aangetekend schrijven

boeman
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

aangetekend schrijven

#1 , 19 jun 2018 17:24

moet een incassobureau-lees deurwaarder- je een eerste waarschuwing tot aanmaning betaling aangetekend versturen?

ik heb nl een deurwaarder aan de deur gehad met een rekening van 350 e te betalen wegens een vermeende parkeerboete
ik was compleet verrast toen ze me vertelden dat ik niet had gereageerd op hun eerste aanmaning
ik heb deze echter nooit gekregen ,toen ik hun het bewijs vroeg van aangetekende zending vertelden ze mij dat ze het met een gewone brief hadden verstuurd

raar was dat er op de rekening allerlei dingen staan waar ik geen snars van versta waaronder 34 e port kosten???? een postzegel van 34 euro ofzo die dan nog niet gewerkt heeft want de brief is nooit aangekomen

de boete was 110 e voor te parkeren op een busstopplaats maar op de gegeven tijd van de boete stond mijn auto in een parkeergarage -ik heb er het bewijs van opgestuurd naar de lijn.
ik hoorde niets meer dus dacht dat ze dit aangenomen hadden en dan een half jaar later een deurwaarder aan de deur

t is een leuk land aan t worden ons Belgie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 19 jun 2018 19:50

Heb je - als De Lijn de boete uitschreef - de opgelegde procedure gevolgd? Namelijk aangetekend naar De Lijn postbus 10000 te Mechelen.

Wat is je bewijs dat je daar op dat moment niet stond? Een parkeerticket volstaat niet - zelfs als wat zelden het geval is in parkeergarages - je een nummerplaat zou moeten ingegeven hebben want het hebben van een parkeerticket betekent nog niet dat JOUW auto daar stond. Bewakingsbeelden kan je als particulier niet opvragen. Wat is je bewijsvoering?

De deurwaarder fungeert hier als incassobureau en kan de betaling niet afdwingen doch De Lijn kan dit wel en de kosten zullen steeds verder oplopen. Er zijn geen opgelegde verplicht te volgen procedures voor deurwaarders. Meestal beginnen ze per gewone brief. Betaal dus als je geen glasharde bewijzen van onschuld hebt. De deurwaarder zal zich ook niet met de grond van de zaak bezighouden. Je moet nakijken welke de vervolgstappen zijn die De Lijn zal hanteren bij niet betaling.

Mogelijks zijn boetes van De Lijn afdwingbaar net zoals politieboetes. Dit moet je even nakijken.

boeman
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jun 2018 21:22

we hebben een vaste parkeerkaart -die op nummerplaat staat -in de parkeergarage. we hebben bewijs van binnen en buiten rijden. in die tijd is de boete van de lijn genoteerd.
ze hebben gewoon een fout gemaakt. als er nu 2 dingen zijn die moeten kloppen op een boete is het toch wel de plaats en tijd lijkt mij.
als ze daar al met hun klak kunnen naartoe gooien war zijn we dan mee bezig.... en nog iets als ge een boete krijgt van de politie om op een stopplaats van de lijn te staan is het 60 euro, als ze een boete geven van de lijn zelf 110 euro !!!!!! ik denk dak maar eens ga verhuizen

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jun 2018 21:27

normaal neemt men toch een foto bij de lijn voor zulke overtredingen, maar is niet verplicht.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

boeman
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jun 2018 21:31

idd mooie foto maar de tijd klopt niet

als ik mijn werk niet doe word ik ook nie betaald

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 20 jun 2018 14:10

Ik heb zelf nooit iets teruggevonden in de wetgeving dat maakt dat De Lijn de verkeersovertredingen die haar personeel opstelt, volgens hààr tarieven en procedures màg afhandelen ...

Voor verGASte inbreuken is dat geregeld in de GAS wet


Fiscalist Michel Maus is daar ook mee bezig (geweest ?)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 jun 2018 14:31


Fiscalist Michel Maus is daar ook mee bezig (geweest ?)
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 14 mei 2004 stelt dat lijncontroleurs administratieve geldboetes kunnen opleggen en vervoerbewijzen of verminderingskaarten in beslag kunnen nemen. Sinds 1 april 2007 kan De Lijn niet alleen administratieve geldboetes opleggen aan zwartrijders, maar ook aan personen die overlast veroorzaken.

Lijncontroleurs kunnen op basis van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 (houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer) een proces-verbaal opstellen wanneer ze inbreuken op de wegcode vaststellen.

De lijncontroleurs hebben via de Dispatching toegang tot het Rijksregister en het repertorium van voertuigen. Dit is noodzakelijk om de bovenstaande bevoegdheden op een vlotte manier uit te oefenen.


Het parkeren op een halte van De Lijn is een overtreding van het Besluit van de Vlaamse regering betreffende de Tarieven en Exploitatie. Art. 64 par. 3 daarvan stelt dat het niet is toegestaan de dienst van De Lijn te belemmeren in de voertuigen, aan de haltes of in de openbare ruimtes van de Vlaamse Vervoermaatschappij.

Best eens deze wet lezen het is een Vlaams besluit dus niet van de federale ! maar daarvoor wel van toepassing.

14 MEI 2004. - Besluit van de Vlaamse regering betreffende de exploitatie en de tarieven van de VVM.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 20 jun 2018 17:06

Het parkeren op een halte van De Lijn is een overtreding van het Besluit van de Vlaamse regering betreffende de Tarieven en Exploitatie. Art. 64 par. 3 daarvan stelt dat het niet is toegestaan de dienst van De Lijn te belemmeren in de voertuigen, aan de haltes of in de openbare ruimtes van de Vlaamse Vervoermaatschappij.

Best eens deze wet lezen het is een Vlaams besluit dus niet van de federale ! maar daarvoor wel van toepassing.

14 MEI 2004. - Besluit van de Vlaamse regering betreffende de exploitatie en de tarieven van de VVM.
Daar is dan duidelijk een conflict met de wegcode, KB, de federale verkeerswet, en die staat boven een Vlaams besluit

Bovendien ontstaat er een verschil in behandeling en bestraffing naargelang wie de vermeende overtreding vaststelt


Ik ga eens kijken, want ik vermoed zelfs dat ik dit ooit aan de Vlaamse overheid gevraagd heb via decreet openbaarheid bestuur ;-)
Maar geen antwoord op heb ontvangen ...

boeman
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 jun 2018 17:33

ze hebben gewoon geld nodig daar bij de lijn, dure feestjes moeten toch betaald worden ee
en daar ze ons niet willen antwoorden weten we dus ook niet wanneer onze auto daar dan wel gestaan heeft. en wie er dan wel mee aan het rijden was.
heb het probleem zelfs voorgelegd aan de ombudsman ,die ij doodleuk schrijft dat ik een vaststelling van een beedigd ambtenaar zomaar niet naast mij kan neerleggen woega om te gieren en brullen die kunnen dus geen fouten maken terwijl dat ik het bewijs in handen heb
het enige dat ze schrijven is dat ik naar de politie kan gaan,....huh wa moet ik daar gaan doen
en den deurwaarder lapt er nog bij als ek nie betaal ik het voor het gerecht kan komen uitleggen;....ik ga die 350 e betalen maar mij moede niets meer vertellen van burgerrechten ze we hebben gewoonweg niets meer te vertellen...kzal der ne keer aan pijzen in da stemkot volgend jaar

LeenW
Berichten: 12828

#10 , 20 jun 2018 17:42

Mag wat opgekuist worden.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”