moeder 83 en ferme overtreding

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

moeder 83 en ferme overtreding

#1 , 04 aug 2018 19:21

Mijn "lief" broertje is er voor de zoveelste maal ingeslaagd te worden geflitst. Na een rits boetes en veroordelingen (rijbewijs kwijt) had ie er niks leuker op ge vonden om zonder medeweten van onze moeder haar op te geven als bestuurder bij de laatste flits. Max snelheid 50 gemeten 67 n gecorrigeerd 53 dacht ik. Moeder zelfs rijd nog dagelijks (neen ik ga geen discussie voeren over leeftijd/rijbekwaamheid). Haar rijstijl voor een 80 jarige is vrij goed en misschien naar hedendaagse normen wat trager maar ze flitst nog altijd aan 120 naar haar zuster in het R.V.T.

Goed, moeder baart zich beetje zorgen dat er misschien consequenties verbonden zijn de boete terzijde gelaten die mijn broer uiteraard zal betalen.
Ik vermoed van niet. De overtreding is op snelheid er is dus bvb geen ongeval ingevolge slecht zicht of verward moment
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 04 aug 2018 19:36

67 gecorrigeerd 53 kan niet.

Op zich gaat 53 geen problemen geven, maar bij een later incident waarbij haar rijvaardigheid in vraag wordt gesteld, kan dit nog wel eens terugkeren.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 04 aug 2018 19:37

Alleszins kunnen ze dan niet beweren dat ze door ouderdom te traag is geworden!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 04 aug 2018 20:26

Moeder kan altijd met het PV nr aangeven dat zij niet reed maar haar zoon en dat zoon haar foutief heeft aangegeven als bestuurder - bewijs misschien dat ze eigen auto heeft.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 04 aug 2018 23:51

Mijn "lief" broertje is er voor de zoveelste maal ingeslaagd te worden geflitst.
Met wiens auto ?

Wat heeft je ma precies gekregen ?
Zat er nog een inlichtingenformulier bij ?
Of onmiddellijke inning en verwijzing naar website https://www.verkeersboetes.be ?

Gewoon keihard je broer weer als bestuurder opgeven, als ma niet met de auto reed.
Na een rits boetes en veroordelingen (rijbewijs kwijt) had ie er niks leuker op ge vonden om zonder medeweten van onze moeder haar op te geven als bestuurder bij de laatste flits.
Tijdens de periode dat hij zijn rijbewijs kwijt was :?:

berenod
Berichten: 942

#6 , 05 aug 2018 08:22

Inderdaad, nogal veel open vragen, zoals Inazuma hierboven aangeeft.

Ik vermoed een beetje dat dit gedaan is voor rijden zonder rijbewijs te verdoezelen, daar de snelheden enkel een onmiddellijke inning opleveren en er niet wordt gekeken naar eerdere veroordelingen/flitsboetes.
Pas wanneer het voor een politierechter komt wordt er naar geschiedenis en eerdere overtredingen gekeken.

Het enige dat je met een onmiddellijke inning of minnelijke schikking doet is die onmiddellijk betalen, al de rest maakt het alleen maar duurder, tenzij je 100% zeker bent dat je de overtreding kan aanvechten (bijvoorbeeld iemand rijdt rond met valse kopie van uw plaat en je kan bewijzen dat jij noch je wagen in de buurt van de overtreding was).

Ook de snelheden kloppen niet echt, 67 gecorrigeerd zou 61 worden, 57 gecorrigeerd wordt 51 (correctie onder de 100 km/h is altijd 6 km/h er af).

Consequenties voor je moeder zijn er sowieso niet, tenzij ze in de toekomst een overtreding doet waarvoor ze voor de politierechter moet komen, die kan dan wel haar "flitsgeschiedenis" zien en dit mee in overweging nemen.
Om voor een snelheidsovertreding voor de politierechter te moeten komen moet ze al 36 km/h te snel rijden binnen bebouwde kom, of 46 erbuiten, dus die kans is niet erg groot voor een 83 jarige zou ik denken.

Natuurlijk, indien het effectief rijden zonder rijbewijs is, dan ga je eens goed moeten nadenken over het gedrag van uw broertje, dan is hij zéér gevaarlijk bezig en is het vermoedelijk best van door te duwen en klacht in te dienen, wanneer men zonder rijbewijs rijdt, en zelfs dan nog de snelheidsbeperkingen aan zijn laars lapt dan is dat wel duidelijk dat er een serieus gebrek aan (gevaarlijk) normbesef is!

