praktisch examen doet

(allebei minder dan 3 jaar oud dus voor voorlopig rijbewijs B mét begeleider)

Of is het zo dat het ingaat vanaf het moment dat je slaag op je theorie bij het examencentra?
De geldigheidstermijnen van het theorie-examen en van het voorlopig rijbewijs B mét begeleider zijn 2 aparte dingen ...

Hun geldigheidstermijn is weliswaar even lang, maar ze begonnen niet tegelijk :wink:

Nadiaake
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 aug 2018 17:48

Bedankt voor de info! Maar begint de termijn van 3 jaar niet pas te lopen wanneer je je voorlopig rijbewijs hebt?
Voorlopig rijbewijs EN theorie-examen moeten nog geldig zijn op moment dat je praktisch examen doet

(allebei minder dan 3 jaar oud dus voor voorlopig rijbewijs B mét begeleider)

Of is het zo dat het ingaat vanaf het moment dat je slaag op je theorie bij het examencentra?
De geldigheidstermijnen van het theorie-examen en van het voorlopig rijbewijs B mét begeleider zijn 2 aparte dingen ...

Hun geldigheidstermijn is weliswaar even lang, maar ze begonnen niet tegelijk :wink:
Ja dat is nu eigenlijk mijn vraag. Als ik nu mijn voorlopig rijbewijs B met begeleider ga afhalen bij de gemeente begint dan mijn 3 jaar te lopen? Of is het zo dat er al een jaar voorbij is omdat ik mijn theorie op 25/04/2017 heb gehaald?

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 20 aug 2018 18:57

Het is uiteraard de examendatum die telt, anders heeft die vervaldatum geen enkele zin.
"sowieso" schrijf je zo.

Nadiaake
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 aug 2018 19:19

Het is uiteraard de examendatum die telt, anders heeft die vervaldatum geen enkele zin.
Maar ik ben nog nooit naar de gemeente geweest met mijn theorie omdat ik heb horen zeggen dat je 3 jaar ingaat vanaf het moment dat je je voorlopig rijbewijs effectief hebt.

Issued
Berichten: 1227

#9 , 20 aug 2018 19:23

Bedankt voor de info! Maar begint de termijn van 3 jaar niet pas te lopen wanneer je je voorlopig rijbewijs hebt?
Voorlopig rijbewijs EN theorie-examen moeten nog geldig zijn op moment dat je praktisch examen doet

(allebei minder dan 3 jaar oud dus voor voorlopig rijbewijs B mét begeleider)

Of is het zo dat het ingaat vanaf het moment dat je slaag op je theorie bij het examencentra?
De geldigheidstermijnen van het theorie-examen en van het voorlopig rijbewijs B mét begeleider zijn 2 aparte dingen ...

Hun geldigheidstermijn is weliswaar even lang, maar ze begonnen niet tegelijk :wink:
Ja dat is nu eigenlijk mijn vraag. Als ik nu mijn voorlopig rijbewijs B met begeleider ga afhalen bij de gemeente begint dan mijn 3 jaar te lopen? Of is het zo dat er al een jaar voorbij is omdat ik mijn theorie op 25/04/2017 heb gehaald?

Zoals Inazuma reeds duidelijk heeft uitgelegd: er is reeds 1 jaar voorbij van de 3 jaar voor de geldigheid van jou theoretisch gedeelte. U kan met uw huidig behaalde theoretisch examen doen tot 25/04/2020.

Indien u een voorlopig rijbewijs gaat halen heeft dat een aparte termijn van 3 jaar. Deze staat volledig los van de vervaldatum van uw theoretisch.

Nadiaake
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 aug 2018 19:25

Voorlopig rijbewijs EN theorie-examen moeten nog geldig zijn op moment dat je praktisch examen doet

(allebei minder dan 3 jaar oud dus voor voorlopig rijbewijs B mét begeleider)



De geldigheidstermijnen van het theorie-examen en van het voorlopig rijbewijs B mét begeleider zijn 2 aparte dingen ...

Hun geldigheidstermijn is weliswaar even lang, maar ze begonnen niet tegelijk :wink:
Ja dat is nu eigenlijk mijn vraag. Als ik nu mijn voorlopig rijbewijs B met begeleider ga afhalen bij de gemeente begint dan mijn 3 jaar te lopen? Of is het zo dat er al een jaar voorbij is omdat ik mijn theorie op 25/04/2017 heb gehaald?

Zoals Inazuma reeds duidelijk heeft uitgelegd: er is reeds 1 jaar voorbij van de 3 jaar voor de geldigheid van jou theoretisch gedeelte. U kan met uw huidig behaalde theoretisch examen doen tot 25/04/2020.

Indien u een voorlopig rijbewijs gaat halen heeft dat een aparte termijn van 3 jaar. Deze staat volledig los van de vervaldatum van uw theoretisch.
Oke bedankt nu snap ik het volledig! Dus ik moet mijn praktijkexamen voor 25/04/2020 hebben gedaan klopt dat?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 20 aug 2018 19:44

Als ik nu mijn voorlopig rijbewijs B met begeleider ga afhalen bij de gemeente begint dan mijn 3 jaar te lopen?
Voor uw voorlopig rijbewijs begint de teller dan te lopen ...
Of is het zo dat er al een jaar voorbij is omdat ik mijn theorie op 25/04/2017 heb gehaald?
Niet voor voorlopig rijbewijs


WEL voor de geldigheid van de theorie :!:

Dus ik moet mijn praktijkexamen voor 25/04/2020 hebben gedaan klopt dat?
Ja
Maar moeten is veel gezegd
Mocht dat niet gaan lukken, dan kan je desnoods opnieuw theoretisch examen gaan afleggen, en dan begint de teller voor de theorie weer van 0

Die voor je voorlopige rijbewijs blijft gewoon doorlopen

Nadiaake
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 20 aug 2018 20:00

Als ik nu mijn voorlopig rijbewijs B met begeleider ga afhalen bij de gemeente begint dan mijn 3 jaar te lopen?
Voor uw voorlopig rijbewijs begint de teller dan te lopen ...
Of is het zo dat er al een jaar voorbij is omdat ik mijn theorie op 25/04/2017 heb gehaald?
Niet voor voorlopig rijbewijs


WEL voor de geldigheid van de theorie :!:

Dus ik moet mijn praktijkexamen voor 25/04/2020 hebben gedaan klopt dat?
Ja
Maar moeten is veel gezegd
Mocht dat niet gaan lukken, dan kan je desnoods opnieuw theoretisch examen gaan afleggen, en dan begint de teller voor de theorie weer van 0

Die voor je voorlopige rijbewijs blijft gewoon doorlopen
Oké bedankt nu begrijp ik het! En mag je gewoon verder blijven rijden (oefenen) als je theorie al verlopen is?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 21 aug 2018 17:01

En mag je gewoon verder blijven rijden (oefenen) als je theorie al verlopen is?
Je mag rondrijden zolang je voorlopige rijbewijs B geldig is.

Tot 24/04/2020 kan je examen doen zonder meer

Vanaf 25/04/2020 moet je eerst even theorie opnieuw afleggen alvorens je praktijk-examen mag doen

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”