1 baanvak

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

1 baanvak

#1 , 01 jul 2018 13:02

Ik reed gisteren in Diest .
Op de ringlaan is daar 1 rijvak . Links verhoogde betonberm ,rechts parkeerplaatsen .
Een auto voor mij stopt en wil achteruit in rijden op parkeerplaats . Ik sta stil en wacht tot hij goed staat (met nodige geduld)
Zette mij terug in beweging en plots schiet een schooter mij links voorbij .(opening tussen mij en berm heel minimaal ) .Een aanrijding juist vermeden .
De schooterman heeft er daarna alles aan gedaan om mij kort te laten volgen om misschien aanrijding te veroorzaken .
Ben 2 maal aan de kant gaan staan om hem verder laten weg te rijden . Had zijn bedoeling door .
Na 8 km sloeg ik andere weg op rond punt .

Vraag . Mag hij links inhalen op 1 rijvak als ik stilsta om een voorligger te laten parkeren ? Ik verwachtte daar nooit iemand .
Wat als ik hem aanrijd als hij brutaal stopt zonder reden ? Uitlokken van aanrijding ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra
Berichten: 1015

#2 , 01 jul 2018 13:53

Ik reed gisteren in Diest .
Vraag . Mag hij links inhalen op 1 rijvak als ik stilsta om een voorligger te laten parkeren ? Ik verwachtte daar nooit iemand .
U stond niet stil, er stapte immers niemand in/uit uw voertuig, en evenmin was u bezig met goederen te laden/lossen.

2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.

De bestuurder van die scooter haalde u niet in, u was immers gestopt :

16.1. Het inhalen geldt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn.

Omheen een gestopt voertuig rijden, is dan ook veeleer een maneuver. Op zich niet verboden, maar de bestuurder van de scooter moet daarbij wel voorrang verlenen.
Wat als ik hem aanrijd als hij brutaal stopt zonder reden ? Uitlokken van aanrijding ?
Voor u geldt :


Artikel 10. Snelheid

10.1.

Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.


3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.

Voor de bestuurder van de scooter geldt echter ook :


10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.


Probleem voor u in dergelijke situatie, is dan vooral de bewijslast.

Hint : dashcam .....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 01 jul 2018 14:16

Ken die plaats ook is van kruispunt baan naar Halen voorbij politie Diest en zo heuvelopwaarts richting Scherpenheuvel?

Is daar inderdaad smal.

Reclame

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#4 , 02 jul 2018 08:07

Was tussen Hasseltsepoort en Leuvensepoort . Was 200 meter van politiepost demerdal . Zeer smal .
Ik stond stil onder er een auto voor mij achteruit een parking plaats invulde . Niets meer niets minder . Kon niet anders dan wachten . Heeft die schooter gezien wat er voor mij gebeurde ? Het moment dat hij achter mij kwam was het voertuig niet voor mij . Maar wel nog achteruit inrijdende . Denk dat hij van het ongeduldig type was .

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 02 jul 2018 10:58

Was tussen Hasseltsepoort en Leuvensepoort . Was 200 meter van politiepost demerdal . Zeer smal .
Ik stond stil onder er een auto voor mij achteruit een parking plaats invulde . Niets meer niets minder . Kon niet anders dan wachten . Heeft die schooter gezien wat er voor mij gebeurde ? Het moment dat hij achter mij kwam was het voertuig niet voor mij . Maar wel nog achteruit inrijdende . Denk dat hij van het ongeduldig type was .
Mocht het tot een aanrijding komen tussen uzelf, én die scooter op het ogenblik dat u staat te wachten : sowieso verklaren dat u niet in beweging was op het ogenblik van de aanrijding.

Verder lijkt het me, dat uw voorligger een maneuver deed. Omdat hij achteruitrijdend (1) bezig was te parkeren (2). Aan dergelijke voorrangsplicht kan slechts voldaan worden door desnoods het maneuver te onderbreken en de doorgang voor achteropkomende weggebruikers vrij te maken (in casu uzélf).

Ook de bestuurder van die scooter deed een beweging, die in de rechtsspraak wel degelijk als maneuver aanzien zou kunnen worden. En dat maneuver duurt net zolang totdat de bestuurder van die scooter zijn normale plaats rechts op de rijbaan weer ingenomen heeft (cassatie).

In dat geval, geldt tussen beide bestuurders die élk bezig zijn een maneuver uit te voeren, de voorrang van rechts. Om uit te maken wie van rechts komt, bekijkt men dat op basis van de effectief gereden richting. (eveneens cassatie).
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#6 , 02 jul 2018 11:27

Na de voorligger ingevoegd was in zijn parkeervlak vervolgde ik mijn weg .Links van mij was er een zeer kleine opening . Nooit of nooit had ik daar een voertuig verwacht . Die had zeer geen 10 cm over . Links beton bermen ,rechts mijn voertuig . Een idioot risico wat een ongeval aan 99 procent zou zijn .
Maar daarna nog 10 km aanzetten tot een aanrijding . Gelukkig kende ik vele vluchtwegen om hem te ontwijken .

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”