Administratieve boete De Lijn

Edelwest
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Administratieve boete De Lijn

#1 , 09 jul 2018 12:23

Beste lezers,

een tijdje terug heb ik een boete ontvangen van de lijn voor het rijden zonder vervoersbewijs. Ik was namelijk mijn tienrittenkaart vergeten te ontwaarden. Bovendien is dit niet van mijn gewoonte is en ik dit ook kan aantonen (tienrittenkaarten en gsm). Echter ik had de pech een controle tegen te komen. Alles uitgelegd aan die man en hij geeft aan dat ik mijn verhaal kan doen bij de lijn zelf. In totaal was mijn traject slechts een paar honderd meter (moest afstappen bij de halte van controle omdat ik daar vlakbij woon). Een paar weken later een boete ontvangen. 107 euro voor een vergetelheid over een paar honderd meter. Ik heb beroep aangetekend bij de lijn omdat ik dit een buitenproportionele boete vind. Dit is een boete van meer dan 200 euro per kilometer 'zwartrijden'. Ik vroeg om een vermindering die enigszins proportioneel is mbt het vergrijp. Wat later terug een brief gehad met de mededeling dat ik de boete toch moet betalen.

Nu is mijn vraag of ik bij een beroep bij de Raad van State een kans maak (en hoe ik dit moet starten). Iemand die hier een idee over heeft?

Alvast bedankt!

PS. Ik weet dat zwartrijden niet mag (ook al is het per ongeluk zoals bij mij) en ik wil gerust een boete betalen, maar ik vind 107 euro behoorlijk buiten proportie :( .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 09 jul 2018 12:29

Heeft weinig zin om daar energie in te steken. Beroep bij de Raad van State zal u een veelvoud (makkelijk een tien- of twintigvoud) van 107 EUR kosten en dan zal u toch met sterkere, juridische argumenten op de proppen moeten komen dan "het was maar voor een paar 100 m"

U kan het zo onrechtvaardig vinden als u wil, maar daarmee verdwijnt uw inbreuk op het vervoersreglement van De Lijn helaas niet. Intenties maken niks uit; een overtreding is een overtreding.
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jul 2018 12:39

Als je met een controleur praat is deze argumentatie 8/10 dezelfde als u, dus u denk alle boetes afschaffen en allemaal gratis rijden dat dit alle problemen gaat oplossen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 09 jul 2018 13:30

Gewoon betalen. Als we uw verhaal gaan volgen, gaat elke zwartrijder dat per ongeluk en slechts voor een paar haltes gedaan hebben.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 09 jul 2018 16:54

Administratieve boetes van De Lijn zijn inderdaad van de pot gerukt
Niet in verhouding tot het geleden "verlies"
Zeker niet tov hun normale gebruikers die eens vergeten te ontwaarden.

Probleem is dat je er juridisch niets tegen kan ondernemen.
Inbreuk is vastgesteld.
Bezwaren bij DL worden overigens systematisch van tafel geveegd
Ze weten daar ook dat je juridisch geen uitweg hebt
De kosten van een procedure zijn eender hoe een veelvoud van de boete.
Zonder enige garantie dat je de procedure wint ...


Reizigersaantallen en tevredenheid kelderen intussen ... wat een verrassing :!:

artemis
Berichten: 3293

#6 , 09 jul 2018 18:26



Reizigersaantallen en tevredenheid kelderen intussen ... wat een verrassing :!:
Klopt, maar heeft niets met de vraag te maken.
Teveel zwartrijders is een groot probleem voor De Lijn + te weinig controleurs, want de pakkans is klein. Dat maakt ritten veel en onnodig duurder voor de reguliere gebruikers. Dat het slechts over een paar honderd meters ging is een flauw excuus. TS had dan net zo goed kunnen stappen ipv de tram te nemen om dan te 'vergeten' kaart te ontwaarden omdat de afstand toch zo kort was.
OV zou goedkoper kunnen zijn voor de gemeenschap als iedereen bijdraagt en niet 'vergeet'.
Betalen is dus de boodschap, die boete.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 jul 2018 20:10

Als je u kaart vergeet doe het dan met je telefoon !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”