Parkeren van zware vrachtwagen in bebouwde kom

Kraanvogels
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Parkeren van zware vrachtwagen in bebouwde kom

#1 , 24 jul 2018 15:11

Hello,
Wij wonen in een idyllisch en toeristisch gehucht aan de rand van de Hoge Venen (Oostkantons). Onze woonkern staat goed aangeduid met verkeersborden "Bebouwde Kom", wat de maximumsnelheid beperkt tot 50 km/uur, en waardoor vrachtwagens van meer dan 7,5 ton niet langer dan 8 uur mogen parkeren. Nu heeft onze gebuur, die vrachtwagenchauffeur is, op zijn terrein binnen deze bebouwde kom een parkeerstrook laten aanleggen evenwijdig met de straat, om er zijn vrachtwagen (40 ton) dagelijks te parkeren, ook in weekends en vakanties.
De verharding van onze straat is amper 3,40 meter breed, maar daarnaast is er aan elke kant nog ongeveer anderhalve meter openbaar domein (gemeentegrond). Onze gebuur heeft een parkeerstrook laten aanleggen van circa 4 meter breed palend aan de straat en ongeveer 30 m lang. De strook bevind zich dus deels op gemeentegrond, deels op terrein van de gebuur. Het geheel is verhard met steenslag en op hetzelfde niveau als de straat (zonder drempel of enige andere hindernis). Het ziet er uit als een verharde berm.
De parking ligt vlak naast mijn eigen grond, de vrachtwagen maskeert het landschap . Ik meen trouwens dat zware vrachtwagens niet thuishoren in ons landelijk gehucht, er is parkeermogelijkheid buiten de kern.
Mijn gebuur argumenteert dat zijn vrachtwagen daar mag staan, vermits hij op privé-terrein staat (wat slechts gedeeltelijk waar is) en hij daar mag doen wat hij wil.
Ikzelf argumenteer dat de eigendomstitel er niet toe doet: de parking is voor iedereen toegankelijk en heeft dus het karakter van openbare weg: er zijn geen barrières, geen kettingen, geen toegangsverbod. Op deze openbare weg geldt de wegcode en dus de tijdslimiet voor parkerende vrachtwagens. Ik las hierover op het web een verwijzing naar Corr. Luik, 17/02/2006, CRA, 2006, p 666). Is mijn interpretatie correct, m.a.w. kan ik het parkeerverbod inroepen voor langdurig parkeren van zijn vrachtwagen? Dank voor uw inbreng! :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jul 2018 16:17

Moest de "parkeerstrook" volledig op zijn grond liggen, dan is dit geen "openbare weg" zoals jij stelt. Het ontbreken van kettingen of een afbakening veranderd daar niets aan. Dus stel dat die strook om zijn vrachtwagen daar te parkeren, daar mag zijn (op zijn grond), dan houdt uw argumentatie ivm het parkeerverbod geen steek.

Maar los daarvan kan je wel laten onderzoeken of er zo'n parkeerplaats voor een vrachtwagen mag aangelegd worden op zijn terrein en ten tweede kan je laten controleren of alles wel volledig op zijn terrein ligt en niet op de openbare weg, zoals jij beweert. Voor dit laatste kan je je best tot de administratieve dienst van je gemeente wenden, denk ik, of eerst eventueel uw wijkagent hier eens over aanspreken zodat die laatste één en ander kan onderzoeken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Kraanvogels
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jul 2018 17:07

Dank voor uw antwoord.
Dat het parkeerterrein slechts gedeeltelijk op privé-terrein ligt is een feit, hoor: ik ben in het bezit van de opmeting van de terreinen door een professioneel landmeter.
U stelt echter "openbare weg" gelijk met "openbaar terrein" en dus omgekeerd is "privé-terrein" geen "openbare weg". Dat is niet correct meen ik. Ik heb in mijn beroepsloopbaan als architect straten gezien - open voor alle verkeer - die volledig op privé-terreinen liggen.
Ik lees op het web: "Een openbare weg in de zin van Art. 1 van de is elke weg die feitelijk open staat voor het verkeer te land van het publiek in het algemeen...ook wanneer die weg tot een private eigendom behoort
"(Cassatie 22/10/1974).
Ik lees ook: "Een terrein of parking die niet afgesloten is, die noch een dispositief heeft om parkeren te beletten noch een bord dat aangeeft dat de plaats privé is en de toegang verboden is, mag als openbare weg beschouwd worden." (Corr Luik, 17/02/2006).

