verkeersbord

gisela
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

verkeersbord

#1 , 02 jul 2018 21:54

Ik ontving een GAS-boete aangezien ik een verbondsteken rechts van de baan negeerde. Ik had dit verbodsteken niet zien staan (door de vele werken op die plaats), en aangezien mijn aandacht getrokken werd naar een LED / verlicht bord aan de linkerkant van de baan. Op dit verlicht bord staat dat ik vanaf daar tot het volgend kruispunt kan rijden, en dat vanaf het volgend kruispunt het verbod ingaat. Zo ben ik geflitst. Ik heb mij verweerd en men geeft aan dat ik het rechter bord heb genegeerd. Men geeft verder aan de het LED bord het officiële bord ondersteunt (echter, het geeft andere info).
Ik overweeg om deze GAS-boete niet te betalen. Iemand raad ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 02 jul 2018 21:59

Bij mijn weten staan de op te volgen borden rechts - ze kunnen links herhaald worden.
Geen moeite doen - u bent in fout dus betalen.

Of het bord zou achter een boom gestaan moeten hebben.

lohabra
Berichten: 1015

#3 , 03 jul 2018 19:26

Om welk verbodsbord gaat het hier precies ? Wat was exact het verschil tussen het linkse verbodsbord en het rechtse verbodsbord ?
Ik ontving een GAS-boete aangezien ik een verbondsteken rechts van de baan negeerde. Ik had dit verbodsteken niet zien staan (door de vele werken op die plaats)

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... e/103-art5

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm,
voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.

Kan u op 1 of andere manier bewijzen dat het desbetreffende verkeersbord voor u onvoldoende zichtbaar was ten tijde van de vaststellingen ? Bvb een foto, die aantoonbaar de situatie weergeeft zoals ze was op het ogenblik dat u geverbaliseerd bent, en waaruit duidelijk naar voor komt dat voormeld verkeersbord voor u idd. onvoldoende zichtbaar was.
en aangezien mijn aandacht getrokken werd naar een LED / verlicht bord aan de linkerkant van de baan. Op dit verlicht bord staat dat ik vanaf daar tot het volgend kruispunt kan rijden, en dat vanaf het volgend kruispunt het verbod ingaat. Zo ben ik geflitst. Ik heb mij verweerd en men geeft aan dat ik het rechter bord heb genegeerd. Men geeft verder aan de het LED bord het officiële bord ondersteunt (echter, het geeft andere info).
Ik overweeg om deze GAS-boete niet te betalen. Iemand raad ?
https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /251-art68

Artikel 68. Verbodsborden

68.1.
De verbodsborden worden rechts geplaatst; wanneer de plaatsgesteldheid het evenwel niet toelaat mogen zij boven de rijbaan geplaatst worden.


Zij mogen herhaald worden op de plaatsen waar het verkeer het rechtvaardigt.

Zoals reeds eerder gesteld, het verbodsbord dat rechts staat, is bindend. Althans, mits het voldoet aan de bepalingen uit artikel 5. Dit verbodsbord mag evenwel bvb links herhaald worden.

De bewijslast van uw beweringen, ligt evenwel bij u, in geval u het PV zou willen betwisten.

Dus als u het PV wenst te betwisten, dan zou ik u aanraden om afdoende aan te tonen dat het verkeersbord dat rechts staat voor u onvoldoende zichtbaar was op het moment van de vaststellingen. En daarbovenop liefst ook nog het verschil in betekenis tussen het linkse verkeersbord en het rechtse verkeersbord aantonen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 06 jul 2018 16:30

Links staan idd herhalingsborden
Maar die moeten dan wel herhalen wat er rechts staat ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 06 jul 2018 16:32

Gaat gezien GAS om een C3 ,(waarschijnlijk uitgezonderd vergunninghouders ) of voetgangerszone

Gent of Mechelen misschien ?

Fotoke ?
Als het niet zo op Streetview staat

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”