Aanhangwagen

Bruno94
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Aanhangwagen

#1 , 11 jun 2018 10:58

Hey allemaal
Ik heb een aanhangwagen die ik af en toe verhuur (ik ben wel geen zelfstandige dus das gewoon int zwart)
Nu heeft een van de huurders te snel gereden met de aanhangwagen maar nu heb ik gehoord dat die persoon geen rijbewijs heeft als ik hem op geef als bestuurder kan ik dan een boete krijgen omdat hij geen rijbewijs heeft ? En in hoeverrre kan ik problemen krijgen met het verhuren van de aanhangwagen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 11 jun 2018 12:02

Spreken is zilver, zwijgen is goud.

U hebt er in dit geval alle belang bij om geen slapende honden wakker te maken.

U leent uw aanhangwagen uit aan iemand die hem niet mag gebruiken, (geen rijbewijs), tegen betaling in 't zwart....

Ik mag het niet gedroomd hebben dat hij een ongeval veroorzaakt in die omstandigheden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jun 2018 14:24

U als verhuurder moet controleren of de bestuurder een rijbewijs heeft.

Zwijg in alle talen en betaal de boete, want dit zou een grote staart kunnen krijgen voor u, zwarte verhuur bedrijf, na laten het rijbewijs te controleren, door het feit geen rijbewijs geen verzekerin enz ..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 11 jun 2018 15:20

Dan reed die persoon op de koop toe met een aanhanger waarvan de nummerplaat niet correspondeerde met de nummerplaat van de wagen?

Issued
Berichten: 1227

#5 , 11 jun 2018 16:54

Er is geen wetsartikel dat handelt over het ter beschikking stellen van een aanhangwagen.
Artikel 32
Met geldboete van 100 euro tot 1000 euro wordt gestraft hij die wetens een motorvoertuig toevertrouwt aan een persoon, die niet voorzien is van het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs vereist voor het besturen van dit voertuig.
Het is enkel van toepassing op motorvoertuigen. Er kan dus geen boete volgen omdat hij zijn aanhanger verhuurt aan iemand zonder rijbewijs.

In het zwart verhuren is niet ok.
Waarom verhuur je dat met je eigen nummerplaat erop?

jij kan enkel aangeven aan wie je verhuurt hebt. Als die persoon slim is, stelt die dat er iemand anders reed maar dat hij de huurder was. Wat blijft er over? De kleine boete van 58 € voor de verkeerde repro op de aanhangwagen

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 13 jun 2018 01:01

Waarom verhuur je dat met je eigen nummerplaat erop?
Kan niet anders indien +750kg MTM ...

Tybo
Berichten: 145

#7 , 19 jun 2018 17:10

Er is geen wetsartikel dat handelt over het ter beschikking stellen van een aanhangwagen.
Artikel 32
Met geldboete van 100 euro tot 1000 euro wordt gestraft hij die wetens een motorvoertuig toevertrouwt aan een persoon, die niet voorzien is van het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs vereist voor het besturen van dit voertuig.
Het is enkel van toepassing op motorvoertuigen. Er kan dus geen boete volgen omdat hij zijn aanhanger verhuurt aan iemand zonder rijbewijs.
Ik moet je tegenspreken ...
Ik heb kennis van twee verschillende uitspraken waarbij een eigenaar (NP / RP) werd veroordeeld omdat hij diens aanhangwagen (MTM + 750 kg) uitleende / verhuurde aan iemand die geen houder was van het vereiste rijbewijs BE... (PolRB A'pen)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 20 jun 2018 11:56

Ik heb kennis van twee verschillende uitspraken waarbij een eigenaar (NP / RP) werd veroordeeld omdat hij diens aanhangwagen (MTM + 750 kg) uitleende / verhuurde aan iemand die geen houder was van het vereiste rijbewijs BE... (PolRB A'pen)
Op basis van welke artikels dan ?

Want Art 32 is enkel motorvoertuigen ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”