Voorrang van rechts

Bisschop
Topic Starter
Berichten: 52

Voorrang van rechts

#1 , 26 jul 2018 08:04

Hallo,

Bestuurders van A en B zijn zonet een bord voorrang van rechts gepasseerd.

Stelling 1: bestuurders op vak B moeten voorrang van rechts geven (bord)
Stelling 2: bestuurders op vak A moeten GEEN voorrang van rechts geven, omdat bestuurders van vakken C en D nooit op vak A kunnen komen zonder een extra manoeuvre, zijnde het wisselen van baanvak B naar baanvak A. Voor dat laatste hebben ze geen voorrang.

Zijn beide stellingen correct?

Ik stel de vraag omdat er in onderstaande situatie regelmatig gekken zijn die aan 50km/u hun voorrang opeisen. Gekken, omdat ze duidelijk de onduidelijke feitelijke situatie kennen (brede, drukke viervaksbaan met desondanks voorrang van rechts) en dit toch eventjes duidelijk willen maken. Maar goed, da's mijn mening en geen wet. En dan spreek ik nog niet over dat zebrapad.

Afbeelding

Groeten,
Mark

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jul 2018 09:15

1. Juist
2. Fout, A dient voorrang te geven aan C en D. Dat die daarvoor B kruisen is irrelevant en verandert niets aan de voorrang.

Kali
Berichten: 762

#3 , 26 jul 2018 09:39

Ik volg deze draad even mee, aangezien ik regelmatig uit C & D kom, maar toch altijd poog om via D te rijden op vak B.

Anderzijds staan er op de parkeerstrook net na de voorrang (naast B dus) regelmatig voertuigen buiten de parkeerstrook, waardoor als je via D rijdt je niet op B kan rijden door het voertuig dat er geparkeerd staat.

Reclame

Bisschop
Topic Starter
Berichten: 52

#4 , 26 jul 2018 11:22

@lanox, heb jij een referentie naar de wegcode die dat bevestigt?

Kali
Berichten: 762

#5 , 26 jul 2018 11:27

Ik vermoed dat dit het Cassatiearrest van 2 februari 1970 betreft:
De voorrang die door de wegcode wordt verleend aan de bestuurder die op het opgereden kruispunt van rechts komt, strekt zich uit over de ganse breedte van de door deze bestuurder gevolgde openbare weg en derhalve tot de ruimte opgeleverd door het verlengde van beide trottoirs van deze weg.

Bisschop
Topic Starter
Berichten: 52

#6 , 26 jul 2018 13:34

Da's duidelijk :) bedankt!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 28 jul 2018 15:18

Ik volg deze draad even mee, aangezien ik regelmatig uit C & D kom, maar toch altijd poog om via D te rijden op vak B.
Je mag uitsluitend vanuit D rechtsaf slaan ...

Is dat éénrichtingsverkeer ?

C mag dan enkel gebruikt worden om linksaf te slaan - als dat toegelaten is ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 28 jul 2018 15:19

Toepassing voorrang van rechts, over ganse breedte van de weg

Eender vanuit welke rijstrook de bestuurder van rechts zou komen

Kali
Berichten: 762

#9 , 28 jul 2018 22:11

Ik volg deze draad even mee, aangezien ik regelmatig uit C & D kom, maar toch altijd poog om via D te rijden op vak B.
Je mag uitsluitend vanuit D rechtsaf slaan ...

Is dat éénrichtingsverkeer ?

C mag dan enkel gebruikt worden om linksaf te slaan - als dat toegelaten is ...
Straat C & D is eenrichtingsverkeer... zou er eens moeten op letten of je er linksaf mag afslaan, maar de ligging / inrichting van de baan staat dit niet echt toe/maakt het moeilijk...

Er staan geen pijlen op de rijstroken...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”