Betreden van een terrein

Vortex
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Betreden van een terrein

#1 , 27 jul 2018 22:49

Beste,

Ik ben opzoek naar juridische hulp ivm het betreden van een terrein met de auto. Het is niet duidelijk of dit een openbare weg of privéterrein is. Er staat hier geen aanduiding dat het privéterrein is, maar er staat wel een poort op beide toegangswegen. Het terrein is dus niet te betreden zonder door een poort te rijden.

Echter is de poort open bij aankomst dus er is geen spraken van inbreuk of schade. Er werden feiten gepleegd die illegaal zijn op de openbare weg, maar geen gevaar stelde voor eventuele omstaande. De politie heeft hier dan mensen aangehouden en de rijbewijzen direct ingevorderd.

Is de politie hier in zijn recht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 27 jul 2018 22:56

Als het terrein publiek toegankelijk is, dan geldt de wegcode en kan de politie optreden tegen inbreuken.
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 28 jul 2018 16:34

Een poort is doorgaans wel een behoorlijke indicatie van een privé-terrein.
Vele mensen hebben een niet-afgesloten oprit, vaak doorlopend tot in de tuin, en hoewel daar weinigen een bordje "privé-terrein" hebben hangen, is dat wel degelijk privaat terrein ...

Uiteindelijk beslist de rechter

Over welke feiten gaat het ?
Niet alles moet op de openbare weg gebeuren om strafbaar te zijn.

Ook het ongeoorloofd gebruik van een private weg is strafbaar ...

Reclame

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jul 2018 20:37


Vortex
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 jul 2018 16:42

Ja klopt daar gaat het inderdaad over. Er zijn geen klachten over acties op het terrein. Echter wel van de wegen rondom.

Mijn rijbewijs is niet ingevorderd, maar dat van 6 andere autoliefhebbers wel. Ze hebben naar eigen zeggen zich enkel misdragen op het terrein. Nu een rechter kan dan wel beslissen dat het privéterrein is. Het feit is wel dat de rijbewijzen onmiddelijk zijn ingevorderd voor 2 weken. Niet pas na een rechtzaak.

Dit lijkt me nogal overdreven en onrechtvaardig. Zeker omdat dit terrein zeker wel als privéterrein kan gezien worden aangezien er poorten op beide toegangswegen staan.

Het is net zoals hier eerder vermeld toch niet zo dat uw oprit thuis ook openbare weg is wanneer uw poort openstaat? Ik heb nog nooit een openbare weg gekend waar een poort op staat. Helaas staat dit niet duidelijk gedefinieerd in de wetgeving...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 29 jul 2018 18:09

Ook het betreden van dat terrein zonder toelatoing is strafbaar, en gezien het "in vereniging" gebeurde, zal daar zelfs gevangenisstraf op staan ...

Veldwetboek

Vortex
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 jul 2018 01:26

Een terrein betreden is enkel strafbaar als hier staat 'verboden toegang' en dat is niet het geval. Of ben ik hier mis? Er staat enkel een geopende poort, nergens signalisatie.

mjers
Berichten: 1788

#8 , 31 jul 2018 08:44

Een terrein betreden is enkel strafbaar als hier staat 'verboden toegang' en dat is niet het geval. Of ben ik hier mis? Er staat enkel een geopende poort, nergens signalisatie.
Tja, je mag het wetboek nog vanachter naar voren uitpluizen en jezelf in allerhande bochten wringen. Uiteindelijk zitten jullie verzeild in een politiek spelletje. En zeker nu de media-aandacht aanwezig is. Ze willen hier namelijk een voorbeeld stellen.


Uw stelling van hierboven klopt wel niet. Het verkeerswetboek spreekt van een visuele indicatie.
vb: Als burger wordt u geacht genoeg redeneringsvermogen te hebben om te beseffen dat een oprit voor een woning geen openbare weg is.


Het industrieterrein is wel degelijk openbaar terrein, vergelijk het met de parking van een winkel. Sommige winkels hebben ook een poort om de parking af te sluiten. Echter, als deze geopend is, dan verdwijnt te functie van de poort en wordt de parking openbaar terrein. Zelfde dus in uw situatie.

Trouwens, ook al vindt u een "loophole" in de wet die u gelijk heeft. Wat verwacht je er dan uit te halen? Onmogelijk dat jullie hier straffeloos mee wegkomen. Dit is een spelletje die je onmogelijk kan winnen.


