Voorwaardelijk rijverbod in België, geflitst in Frankrijk. Ben ik nu mijn rijbewijs kwijt.

dejoris
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Voorwaardelijk rijverbod in België, geflitst in Frankrijk. Ben ik nu mijn rijbewijs kwijt.

#1 , 21 jun 2018 13:47

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje. Ik heb in België op de rechtbank van Brussel een rijverbod van 90 dagen gekregen, waarvan 80 met uitstel. Ik heb tot op heden mijn rijbewijs nog niet moeten afgeven (voor die 10 dagen), maar dat zal binnenkort wel komen. Als ik correct ben komen die 80 dagen met uitstel er dus bij als ik tussen dit en 3 jaar nog geflitst wordt (zelfs bij 5 km/u te snel)? Nu was mijn vraag of dit ook geldt voor een snelheidsovertreding in het buitenland? Ik moest voor het werk naar Frankrijk en met al de files op de geweldige Belgische wegen had ik zeer veel vertraging opgelopen, waardoor ik in Frankrijk een beetje sneller heb gereden (daar staan de flitspalen aangeduid :-) ). Nu had ik op een gegeven moment niet door dat de aangegeven flitspaal, waar ik braaf aan 130 KM/U voorbijreed en daarna terug optrok, een trajectcontrole was (ik vond al dat hij er vreemd uitzag) en iets later kwam ik er dus terug 1 tegen. Ik schat dat mijn gemiddelde snelheid over dat traject 140 a 150 gaat zijn. Gaat het Belgische gerecht nu zien dat ik in het buitenland te snel heb gereden en me die 80 dagen bijgeven? Of moet ik gewoon deze boete betalen en voor de rest nog 3 jaar braafjes rondrijden in België.

Alvast bedankt voor jullie reactie. En ja, ik weet het, je mag niet te snel rijden tout court, sorry :-).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 21 jun 2018 14:02

De verschillende politieparketten in België zijn amper op de hoogte van elkaars minnelijke schikkingen en vonnissen, laat staan dat ze inzage hebben in de Franse.

Dus nee, wat u in het buitenland op verkeersvlak heeft uitgespookt, daar zal de Belgische justitie zich niets van aantrekken.
"sowieso" schrijf je zo.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 21 jun 2018 14:20

Is wel aan het veranderen gezien buitenlandse boeten ( vonnissen) nie ook via parket binnenkomen en invorderingen via FOD Financiën gebeuren.

Strafblad is nog niet Europees ... zou in feite ook tijd worden.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 21 jun 2018 22:26

Of moet ik gewoon deze boete betalen en voor de rest nog 3 jaar braafjes rondrijden in België.
3 Jaar braafjes rondrijden in België? Nee, altijd braafjes rondrijden, overal. Dat is de bedoeling. Raar dat u dat niet snapt. :roll:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 23 jun 2018 00:41

Ik heb een vraagje. Ik heb in België op de rechtbank van Brussel een rijverbod van 90 dagen gekregen, waarvan 80 met uitstel. Ik heb tot op heden mijn rijbewijs nog niet moeten afgeven (voor die 10 dagen), maar dat zal binnenkort wel komen.
Zo lang de straf niet effectief uitgevoerd wordt, mag u blijven rondrijden ...

Als ik correct ben komen die 80 dagen met uitstel er dus bij als ik tussen dit en 3 jaar nog geflitst wordt (zelfs bij 5 km/u te snel)?
Als u daarvoor veroordeeld wordt door de politierechtbank ...

Als het tussen de mazen van het net glipt krijgt u gewoon een overschrijvingsformulier ...
Nu was mijn vraag of dit ook geldt voor een snelheidsovertreding in het buitenland?
Neen

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”