Autorijden

monsuzy
Topic Starter
Berichten: 23

Autorijden

#1 , 10 jun 2018 10:51

Geachte, ik heb een beroerte gehad 3 jaar geleden. Heb mooi auto aan de kant laten staan tot ik toestemming kreeg van BIVV. Echter, zij hebben àlles geschrapt, ook rijbewijs AM. Nu heb ik vasculitis, en ook geen wagen meer. In 2019 moet ik opnieuw rijtest afleggen bij BIVV. Ik weet niet of ik dan genoeg genezen ben om dat examen af te leggen.

Nu is mijn vraag : aangezien ik geboren ben voor 1961 (nl 1959) is het dan toegestaan om met een autooke van 45 km/uur rijden ? Hoewel het BIVV dat geschrapt heeft ?

Ik heb het geprobeerd op te zoeken, doch zoveel sites, zoveel antwoorden. Ik heb zelfs naar politie gebeld, en die zei na veel opzoekwerk dat geboren zijn voor 1961 de doorslag gaf, dus ja.
Ik kan niet fietsen wegens evenwichtsstoornissen, ik ben alleen, moet alles met de taxi doen.... Ik kan zelfs niet lopen wegens de vasculitis (geneestijd 2 tot 5 jaar) dus ik lig sinds januari op de bank, zitten kan ik niet lang wegens rugproblemen, dus k zie niet in wat ik nog kan doen... behalve zo'n autooke van 45 km/uur om mn vriendinnen te bezoeken, boodschappen te doen, kortom, een zo normaal leven te leiden (lijden :o ) als mogelijk. Andere oplossingen zijn ook welkom ! Vb met de bus : alleen liggen buskotjes te ver weg, dus geen optie...

Alvast bedankt voor jullie antwoord !
Monique Vandevenne

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 12 jun 2018 09:30

Er lijkt mij wettelijk gesproken niets in de weg te staan om zonder rijbewijs (want u bent inderdaad vrijgesteld) met een voertuig waarvoor rijbewijs AM vereist is op de weg te gaan.

Vraag is echter of het wel verstandig is als u medisch ongeschikt bent om houder te zijn van een rijbewijs toch een voertuig te gaan besturen. Ik zou niet graag in de schoenen van uw verzekeraar staan...
"sowieso" schrijf je zo.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 12 jun 2018 09:53

En die vraag stellen is eigenlijk al het antwoord geven.
Ik heb zo'n klein vermoeden dat een verzekeraar, als het erop aankomt, zich in geval van schade zal terugtrekken, of minstens zijn recht op verhaal zal uitoefenen.
Niemand mag m.i. een motorvoertuig besturen, als hij daar niet de geschiktheid voor heeft.

Sorry hoor, maar met deze oplossing begeeft u zich op glad ijs.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 12 jun 2018 10:04

Probleem is dat de medische geschiktheid in de wet wordt gekoppeld aan het verkrijgen van een rijbewijs. Voertuigen of mensen die vrijgesteld zijn ontsnappen daar dus aan.

Maar in de Wegcode staat ook wel:
8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.
Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.
Hoogst twijfelachtig of TS daar aan voldoet. Bij een ongeval kan je ervan op aan dat dit met een vergrootglas zal worden bekeken.
Laatst gewijzigd door Didymus op 12 jun 2018 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
"sowieso" schrijf je zo.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 12 jun 2018 10:08

Inderdaad, maar de verzekering kan en zal maar ingrijpen na de feiten. En geloof me, als het een beetje de moeite waard is, zullen ze wel ergens een database achter de hand hebben met de geschiedenis van het rijbewijs van @monsuzy.
En dan heb je de poppen aan het dansen

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 12 jun 2018 10:09

Mee eens.
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 12 jun 2018 23:02

Hoe bent u bij CARA / BIVV gekomen ?

Is er een gerechtelijke beslissing geweest over uw rijgeschiktheid ?
Die geldt voor àlle motorvoertuigen ...


Ook al is er mogelijk een "gat" in de wetgeving, waardoor u theoretisch misschien een brommobieltje zou mogen besturen, het blijft een nalatigheid van uwentwege als u daarmee door uw ziekte een ongeval veroorzaakt.


Als een fiets zelfs niet meer kan, blijf dan in godsnaam uit een motorvoertuig :!:

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 13 jun 2018 09:37

Ik kan zelfs niet lopen wegens de vasculitis (geneestijd 2 tot 5 jaar) dus ik lig sinds januari op de bank, zitten kan ik niet lang wegens rugproblemen,
Om naar die brommobiel te gaan moet je toch stappen, en in de brommobiel moet je toch zitten. Daar kan je dat dan blijkbaar wel. :cry:
Nu nog een mindervaliden parkeerkaart aanvragen. :evil:

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 jun 2018 10:44

Het hangt natuurlijk af van hoe ernstig de evenwichtsstoornissen zijn, maar is zo een driewieler voor mindervaliden geen oplossing?