Het is hoedanook in uw voordeel dat dit openbaar terrein is. Op het onrechtmatig betreden van privé-terrein om erop te gaan racen staan zwaardere straffen dan wat er nu aan de hand is. Als een rechter de letter van de wet zou volgen riskeren de verdachten zelfs een effectieve gevangenisstraf, maar zo'n vaart zal het wel niet lopen.

Waarom huren jullie geen terrein is waar racen wel toegelaten is? Ik ben ook een autoliefhebber. Er zijn genoeg racecircuits die je kan afhuren om deze hobby te beoefenen. Voor 500 euro kan je een ganse dag racen. Verdeel dit onder de deelnemers en dit valt toch goed mee?
Laatst gewijzigd door mjers op 31 jul 2018 09:00, 6 keer totaal gewijzigd.

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 31 jul 2018 08:50

Een terrein betreden is enkel strafbaar als hier staat 'verboden toegang' en dat is niet het geval. Of ben ik hier mis? Er staat enkel een geopende poort, nergens signalisatie.
Ik laat mijn voordeur of garagepoort wel eens openstaan. Zonder bordje "verboden terrein". Vindt u dat een uitnodiging om eens binnen te komen en de gek uit te hangen?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!


Vortex
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 31 jul 2018 18:29

Het industrieterrein is wel degelijk openbaar terrein, vergelijk het met de parking van een winkel. Sommige winkels hebben ook een poort om de parking af te sluiten. Echter, als deze geopend is, dan verdwijnt te functie van de poort en wordt de parking openbaar terrein. Zelfde dus in uw situatie.
Ja daar ga ik mee akkoord dat het openbaar terrein is, maar dus niet openbare weg, hier gelden heel andere regels. Op een privé terrein met openbaar karakter (dit plein en bv parking van de GB,...) is de wegcode niet van kracht. Hier mag de politie enkel optreden op vraag van de eigenaar optreden of in geval van vluchtmisdrijf, alcohol opname en rijden onder het invloed van alcohol. (Bron: http://www.lokalepolitie.be/centrex/nl/ ... laats.html)

Media aandacht is hier in dit geval niet negatief voor ons autoliefhebbers. Er zijn meer mensen die ons steunen dan er tegen zijn. Waar ik zelf wat minder om kan lachen is dat er mensen zich misdragen op de wegen rond het terrein en zo dus wel effectief mensen in gevaar brengen... En hier is het dan ook volledig terecht dat de politie optreed, maar dat is dus naar verluid niet het geval geweest bij de 6 ingetrokken rijbewijzen. Ik vraag deze informatie voor mijzelf te beschermen wanneer ik daar nog eens een mooie foto wil gaan nemen of eens iets wil uitproberen zonder een gevaar te zijn voor andere mensen. Ikzelf ga geregeld op circuit rijden, maar dat kost wel wat geld en daar spendeer ik meteen heel wat tijd aan en dit terrein ligt maar 10 minuten rijden van mijn thuis.

Als mede autoliefhebber weet u dan ook dat een paar keer per jaar circuit rijden niet voldoende is. Zeker in de winter periode wanneer het gewoon weg gevaarlijk is op een circuit. En ik wil wel eens weten waar je voor 500€ een circuit kan afhuren. Zolder begint bij 5000€ en dan zit je nog met een belachelijke DB limiet. Ik denk dat de DB limiet van Zolder de laagste is van heel de wereld...
Ik laat mijn voordeur of garagepoort wel eens openstaan. Zonder bordje "verboden terrein". Vindt u dat een uitnodiging om eens binnen te komen en de gek uit te hangen?
Natuurlijk niet, maar zoals het in de wetgeving is aangegeven is dit in principe niet strafbaar. Je kan gaan en staan waar je wil zolang er geen sprake is van inklimming. Natuurlijk hebben de meeste wel het verstand en respect om dit niet te doen.

Didymus
Berichten: 2061

#12 , 31 jul 2018 19:23

Ja daar ga ik mee akkoord dat het openbaar terrein is, maar dus niet openbare weg, hier gelden heel andere regels. Op een privé terrein met openbaar karakter (dit plein en bv parking van de GB,...) is de wegcode niet van kracht. Hier mag de politie enkel optreden op vraag van de eigenaar optreden of in geval van vluchtmisdrijf, alcohol opname en rijden onder het invloed van alcohol. (Bron: http://www.lokalepolitie.be/centrex/nl/ ... laats.html)
Verschillende rechtbanken, tot Cassatie toe, hebben in het verleden nochtans geoordeeld dat de wegcode van toepassing is op vrij toegankelijke plaatsen. Wat op de website van de Lokale Politie staat, lijkt me dus te kort door de bocht. Daarnaast heeft de politie de plicht om de openbare orde op openbare plaatsen te bewaren. U geeft zelf toe dat er in de rand van deze "races" andere weggebruikers in gevaar werden gebracht. Logisch dus dat er werd ingegrepen, ongeacht of er nu al dan niet op de openbare weg werd geracet.
"sowieso" schrijf je zo.