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jul 2018 09:13

Je verwart met bijvoorbeeld de parking van een supermarkt. Dit is ook privéterrein maar ook openbare weg. Maar de grond van een privé-persoon, zoals uw buurman zal niet zo snel als openbare weg beschouwd worden, hoor. Anders zou IEDERE oprit waar geen bordje staat of niet afgesloten is, als openbare weg beschouwd moeten worden, met als gevolg dat je daar sowieso zou mogen parkeren (zolang je geen inrit blokkeert)?

Mijn buurman heeft een ruime oprit, waar twee wagens kunnen parkeren zonder de ingang naar zijn garage te blokkeren, maar ik denk toch niet dat ik mij daar zomaar mag parkeren als ik daar zin in heb, hoor.

Maar als jij overtuigd bent dat hij een parkeerstrook op openbaar terrein aangelegd heeft, is het voldoende om dit te gaan aangeven bij ruimtelijke ordening van uw stad / gemeente, zou ik zo denken?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mjers
Berichten: 1788

#5 , 25 jul 2018 10:21

Dank voor uw antwoord.
Dat het parkeerterrein slechts gedeeltelijk op privé-terrein ligt is een feit, hoor: ik ben in het bezit van de opmeting van de terreinen door een professioneel landmeter.
U stelt echter "openbare weg" gelijk met "openbaar terrein" en dus omgekeerd is "privé-terrein" geen "openbare weg". Dat is niet correct meen ik. Ik heb in mijn beroepsloopbaan als architect straten gezien - open voor alle verkeer - die volledig op privé-terreinen liggen.
Ik lees op het web: "Een openbare weg in de zin van Art. 1 van de is elke weg die feitelijk open staat voor het verkeer te land van het publiek in het algemeen...ook wanneer die weg tot een private eigendom behoort
"(Cassatie 22/10/1974).
Ik lees ook: "Een terrein of parking die niet afgesloten is, die noch een dispositief heeft om parkeren te beletten noch een bord dat aangeeft dat de plaats privé is en de toegang verboden is, mag als openbare weg beschouwd worden." (Corr Luik, 17/02/2006).
Zoals reeds aangehaald door Tom haalt u bepaalde zaken door elkaar.
Een privéweg of eigendom of gelijk wat, kan niet zomaar publiek toegankelijk gemaakt worden. Een publiek recht van overgang op privégrond kan enkel bij overeenkomst vastgelegd worden. Dus lees: als de eigenaar het zelf ook wil, zijn grond belast is met een recht van doorgang of als hij door de rechtbank verplicht is.
Een weg die openstaat voor het verkeer zoals privéterreinen van een handelaar of winkel is hier niet van toepassing... En wat is voor u "feitelijk openstaan voor het verkeer"?

Ik heb op mijn grond ook enkele parkeerplaatsen die toegankelijk zijn vanop de openbare weg (nogal logisch, anders kan ik die niet gebruiken). Ik heb daar zelf voor betaald en vele uren werk in gestoken. Het zou nogal wat zijn als persoon X - Y en Z opeens beginnen eisen dat ze hun wagen daar ook op mogen parkeren en dat ik mij moet houden aan de maximum parkeertijd voorgelegd door de gemeente? Stel je voor... Moet ik dan ook geld in de meter steken en mijn parkeerschijf leggen?
Bovenstaande klinkt ridicuul, maar dit is in principe wat er zou moeten gebeuren indien privé-parkeerplaatsen openbare weg zouden zijn.

Dus zijn parkeerplaats is en blijft zijn privé-parkeerplaats. En daar mag hij zijn volle recht op uitoefenen. nl, het parkeren van die vrachtwagen.

Als zijn parkeerplaats buiten zijn privé eigendom ligt dan kunt u dit aangeven bij de gemeente, zij gaan hem dan aanmanen om de situatie terug recht te zetten.
Als dit voor u een onredelijke burenhinder is dan is dit burgerlijke zaak en dient u naar het vredegerecht te stappen. De rechter zal dan de situatie beoordelen.

