Rood licht, nog geen twee jaar rijbewijs

Mertens9
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Rood licht, nog geen twee jaar rijbewijs

#1 , 20 jun 2018 19:15

Beste lezers,

Enkele weken geleden reed ik met een huurwagen die gehuurd werd door mijn werkgever (studentenjob) door een rood licht. Ik was dit alweer lang vergeten, maar gisteren kreeg ik van mijn werkgever toch een boete door, die zij hadden gekregen via de verhuurder van de wagen. Deze boete heb ik inmiddels betaald en ik hoopte dat daarmee de kous af is.
Ik las echter op het internet dat mijn naam doorgegeven zou worden aan de politie, en ik vrees dat ik nu mijn rijbewijs zou kunnen kwijtspelen aangezien ik nog geen twee jaar mijn rijbewijs heb.
Is deze vrees terecht? Of blijft het bij de boete?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 20 jun 2018 22:16

in theorie is rood licht negatie politierechtbank, maar als u de boete betaald heeft is daar mee de kous af en zal er niks meer van komen

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 20 jun 2018 23:48

gisteren kreeg ik van mijn werkgever toch een boete door, die zij hadden gekregen via de verhuurder van de wagen. Deze boete heb ik inmiddels betaald en ik hoopte dat daarmee de kous af is.
Was dat de onmiddellijke inning, of een minnelijke schikking ?
Ik vermoed onmiddellijke inning ...

Parket heeft 30 dagen na betaling, om te beslissen je alsnog te vervolgen.
Gaat meer dan waarschijnlijk niet lukken

Voor "het systeem" is de boete betaald ...
Ik las echter op het internet dat mijn naam doorgegeven zou worden aan de politie,
De verhuurder moet doorgeven wie er mee reed, eventueel via je werkgever
Vraag is of dat tijdig verwerkt wordt
Veel kans dat dat niet lukt.
en ik vrees dat ik nu mijn rijbewijs zou kunnen kwijtspelen aangezien ik nog geen twee jaar mijn rijbewijs heb.
Is deze vrees terecht?
Als parket tijdig besluit je te vervolgen, zit je met de gebakken peren

Je moet een verval van het recht op sturen ("rijverbod") krijgen, én je moet minstens theorie of praktijk opnieuw afleggen ...
De rechter moet die straffen opleggen wegens minder dan 2 jaar rijbewijs B.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”