Zoals reeds aangehaald door Tom haalt u bepaalde zaken door elkaar.Dank voor uw antwoord.
Dat het parkeerterrein slechts gedeeltelijk op privé-terrein ligt is een feit, hoor: ik ben in het bezit van de opmeting van de terreinen door een professioneel landmeter.
U stelt echter "openbare weg" gelijk met "openbaar terrein" en dus omgekeerd is "privé-terrein" geen "openbare weg". Dat is niet correct meen ik. Ik heb in mijn beroepsloopbaan als architect straten gezien - open voor alle verkeer - die volledig op privé-terreinen liggen.
Ik lees op het web: "Een openbare weg in de zin van Art. 1 van de is elke weg die feitelijk open staat voor het verkeer te land van het publiek in het algemeen...ook wanneer die weg tot een private eigendom behoort
"(Cassatie 22/10/1974).
Ik lees ook: "Een terrein of parking die niet afgesloten is, die noch een dispositief heeft om parkeren te beletten noch een bord dat aangeeft dat de plaats privé is en de toegang verboden is, mag als openbare weg beschouwd worden." (Corr Luik, 17/02/2006).
Ok, nu begrijp ik het beter. Dit is wel helemaal anders dan hoe ik het me eerst had voorgesteld.Ik begrijp uw reactie. Ik heb trouwens ook een oprit waarop auto's kunnen parkeren en die duidelijk niet publiek is. Die oprit ligt - zoals meestal - loodrecht op de straat en is visueel onderscheiden van de straat. Hier gaat het om iets anders: een strook evenwijdig met de openbare weg, half op privé terrein, half publiek. Het straatje is zo smal dat auto's moeten uitwijken op de berm om elkaar te kruisen. Om die reden heeft de gemeente al een strook steenslag gestort van een halve meter breed aan beide kanten naast het straatje. Wat de gebuur nu doet is die strook steenslag verbreden tot meer dan 4 m. Het uitzicht is zoals van de steenslag van de gemeente. Het ziet er dus uit als een uitwijkstrook die zeker ook dusdanig zal gebruikt worden om mekaar te kruisen, dus de facto als openbare weg. Er is ook geen niveauverschil. Eigenlijk nodigt de eigenaar je zelf uit! Je kan daar ook parkeren: wie belet u? Ik blijf dus denken dat het het karakter heeft van een openbare weg, en de personen die daar parkeren moeten de wegcode naleven: daar gaat het me om. Dat doet geen afbreuk aan het eigendomsrecht van het terrein. Het is zeker niet zo dat een terrein enkel als openbare weg kan gelden mits akkoord van de eigenaar. Volgens de nieuwe versie van de Code Wallon (2017) was er geen bouwtoelating nodig, dus daarop kan ik me niet beroepen.
Heb je dit laatste ook gemeld? Dat hij geen vergunning nodig heeft om een parkeerplaats te maken op zijn EIGEN terrein, daar kan ik inkomen, maar dat de dienst ruimtelijke ordening er geen probleem van maakt dat hij daar ook de gemeentegrond voor gebruikt, kan ik me moeilijk voorstellen.Beste Gebruiker21, dat was mijn eerste reactie ook, ik heb de gemeente geraadpleegd, De dienst Ruimtelijke Ordening zegt dat volgens de recente bepalingen van de Code Wallon mijn gebuur geen vergunning nodig heeft. Ik vind dit redelijk straf, omdat hij ook een deel gemeentegrond verhardt (zonder toelating)
Ik wist niet dat landelijke dorpjes in Wallonië bepaalde regelgeving mochten negeren? Anyway, als de gemeente niet mee wil, zal je gerechtelijke stappen moeten ondernemen wegnes overlast, denk ik. Als men over de "bouwovertreding" al geen probleem maakt, denk ik dat de plaatselijke champetter de wegcode ook wel aan zijn laars zal lappen en zal oordelen dat de vrachtwagen toch op privéterrein zal staan...Voor uw begrip: mijn geval speelt zich af in een zéér landelijk dorpje... Ik kan enkel terugvallen op de Wegcode, terecht denk ik nu.
Neen, als dit op eigen terrein is misschien niet, maar wat zegt de schepen van Ruimtelijke Ordening over het feit dat een deel van de parkeerplaats NIET op privégrond ligt?Het is de schepene van Ruimtelijke Ordening zelf die me per mail geantwoord heeft dat er geen vergunning nodig was.
Dus je beroepen op de wegcode zal ook niet lukken, als ik het zo hoor, want daar vegen ze ook hun voeten aan. Tja. Dat wordt dan procederen, vrees ik...Er dan bij vertellen dat de schoonbroer van de schepene zelf ook vrachtwagenchauffeur is en zijn 40-tonner ook vaak in ons gehuchtje parkeert.