Kraanvogels
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 jul 2018 14:30

Ik begrijp uw reactie. Ik heb trouwens ook een oprit waarop auto's kunnen parkeren en die duidelijk niet publiek is. Die oprit ligt - zoals meestal - loodrecht op de straat en is visueel onderscheiden van de straat. Hier gaat het om iets anders: een strook evenwijdig met de openbare weg, half op privé terrein, half publiek. Het straatje is zo smal dat auto's moeten uitwijken op de berm om elkaar te kruisen. Om die reden heeft de gemeente al een strook steenslag gestort van een halve meter breed aan beide kanten naast het straatje. Wat de gebuur nu doet is die strook steenslag verbreden tot meer dan 4 m. Het uitzicht is zoals van de steenslag van de gemeente. Het ziet er dus uit als een uitwijkstrook die zeker ook dusdanig zal gebruikt worden om mekaar te kruisen, dus de facto als openbare weg. Er is ook geen niveauverschil. Eigenlijk nodigt de eigenaar je zelf uit! Je kan daar ook parkeren: wie belet u? Ik blijf dus denken dat het het karakter heeft van een openbare weg, en de personen die daar parkeren moeten de wegcode naleven: daar gaat het me om. Dat doet geen afbreuk aan het eigendomsrecht van het terrein. Het is zeker niet zo dat een terrein enkel als openbare weg kan gelden mits akkoord van de eigenaar. Volgens de nieuwe versie van de Code Wallon (2017) was er geen bouwtoelating nodig, dus daarop kan ik me niet beroepen.

mjers
Berichten: 1788

#7 , 25 jul 2018 15:12

Ik begrijp uw reactie. Ik heb trouwens ook een oprit waarop auto's kunnen parkeren en die duidelijk niet publiek is. Die oprit ligt - zoals meestal - loodrecht op de straat en is visueel onderscheiden van de straat. Hier gaat het om iets anders: een strook evenwijdig met de openbare weg, half op privé terrein, half publiek. Het straatje is zo smal dat auto's moeten uitwijken op de berm om elkaar te kruisen. Om die reden heeft de gemeente al een strook steenslag gestort van een halve meter breed aan beide kanten naast het straatje. Wat de gebuur nu doet is die strook steenslag verbreden tot meer dan 4 m. Het uitzicht is zoals van de steenslag van de gemeente. Het ziet er dus uit als een uitwijkstrook die zeker ook dusdanig zal gebruikt worden om mekaar te kruisen, dus de facto als openbare weg. Er is ook geen niveauverschil. Eigenlijk nodigt de eigenaar je zelf uit! Je kan daar ook parkeren: wie belet u? Ik blijf dus denken dat het het karakter heeft van een openbare weg, en de personen die daar parkeren moeten de wegcode naleven: daar gaat het me om. Dat doet geen afbreuk aan het eigendomsrecht van het terrein. Het is zeker niet zo dat een terrein enkel als openbare weg kan gelden mits akkoord van de eigenaar. Volgens de nieuwe versie van de Code Wallon (2017) was er geen bouwtoelating nodig, dus daarop kan ik me niet beroepen.
Ok, nu begrijp ik het beter. Dit is wel helemaal anders dan hoe ik het me eerst had voorgesteld.

Dus de parkeerplaats ligt parallel met de openbare weg? Meer zelfs, een uitvoegstrook die deel is van deze openbare weg heeft uw buur verbreed en gebruikt hij als prive-parkeerplaat. Er is geen visueel uitzicht dat deze parkeerplaats geen deel uitmaakt van de openbare weg.

Klopt dit?



Dan ziet men die plaats inderdaad als openbare weg. Volgens het verkeersreglement is een weg die private eigendom is maar alle uiterlijke tekens bezit van een openbare weg wel degelijk openbare weg. Wanneer de eigenaar wil dat de weg het private karakter behoudt dan moet hij die wil te kennen geven met uiterlijke tekens.

Dus in theorie kan hij idd beboet worden als hij er langer dan 8 uur parkeert. Maar dit kan hij wel makkelijk oplossen door een bordje te plaatsen met de aanduiding van privé parking lijkt mij...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 jul 2018 16:25

Het heeft weinig nut dat wij hier speculeren en proberen de TS te begrijpen. Het zal toch op hetzelfde advies uitdraaien: Spap naar de stad / gemeente en meld dit bij de dienst ruimtelijke ordening. Als de buur echt in overtreding is, zal deze dienst wel ingrijpen. Veel meer kan je echt niet doen op dit moment.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Kraanvogels
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 jul 2018 21:16

Beste mjers, zo is het inderdaad. Dank voor uw mening, zo onlogisch was mijn reactie dus niet.
Een verbodsbord kan de gebuur moeilijk plaatsen, denk ik, omdat quasi de helft van de breedte van de nieuwe parkeerplaats wel degelijk gemeentegrond is. Waar gaat hij dat bord plaatsen?

