Snelheidsboete zonder ijkcertificaat?

mrblue
Topic Starter
Berichten: 9

Snelheidsboete zonder ijkcertificaat?

#1 , 26 jun 2018 11:21

Is een snelheidsboete geldig als er bij de gegevens van het Meetapparaat niets ingevuld staat naast "datum ijking" en "ijkcertificaat"? Een geldigheidsdatum is er echter wel.

Het is hem niet zo zeer te doen om het niet betalen van de boete, maar ik dacht echter wel gehoord te hebben dat bij afwezigheid van een geldig ijkcertificaat er geen geldige boetes zijn.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jun 2018 11:34

Laat het eens voor komen tot bij de politierechter en dan zal je het antwoord 100% kennen en onthouden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mrblue
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 26 jun 2018 11:54

Leuk maar is geen antwoord op de vraag.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 27 jun 2018 22:51

Waarop staat dat ?

Op de formulieren die opgestuurd worden voor onmiddellijke inningen, ontbreekt tegenwoordig vaak vanalles

Maar dat staat dan doorgaans wel in de eigenlijke PV ...

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 28 jun 2018 08:54

Wat mensen niet allemaal proberen om onder een boete onderuit te komen. Oplossing: niet te snel rijden.

mrblue
Topic Starter
Berichten: 9

#6 , 28 jun 2018 11:13

Het is hem niet te doen om het geld (ze zullen het wel krijgen) maar louter om de juridische kwestie over het al dan niet geldig zijn van de boete zonder vermelding van ijkcertificaat. Als de burger correct moet zijn dan geld dat ook voor de staat. Ik moet m'n wagen laten keuren, zij hun apparatuur.

Voor een "juridisch" forum is er blijkbaar wel een gebrek aan juridische kennis.

Milo72
Berichten: 1016

#7 , 28 jun 2018 12:01

Ze moeten hun apparatuur inderdaad laten ijken. Het ontbreken van die gegevens op de boete betekent echter jammer genoeg niet dat de apparatuur niet geijkt is.
Idd, bij afwezigheid van een geldige ijking is de boete niet geldig. Maar als voor de rechtbank blijkt dat er wel een geldige ijking is, ben je een pak meer geld kwijt.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Franciscus
Berichten: 38587

#8 , 28 jun 2018 12:11

Zoals Inazuma al schreef hebt u het over dat formulier dat nu wordt gestuurd of over een afschrift van het PV?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 29 jun 2018 01:21

Als er een geldigheidsdatum is, is er meer dan waarschijnlijk ook wel een ijkingscertificaat
maar staat dat alleen niet mee vermeld

mrblue
Topic Starter
Berichten: 9

#10 , 29 jun 2018 10:03

Het gaat om het formulier dat eerst wordt verstuurd. Zie hieronder

Afbeelding

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 jun 2018 11:04

Op wat slaat de Geldigheidsdatum 28/09/2018 Dan ?

Dit begrijp ik dan niet, ben nu ook niet vertrouwd met deze materie .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 30 jun 2018 18:38

Op wat slaat de Geldigheidsdatum 28/09/2018 Dan ?.
Tot wanneer de ijking geldig is
dan zal er ook wel een ijkingsdatum en certificaat zijn ...

Is een digitale lussen-flitspaal

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”