mjers
Berichten: 1788

#13 , 31 jul 2018 20:47

Het industrieterrein is wel degelijk openbaar terrein, vergelijk het met de parking van een winkel. Sommige winkels hebben ook een poort om de parking af te sluiten. Echter, als deze geopend is, dan verdwijnt te functie van de poort en wordt de parking openbaar terrein. Zelfde dus in uw situatie.
Ja daar ga ik mee akkoord dat het openbaar terrein is, maar dus niet openbare weg, hier gelden heel andere regels. Op een privé terrein met openbaar karakter (dit plein en bv parking van de GB,...) is de wegcode niet van kracht. Hier mag de politie enkel optreden op vraag van de eigenaar optreden of in geval van vluchtmisdrijf, alcohol opname en rijden onder het invloed van alcohol. (Bron: http://www.lokalepolitie.be/centrex/nl/ ... laats.html)

Media aandacht is hier in dit geval niet negatief voor ons autoliefhebbers. Er zijn meer mensen die ons steunen dan er tegen zijn. Waar ik zelf wat minder om kan lachen is dat er mensen zich misdragen op de wegen rond het terrein en zo dus wel effectief mensen in gevaar brengen... En hier is het dan ook volledig terecht dat de politie optreed, maar dat is dus naar verluid niet het geval geweest bij de 6 ingetrokken rijbewijzen. Ik vraag deze informatie voor mijzelf te beschermen wanneer ik daar nog eens een mooie foto wil gaan nemen of eens iets wil uitproberen zonder een gevaar te zijn voor andere mensen. Ikzelf ga geregeld op circuit rijden, maar dat kost wel wat geld en daar spendeer ik meteen heel wat tijd aan en dit terrein ligt maar 10 minuten rijden van mijn thuis.

Als mede autoliefhebber weet u dan ook dat een paar keer per jaar circuit rijden niet voldoende is. Zeker in de winter periode wanneer het gewoon weg gevaarlijk is op een circuit. En ik wil wel eens weten waar je voor 500€ een circuit kan afhuren. Zolder begint bij 5000€ en dan zit je nog met een belachelijke DB limiet. Ik denk dat de DB limiet van Zolder de laagste is van heel de wereld...
Ik laat mijn voordeur of garagepoort wel eens openstaan. Zonder bordje "verboden terrein". Vindt u dat een uitnodiging om eens binnen te komen en de gek uit te hangen?
Natuurlijk niet, maar zoals het in de wetgeving is aangegeven is dit in principe niet strafbaar. Je kan gaan en staan waar je wil zolang er geen sprake is van inklimming. Natuurlijk hebben de meeste wel het verstand en respect om dit niet te doen.
Is het mogelijk dat je al deze informatie gewoon gegoogeled hebt? Ik lijk dit te kunnen afleiden uit uw antwoorden. Je kan uiteraard de wetteksten terug vinden. Als je lang genoeg zoekt naar de speld in de hooiberg zal je die vinden. Echter wordt de wet toegepast door rechters en hun billijkheid. Je kan niet een wet schrijven voor iedere mogelijke situatie die zich in het universum kan voordoen.
Zoals reeds eerder gezegd heeft eerdere rechtspraak aangetoond dat de verkeerswet ook van toepassing kan zijn op openbaar terrein.

Uw laatste stelling is trouwens ronduit fout. Het onrechtmatig betreden van andermans woning noemen ze huisvredebreuk en is uiteraard strafbaar. Inklimmig of braak is geen voorwaarde. Men spreekt van wederrechtelijk binnendringen. Dus zonder toestemming van de eigenaar. Nogal logisch ook...

Oude Belg
Berichten: 3192

#14 , 01 aug 2018 08:27

Er zijn meer mensen die ons steunen dan er tegen zijn.
Just dream on.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

LeenW
Berichten: 12836

#15 , 01 aug 2018 10:32

Simpel gezegd: dit mag niet. Het is geen argument dat een circuit afhuren te duur is, en het is al helemaal geen argument dat een paar keer per jaar niet voldoende voor u is.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”