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

#7 , 05 aug 2018 18:30

Dank voor de antwoorden. Gecorrigeerde snelheid is typfout mijn excuus.
Van rijden zonder rijbewijs is geen sprake zo dom is hij niet. alleen een onnodige over gestresseerde zelfstandige die overal te snel wil zijn. Auto was van zijn bedrijf staat niet op persoonlijke naam. Waarschijnlijk probeert ie gewoon een eventueel extra zware straf te ontlopen gezien de veelvuldigheid van zijn overtredingen. of is het aantal overtredingen op een bepaalde tijd geen maatstaf meer als dat er al ooit geweest is natuurlijk. Je zou mijn broer makkelijk een recidivist kunnen noemen op dat vlak. Van het ergste soort zelfs.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 05 aug 2018 18:45

Dan zou ik toch geen medelijden hebben.

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

#9 , 06 aug 2018 11:32

Nogmaals bedankt voor de antwoorden maar ik was eerder of zoek naar feitelijke antwoorden en geen moraliteitsonderzoek. Ik moet namelijk eerlijk toegeven dat zijn rijstijl hoewel vrij snel ook heel erg veilig is en hij door ervaring ook vrij goed anticipeert in het verkeer. Dit toch wel in tegenstelling tot de dagelijkse rits van linksrijders die op 20 mtr aan 120 aan elkaar plakken. en ook in die twee laatste cijfers zal wel een fout zitten als ik dat dagelijks bekijk
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

LeenW
Berichten: 12828

#10 , 06 aug 2018 11:37

Het gaat hem niet over zijn kwaliteiten als chauffeur, maar zijn kwaliteiten als mens. Zonder iets te vragen zijn eigen moeder er zo bij lappen, ik zou dit echt niet aanvaarden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 07 aug 2018 18:58

Nogmaals bedankt voor de antwoorden maar ik was eerder of zoek naar feitelijke antwoorden en geen moraliteitsonderzoek.
Rechtspersonen MOETEN de feitelijke bestuurder opgeven
Dat niet doen is strafbaar ...


Uw broer claimt dat uw moeder verantwoordelijk was voor het voertuig op dat moment.
Dat betekent ook dat uw moeder, als zij de bestuurder niet was, de bestuurder moet identificeren ...


https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... 2-t5hs4bis

Artikel 67ter

Wanneer een overtreding van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten is begaan met een motorvoertuig, ingeschreven op naam van een rechtspersoon, en de bestuurder bij de vaststelling van de overtreding niet geïdentificeerd werd, zijn de rechtspersoon of de natuurlijke persoon die de rechtspersoon in rechte vertegenwoordigt, ertoe gehouden de identiteit van de onmiskenbare bestuurder op het ogenblik van de feiten mee te delen of, indien zij die niet kennen, de identiteit van de persoon die verantwoordelijk is voor het voertuig, behalve wanneer zij diefstal, fraude of overmacht kunnen bewijzen.

De mededeling moet gebeuren binnen een termijn van vijftien dagen te rekenen vanaf de datum waarop de vraag om inlichtingen werd verstuurd.

Indien de persoon die verantwoordelijk is voor het voertuig niet de bestuurder was op het ogenblik van de feiten moet hij eveneens, op de wijze hierboven vermeld, de identiteit van de onmiskenbare bestuurder meedelen.

De rechtspersoon of de natuurlijke persoon die de rechtspersoon in rechte vertegenwoordigt als houder van de kentekenplaat of als houder van het voertuig, zijn ertoe gehouden de nodige maatregelen te nemen om aan deze verplichting te voldoen.




Strafmaat :


Artikel 29ter

Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 4 000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft, hij die de verplichtingen bedoeld in artikel 67ter niet nakomt. Deze straffen worden verdubbeld bij herhaling binnen drie jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 07 aug 2018 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 07 aug 2018 19:07

Boetebedragen uiteraard nog x 8 (opdeciemen) dus 1600 tot 32000 €
+ Gerechtskosten
+ Bijdrage Slachtofferfonds 200 €

Maar dat kent uw broer ongetwijfeld al ...


Voor u naar anderen gaat kijken :

De meeste andere bestuurders :
- zijn nooit veroordeeld door de politierechtbank, laat staan meermaals
- Nemen hun verantwoordelijkheid op ipv ze af te schuiven op hun bejaarde moeder.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”