Beste Gebruiker21, dat was mijn eerste reactie ook, ik heb de gemeente geraadpleegd, De dienst Ruimtelijke Ordening zegt dat volgens de recente bepalingen van de Code Wallon mijn gebuur geen vergunning nodig heeft. Ik vind dit redelijk straf, omdat hij ook een deel gemeentegrond verhardt (zonder toelating) en zelfs grond heeft afgegraven om zijn parking te kunnen maken (ongeveer drie vierde meter hoogte van het terrein weggenomen). Voor uw begrip: mijn geval speelt zich af in een zéér landelijk dorpje... Ik kan enkel terugvallen op de Wegcode, terecht denk ik nu.

Franciscus
Berichten: 38603

#10 , 25 jul 2018 22:27

Brief aan College van B & S en provincie - privatief gebruik van openbaar domein.
Veranderen van grondniveau - Vlaams gewest.

Lanox
Berichten: 3524
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 jul 2018 09:25

Vlaams gewest zal hier niet van toepassing zijn.

Kraanvogels
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 jul 2018 13:47

Dank voor ieders hulp!
Desnoods kan ik nog info nemen bij l' Administration de l'urbanisme in Luik.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 26 jul 2018 15:25

Beste Gebruiker21, dat was mijn eerste reactie ook, ik heb de gemeente geraadpleegd, De dienst Ruimtelijke Ordening zegt dat volgens de recente bepalingen van de Code Wallon mijn gebuur geen vergunning nodig heeft. Ik vind dit redelijk straf, omdat hij ook een deel gemeentegrond verhardt (zonder toelating)
Heb je dit laatste ook gemeld? Dat hij geen vergunning nodig heeft om een parkeerplaats te maken op zijn EIGEN terrein, daar kan ik inkomen, maar dat de dienst ruimtelijke ordening er geen probleem van maakt dat hij daar ook de gemeentegrond voor gebruikt, kan ik me moeilijk voorstellen.
Voor uw begrip: mijn geval speelt zich af in een zéér landelijk dorpje... Ik kan enkel terugvallen op de Wegcode, terecht denk ik nu.
Ik wist niet dat landelijke dorpjes in Wallonië bepaalde regelgeving mochten negeren? Anyway, als de gemeente niet mee wil, zal je gerechtelijke stappen moeten ondernemen wegnes overlast, denk ik. Als men over de "bouwovertreding" al geen probleem maakt, denk ik dat de plaatselijke champetter de wegcode ook wel aan zijn laars zal lappen en zal oordelen dat de vrachtwagen toch op privéterrein zal staan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Kraanvogels
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#14 , 26 jul 2018 16:57

Het is de schepene van Ruimtelijke Ordening zelf die me per mail geantwoord heeft dat er geen vergunning nodig was. Er dan bij vertellen dat de schoonbroer van de schepene zelf ook vrachtwagenchauffeur is en zijn 40-tonner ook vaak in ons gehuchtje parkeert. Wij zijn ginder gaan wonen voor de rust en de prachtige natuur, maar niet alle oorspronkelijke inwoners zien die schoonheid. Tussen haakjes voor we gaan schieten op "de Walen": dit is Duitstalig gebied!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 27 jul 2018 08:56

Het is de schepene van Ruimtelijke Ordening zelf die me per mail geantwoord heeft dat er geen vergunning nodig was.
Neen, als dit op eigen terrein is misschien niet, maar wat zegt de schepen van Ruimtelijke Ordening over het feit dat een deel van de parkeerplaats NIET op privégrond ligt?
Er dan bij vertellen dat de schoonbroer van de schepene zelf ook vrachtwagenchauffeur is en zijn 40-tonner ook vaak in ons gehuchtje parkeert.
Dus je beroepen op de wegcode zal ook niet lukken, als ik het zo hoor, want daar vegen ze ook hun voeten aan. Tja. Dat wordt dan procederen, vrees ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”