overtreding 3de graag + 1ste graad - rechtbank??

NNHH
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

overtreding 3de graag + 1ste graad - rechtbank??

#1 , 25 jun 2018 17:07

Beste,

Ik heb even jullie advies nodig waarvoor alvast mijn dank! Ik ben 30j en heb reeds 12j mijn rijbewijs. Eerder deze week kreeg ik een brief / pro justitia van de politie in de bus, hier in Brussel, omdat ik een volle witte lijn heb overgeschreden, en dan kort op de rijstrook van bus / taxi's gereden. Dit is een combinatie van een 3de graads overtreding alsook een 1ste graad. Ik heb dit gedaan omdat het toen de eerste dag was van de werken aan de tunnels in Brussel, heel Brussel zat vast en vooral daar. Ik moest een kort stukje (100meter max. over dat deel) om dan naar rechts af te slaan, niemand werd hierbij gehinderd. Maar dit is geen excuus, ik besef nu dat ik dit niet had moeten doen. Echter verwachtte ik dan eerder een boete, nu blijkt dat dit naar de rechtbank gaat...

Bijkomend probleem is dat ik in nov 2015 veroordeeld ben voor een inbreuk van de vierde graad (alcohol intoxicatie - sindsdien doe ik dit nooit meer) op 01/01/2015 (4weken intrek + boete) waaronder een deel voorwaardelijk boete. Maar vooral sinds 01/01/2015 geldt de nieuwe wet dat als je opnieuw wordt gepakt binnen de 3 jaar, dit minstens 3 maand intrek betekent + examens / rijbewijs opnieuw. Ik heb al opgezocht dat de datum van veroordeling telt (dus te tellen vanaf nov 2015 zit ik er nog in, nog geen 3 jaar voorbij) en dat dit sowieso telt bij een volgende 4de graads overtreding. Echter is het hier een 3de + 1ste graad, denken jullie dat ik automatisch die 3 maanden intrek ga hebben + examens etc of niet speciaal? Ik hoop uiteraard op een minnelijke schikking van de rechtbank (alvorens dit echt een proces wordt) en dat daarmee de kous af is. De les is alvast geleerd. Hebben jullie enig zicht of de Brusselse rechtbanken dit vervolgen?

Laatste vraagje, houden ze rekening in uw dossier / hebben ze zicht op kleinere verkeersinbreuken van eens te snel rijden (snelheidsboetes van 50-100 EUR?) van de laatste jaren?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 27 jun 2018 23:17

Dit is een combinatie van een 3de graads overtreding alsook een 1ste graad.
Wat betekent dat er geen onmiddellijke inning mogelijk is, maar dat het dossier meteen naar het parket gaat.

En daar kennen ze je al ...
Echter verwachtte ik dan eerder een boete, nu blijkt dat dit naar de rechtbank gaat...
Veel kans toe
Bijkomend probleem is dat ik in nov 2015 veroordeeld ben voor een inbreuk van de vierde graad (alcohol intoxicatie - sindsdien doe ik dit nooit meer) op 01/01/2015 (4weken intrek + boete) waaronder een deel voorwaardelijk boete. Maar vooral sinds 01/01/2015 geldt de nieuwe wet dat als je opnieuw wordt gepakt binnen de 3 jaar, dit minstens 3 maand intrek betekent + examens / rijbewijs opnieuw.
Voor wat betreft het rijverval is dat niet binnen de 3 jaar na vonnis opnieuw betrapt:
Wanneer je binnen de 3 jaar nadat het vorige vonnis definitief werd, opnieuw wordt veroordeeld

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... -t4hs6afd1

Art 38 § 6. De rechter moet het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig van ten minste drie maanden uitspreken en het herstel van het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor de vier examens en onderzoeken bedoeld in § 3, eerste lid, wanneer de schuldige, in de periode van drie jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan voor één of meer van de overtredingen bedoeld in de artikelen 29, § 1, eerste lid, 29, § 3, derde lid, 30, §§ 1, 2 en 3, 33, §§ 1 en 2, 34, § 2, 35, 37, 37bis, § 1, 48, 62bis of artikel 22 van de wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen opnieuw wordt veroordeeld voor één van deze overtredingen.

Recent nog in de pers geweest, dat hierdoor een aantal overtreders de dans kunnen ontsnappen - inzake rijverval
Maar dat gaat om inbreuken van 4de graad (29§1 eerste lid) of pittige snelheidsovertredingen (29§3)
Daar ontsnap je dus aan.


Maar het voorwaardelijke deel van uw voorgaande straf zelf gaat over nieuwe feiten begaan binnen de 3 jaar na vorige definitieve veroordeling ...
En daar ga je op hangen als bij iemand op het parket de eurocent valt ...

Bij je nieuwe straf, komt dan nog het voorwaardelijke deel van de vorige straf als toetje.

Ik hoop uiteraard op een minnelijke schikking van de rechtbank (alvorens dit echt een proces wordt) en dat daarmee de kous af is.
Minnelijke schikking van het parket.

Als ze schikken, betaal dat ASAP !
Gaat dan waarschijnlijk wel pittig zijn.
Laatste vraagje, houden ze rekening in uw dossier / hebben ze zicht op kleinere verkeersinbreuken van eens te snel rijden (snelheidsboetes van 50-100 EUR?) van de laatste jaren?
Dat kan

Sommige kunnen ze zien, andere niet
Inbreuken binnen hetzelfde arrondissement gaan ze gemakkelijker kunnen zien ...

NNHH
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jun 2018 11:09

Hartelijk dank voor de reactie! Afwachten dus...

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”