Speekseltest 3 maal foutief!

wceend
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Speekseltest 3 maal foutief!

#1 , 25 jun 2018 00:23

Beste,

ik heb onderdussen al 2x een speekseltest ondergaan die mij de eerste 2 maal licht positief testen voor cocaine gebruik.
Heb altijd mogen doorrijden. De derde keer was het 'duidelijk' en hebben ze mijn rijbewijs voor 15 dagen ingetrokken en een bloedtest laten afnemen.
Die resultaten zijn nog niet binnen maar ik gebruik geen drugs dus ik weet dat dit negatief is.
Wel gebruik ik voorgeschreven abilify (medicatie) die dus een ongedocumenteerde kruisreactie geeft.

Nu ben ik dit spelletje beu dat het zo ver komt dat ik onterecht bestraft word en schade leid..
Kan ik volgende keer de speekseltest weigeren en enkel vragen om bloed onderzoek? Word mijn rijbewijs dan niet onmiddelijk ingetrokken?
Kan ik een klacht indienen tegen de politie of die test?

Ben er 100% klaar mee.
2 weken geen inkomen.

Groetjes.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 25 jun 2018 02:26

Neen u mag de test niet weigeren. Dat is strafbaar en dan trekt men eveneens uw rijbewijs in.

U kan geen klacht indienen tegen politie. Die doen wettelijk gezien niets fout. Indien u van mening bent dat uw abilify systematisch valse positieven geeft, zal u dit moeten kunnen aantonen. U zal de ongedocumenteerde kruisreactie moeten documenteren. U kan eventueel de fabrikant aanschrijven.

Hoe is het met uw rijgeschiktheid gesteld? Zowel uw aandoening als de medicatie kunnen deze aantasten.

De politie neemt niet zomaar speekseltesten af. Als u reeds 3 keer onderworpen bent op korte tijd kan men zich afvragen waarom de politie druggebruik vermoedt bij u.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 27 jun 2018 23:53

Bekijk met uw arts op onderstaande pagina of u met uw aandoening (dan wel de medicatie) nog wel màg rijden en/of onder welke voorwaarden

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 2-bijlage6


Punt is dat de agenten de wet moeten toepassen.
Zolang de speekseltest positief is, krijg je je rijbewijs niet terug ...


Vraag bij het parket de resultaten van de speeksel/bloed analyse op, indien je ze niet kreeg
PV speekseltest heb je vermoedelijk nog ? Bijhouden .


Als u er mee mag rijden, kan dit een uitweg zijn :
Er bestaat zoiets als de wettige reden voor weigering speekseltest
https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... 9-t4hs9bis

Zeg meteen tegen de agenten als ze een speekseltest willen afnemen, dat je medicatie neemt die de test positief doet uitslaan.


Je zou bvb wel de eerste speekseltest kunnen ondergaan, 12 uur rijverbod maar ondergaan, en nadien de wettige reden voor weigering inroepen bij nieuwe speeksleltest om je rijbewijs terug te krijgen.

Samen met een brief van uw behandelende arts wat u neemt, wat u mankeert, en wat dat doet bij de speekseltest (kopie vorige PV + kopie resultaten bloedtest) - dat geef je aan de arts.


U laat uiteraard wél bloed- of speekselanalyse afnemen ter bevestiging dat je clean bent.
Deze nooit weigeren
:!:


Artikel 61ter/1

§ 1. Wanneer de persoon een wettige reden inroept voor het weigeren van de speekseltest of de speekselanalyse, vorderen de in artikel 59, § 1 bedoelde overheidspersonen een geneesheer om het ingeroepen motief te beoordelen.

§ 2. De inhoud van de wettige reden mag door de geneesheer niet worden onthuld als ze door het medisch geheim wordt gedekt.

§ 3. De kosten voor de tussenkomst van de geneesheer zijn ten laste van de onderzochte persoon indien de in § 1 bedoelde weigering niet gegrond was.



Je mag dan niet dronken lijken , noch onder invloed van wat dan ook lijken te verkeren ... want dan kan de teruggave van je rijbewijs nog geweigerd worden !

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”