Agent geeft boete na diensturen

ellende
Topic Starter
Berichten: 51

Agent geeft boete na diensturen

#1 , 14 jun 2018 17:28

Dag


Onlangs reed ik naar het werk en heb ik een kleine verkeersovertreding begaan. Blijkbaar reed er op dat moment iemand v d politie, die niet in dienst was, achter mij.
Ik heb toen even over een witte doorlopende streep gereden.

Er was toen heel weinig verkeer op de weg en er waren geen fietsers of voetgangers in de buurt.

Nu heb ik een minnelijke schikking ontvangen van 875euro, waarin ze vermelden dat ik over de witte volle streep ben gereden Daarmee ben ik akkoord.
Maar ook gedrag weggebruikers en plaats op de openbare weg.. Wat ik overdreven vind.

Heeft het nut om deze boete te betwisten? De persoon vd politie heeft hiervan geen foto's of video beelden. Ik weet dat hij een eed heeft afgelegd. Maar toch, hij kan zeggen wat hij wild...

alvast bedankt voor reacties ....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 14 jun 2018 17:38

Als het PV binnen de 14 dagen aan u werd verstuurd heeft het bijzondere bewijswaarde. Tenzij u kan bewijzen dat de vaststellingen niet kloppen heeft het weinig zin hier tegenin te gaan.

PS: Een minnelijke schikking van 875 EUR wijst niet op één kleine overtreding, maar een opeenstapeling van zware overtredingen. Mogelijk zijn daar een aantal zaken dubbel geteld, maar zonder meer uitleg van uw kant valt daar onmogelijk iets over te zeggen. Niettemin: het louter overschrijden van een volle witte lijn kost geen 875 EUR...
Laatst gewijzigd door Didymus op 14 jun 2018 17:43, 2 keer totaal gewijzigd.
"sowieso" schrijf je zo.

Issued
Berichten: 1227

#3 , 14 jun 2018 17:41

Bent u alleen even over de witte streep gereden of nog iets anders. Want je kan geen twee inbreuken voor 1 ding krijgen. Eenheid van opzet.

Reclame

Alexanderzondernaam
Berichten: 113

#4 , 14 jun 2018 17:57

Een politieambtenaar is 24/24 bevoegd op elke centimeter van het Belgische grondgebied en mag dus perfect een boete schrijven buiten zijn/haar diensturen. Bewijsmateriaal is niet nodig om de boete rechtsgeldig te maken. Een politieambtenaar is, zoals u zelf aanhaalt, beëdigd.

Dat gezegd zijnde, lijkt 875 euro me erg veel voor een minnelijke schikking.

Wat zegt het proces-verbaal ?

ellende
Topic Starter
Berichten: 51

#5 , 14 jun 2018 19:30

De verkeersovertreding gebeurde ondertussen een jaar geleden. Ik heb toen voorbij gestoken over een volle witte lijn.
Maar ik heb in de verste verte andere weggebruikers in gevaar gebracht. En daarnaa heb ik keurig op het juiste rijvak ingevoegd Het gaat om een weg met in elke richting 2 rijvakken Tussen het fietspad en de rijbaan is er nog een pech/parkeer-strook

De agent heeft het zo hard opgeblazen... Daarom zou ik de boete willen betwisten.. 875euro is wel zeer hoog voor de overtreding die ik heb begaan.
Ik heb zelf een zoontje, ik heb het besef wel waneer ik andere weggebruikers in gevaar zou brengen. Misschien was die agent wel gefrustreerd door iets privé en heeft hij daarom zo negatief geoordeeld..

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 14 jun 2018 20:09

Een jaar geleden gebeurd en nu eerst een voorstel tot minnelijke schikking?
Een jaar geleden is ook niet "onlangs" zoals in uw vraag.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 14 jun 2018 21:35

Zolang u niet vertelt wat de vaststellingen zijn en overtredingen op welke artikels u worden aangewreven kunnen we daar nog weinig aan toevoegen.

Het volledige verhaal, alstublieft...
"sowieso" schrijf je zo.

jef007
Berichten: 1679

#8 , 14 jun 2018 22:07

weeral een zeer éénzijdig verhaal!
het volledige verhaal zal er wel met horten en stoten uitkomen

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 15 jun 2018 09:05

En hoe weet u dat de agent op het moment van de overtreding geen dienst had?

Meeboo
Berichten: 1488

#10 , 15 jun 2018 09:21

beste ellende

als u een deftig antwoord wil, zal u echt het achterste van uw tong moeten laten zien en het hele verhaal uit de doeken moeten doen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 jun 2018 09:27

En hoe weet u dat de agent op het moment van de overtreding geen dienst had?
Hij had geen zonebril op en had geen witte handschoenen aan !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 15 jun 2018 11:26

De agent heeft het zo hard opgeblazen..... 875euro is wel zeer hoog voor de overtreding die ik heb begaan.
.
Het is niet de agent die de boete bepaald

Jabbe
Berichten: 586

#13 , 15 jun 2018 14:49

Ik kan TS verzekeren dat een politieagent altijd in functie is, diensturen of niet.
Als een vaststelling wordt gedaan, wordt PV opgemaakt en daarmee is de kous af.
De rest is aan het parket. Die houdt rekening met de vaststelling: overschrijden volle witte lijn = overtreding derde graad!

De doorlopende witte lijn mag niet overschreden worden door een auto of fiets. Doet u dat toch? Dan begaat u een overtreding van de derde graad en riskeert u een stevige boete.
Rijden op een verkeerd baanvak is een overtreding van de derde graad. Dat wil zeggen dat u een ernstige sanctie te wachten staat:

- Boete: 30 tot 500 euro
- Rijverbod is mogelijk
- Jonge bestuurders krijgen sowieso een rijverbod en moeten opnieuw een theoretisch of praktisch examen doen.

Krijgt u voor de tweede keer binnen de drie jaar een boete voor rijden over een volle witte lijn of op een busstrook? Dan verdubbelen de boetebedragen.

Houd er rekening mee dat als u door de politierechter tot een geldboete wordt veroordeeld, deze boete moet vermenigvuldigd worden met de opdeciemen.

Een maand geleden meldde u een auto-ongeval met de bedrijfswagen. Misschien speelde dit een rol in de bepaling van de boete als u in het ongelijk was gesteld?

The_Spy
Berichten: 39
Juridisch actief: Nee

#14 , 15 jun 2018 18:46

Dus: Dashcam kopen met voldoende grote kaart, die 2 weken aan video kan opslaan.

Mijn natte droom is beboet worden, en dan naar de rechter gaan en hem bewijs van het tegendeel te laten zien. En dan hopen dat ik de flik kan aanklagen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 15 jun 2018 18:54

Dus: Dashcam kopen met voldoende grote kaart, die 2 weken aan video kan opslaan.

.
En dan de rechter je beelden niet aanvaarden!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”