Onduidelijk kruispunt

Mjuzick
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Onduidelijk kruispunt

#1 , 05 jul 2018 17:30

Beste,

Deze ochtend had ik als fietser bijna een ongeluk op volgend kruispunt: https://goo.gl/maps/DxNkaCUZ81x. Ik ging rechtdoor (en uiteindelijk naar links) en er kwam een auto van rechts (onderaan kruispunt), die voorrang moet geven op de voorrangsweg die naar links loopt (heeft een bord en driehoekstanden) https://goo.gl/maps/UkkbTrcwvRC2.

Ondanks deze voorrangstekens, staat er geen fietspad getekend, maar een fietsoversteekplaats voor mij (zonder verdere signalisatie). Wie heeft er dan uiteindelijk voorrang? Ik kom hier namelijk dagelijks, en ik heb hier al zo veel (bijna)-ongevallen zien gebeuren. Ook indien er auto's die langs mij rijden, rechtsaf willen slaan, heb ik dan nog steeds voorrang op de oversteekplaats?

Of is de signalisatie gewoon onwettig, en kan ik best eens contact opnemen met de stad Leuven?

Met vriendelijke groeten,
mjuzick

Bonusvraag: ik rij in de tegenovergestelde richting (aan de juiste kant) en wil ook daar oversteken. Moet ik voorrang geven aan de auto's die hier snel van links rechtdoor rijden (dus komende uit de straat die voorrang moet geven)? Ik stop hier altijd, maar ik heb al ongelukken zien gebeuren bij mensen die hier wel doorreden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3791

#2 , 05 jul 2018 21:28

Auto die van rechts komt, moet u voorrang verlenen, daar zorgt het verkeersbord voor (+de haaientanden).
Auto's die op de voorrangsweg rijden, en naar rechts wilt, hebben voorrang op jou.

Op je bonusvraag zou ik het antwoord ook wel willen weten:
Ik twijfel namelijk of het bord C1 enkel telt voor de eerste kruising, dan zou je geen voorrang hebben; of voor het volledig kruispunt, dan heb je wel voorrang (maar niet op de auto's in de 2 andere rijrichtingen).

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 06 jul 2018 10:05

Zoals de meeste fietsers in Leuven ken je dus uw verkeersregels niet, en dan noem je het kruispunt maar onduidelijke of zelfs onwettig.
De auto moest u voorrang geven.
De wegmarkering is wel duidelijk verkeerd; fietspadmarkering is volgens mij aangewezen. Bord F50 ontbreekt uiteraard.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 06 jul 2018 16:09

Deze ochtend had ik als fietser bijna een ongeluk op volgend kruispunt: https://goo.gl/maps/DxNkaCUZ81x. Ik ging rechtdoor (en uiteindelijk naar links)
Je ging dus naar links ...
Op een afbruigend voorrangstraject.

Je hebt voorrang (bij naar links afslaan)

Deze fietsoversteekplaats moet verplicht een fietspad zijn (linksaf)

Ondanks deze voorrangstekens, staat er geen fietspad getekend, maar een fietsoversteekplaats voor mij (zonder verdere signalisatie). Wie heeft er dan uiteindelijk voorrang?
Een fietsoversteekplaats verandert hier niets aan de voorrang

Voorrangsborden opvolgen dus

Ik kom hier namelijk dagelijks, en ik heb hier al zo veel (bijna)-ongevallen zien gebeuren. Ook indien er auto's die langs mij rijden, rechtsaf willen slaan, heb ik dan nog steeds voorrang op de oversteekplaats?
Ja

Of is de signalisatie gewoon onwettig, en kan ik best eens contact opnemen met de stad Leuven?
Je kan Leuven laten weten :
- Fietsoversteken moeten verplicht een fietspad zijn
(fietspad voor en na kruispunt , op weg gesignaleerd door B15)


Voor fietsers :!: komend van rechts (de Croylaan, vanuit Mercierlaan) is er géén voorrangsbord B1 + onderbord afbuigend voorrangstraject voorzien, terwijl dat verplicht is

Voorrangssituatie met Jules Vandenbemptlaan is foutief
De borden die voorrangstraject met Kantineplein moeten regelen, staan voor dit kruispunt, en gelden dus eigenlijk niet meer thv Kantineplein

Bonusvraag: ik rij in de tegenovergestelde richting (aan de juiste kant) en wil ook daar oversteken. Moet ik voorrang geven aan de auto's die hier snel van links rechtdoor rijden (dus komende uit de straat die voorrang moet geven)?
Vanuit richting Heverlee heb je inderdaad voorrang op die bestuurders (vanuit 't bos / Mercierlaan) )als je linksaf gaat naar Kantineplein
(dit is het beoogde voorrangstraject, maar is dus verkeerd aangeduid)


Tegenover de andere bestuurders op het voorrangstraject is het andere koek ...
Je verandert van richting, en moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die andere delen van de weg volgen
Met fietsoversteekplaats, moet je zelf voorrang verlenen aan bestuurders komende van achter je, en aan die van Kantineplein

Legt men daar een fietspad, wat eigenlijk moet, dan zit je nog met de voorrang bij dwarsen van een fietspad.
En de voorrangsplicht bij richtingverandering
Terwijl er geen enkele regeling is in rangorde tussen verkeersregels ...

Terwijl velen gaan zeggen dat een afbuigend voorrangstraject volgen, geen richtingsverandering is,
terwijl het dat hier duidelijk wél is ...
Afbuigend voorrangstraject diende eigenlijk om een onduidelijk verloop van een (1, dé) voorrangsweg aan te geven - niet om van de éne naar een àndere weg te gaan zoals hier.



Perfect voorbeeld van weg-wanbeheer, het gevaar van 2richtings-fietspaden, en het gevaar van dwaze overbodige wetgeving (voorrang fietspad)
Laatst gewijzigd door Inazuma op 06 jul 2018 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 06 jul 2018 16:12

Zoals de meeste fietsers in Leuven ken je dus uw verkeersregels niet, en dan noem je het kruispunt maar onduidelijke of zelfs onwettig.
Als je wist waarover je praatte, kon je zien dat het KP inderdaad niet conform de verkeerswetgeving ingericht is
Bijgevolg ook aanleiding geeft tot onduidelijkheid
Niet louter in de praktijk, ook juridisch ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”