monsuzy
Topic Starter
Berichten: 23

#10 , 16 jun 2018 11:32

Hoi, dat evenwichtsverlies heeft niets te maken met autorijden. Als k zit verlies k mijn evenwicht niet, afin, tot nog toe niet ;-). Ik ben goedgekeurd door Cara/Bivv tot half 2019. Maar omdat ik met mn autooke tegen een hoop stenen heb gereden, is er een mevrouw zo "vriendelijk" geweest om een ambulance te bellen - hoewel k bij haar stond en ze dus kon zien dat ik niks had. Daardoor politie erbij, en wegens beroerte gehad moet ik binnen 2 weken een onderzoek ondergaan door een dokter van het Parket. Maar nu mag ik nog rijden, zij het dat k geen autooke meer heb, en om opnieuw er 1 te kopen wacht ik het 'verdict' af. Mogelijke straf : 2 jaar volledig rijverbod, dus zelfs geen scooter of zo. Het wordt dus afwachten...
Bedankt voor jullie antwoorden, en natuurlijk mag men niet rijden als men denkt dat het niet gaat.. K heb vorig jaar een paar keer afspraken afgezegd omdat ik te moe was, k ben mij wel bewust van die regel, maar deze keer voelde ik mij goed, en het was Kerstmis, dan gaan alle kinderen naar Tongeren. Tis gebeurd op 300 meter van mn ouderlijk huis, dus Hasselt-Tongeren was heel bijna afgelegd.
K vraag me enkel af wat k kan doen als ze me 2 jaar rijverbod opleggen. Dan moet k haast mn huis verkopen (alleenstaand) en in n home gaan zitten..
Achja, kan k nu toch niks aan doen.
Bedankt, monique

monsuzy
Topic Starter
Berichten: 23

#11 , 16 jun 2018 11:37

Ps. ik kan ongeveer 50 passen zetten eer de kramp in mn been begint op te spelen. Dat is natuurlijk niet het geval als k zit, want dan rust er geen gewicht op mijn benen. Groetjes, monique

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 16 jun 2018 22:11

Hoi, dat evenwichtsverlies heeft niets te maken met autorijden.
Evenwichtsverlies heeft altijd te maken met autorijden ...
Ik ben goedgekeurd door Cara/Bivv tot half 2019.
Niet als u -opnieuw- last heeft van een aandoening die tot -medisch- verval leidt

Maar omdat ik met mn autooke tegen een hoop stenen heb gereden, is er een mevrouw zo "vriendelijk" geweest om een ambulance te bellen - hoewel k bij haar stond en ze dus kon zien dat ik niks had. Daardoor politie erbij, en wegens beroerte gehad moet ik binnen 2 weken een onderzoek ondergaan door een dokter van het Parket
Reed u terwijl u niet mocht rijden ?

U reed tegen een hoop stenen ...
Doorgaans rijden mensen daar niet zomaar tegen.

Als mensen niets mis zien aan u, gaan ze ook geen ambulance bellen
Raar of verward gedrag kan daar wel toe leiden ...

Maar nu mag ik nog rijden, zij het dat k geen autooke meer heb, en om opnieuw er 1 te kopen wacht ik het 'verdict' af. Mogelijke straf : 2 jaar volledig rijverbod, dus zelfs geen scooter of zo.
Rijverval om medische redenen is tot volledige genezing
Na 6 maanden kan herziening gevraagd worden.


Waar haalt u die 2 jaar ?

Want het is ook niet de max straf om een ongeval te veroorzaken ...

monsuzy
Topic Starter
Berichten: 23

#13 , 17 jun 2018 19:02

Definitie ongeval : onverwachte gebeurtenis met schade of verwondingen vb: er vinden op die hoek veel ongevallen plaats.
Synoniem: ongeluk
Gevonden op http://www.muiswerk.nl/mowb/?word=ongeval

Voor die wat een beschuldigende vinger opsteken : technisch heb ik geen ongeval verorzaakt. De juiste term voor mijn geval is "ongeluk".
Immers, ik heb niets of niemand hoe dan ook beschadigd. Ik zelf ben degene die haar eigen bezit in de vernieling heeft geholpen, net alsof ik mijn servies tegen de muur zou gooien.. Het stenen muurtje waar ik tegen gebotst heeft niet "au !" gezegd.
K ben vorige week nog eens erlangs gekomen, nu ligt de hele boel plat, ze gaan er iets nieuws bouwen, dus moeten zij mij eigenlijk betalen voor het meehelpen :-) .
Dit even om het wat luchtiger te houden, dus schilder me niet alsof ik een crimineel ben.
Maar het is onvergefelijk dat dat op (langs) de openbare weg gebeurde, ik was en ben er nog niet goed van, k hoef maar te denken aan wàt gebeurd zou kunnen zijn, en k lig de helft vd nacht te piekeren.
Ja, ik heb een geldig rijbewijs. Maar zoals in mn eerste vraag staat : kent iemand n alternatief over hoe k ergens bvb boodschappen kan doen, naar de bakker enz.? K heb een rollatortje, maar de stoepen lopen allemaal schuin naar beneden af, verder is het pleintje en de wegen mooi afgewerkt met klinkers, dus moeilijk lopen. Trouwens, mijn huidige aandoening heeft niets te maken met de beroerte van 3 jaar geleden. Is nagekeken. Bij een routine-controle op 10 januari is aan het licht gekomen is wat mijn huidige aandoening is, heeft niks te maken met vorige . K rij niet als k me niet goed voel.
Dus Inazuma : neen, ik reed niet terwijl ik het niet mocht, en echt, de rest weet ik ook wel, dankjewel. Hoe ik aan die 2 jaar kom ? Simpel : advokaat gebeld.
Didimus, en de meesten : bedankt om het wat objectief te bekijken :-). Het doet vreselijk goed dat niet iedereen met raad aankomt. K weet het meeste wel hoor !
Ik zal nóóit een voertuig besturen als ik mij niet bekwaam voel. Misschien dat het daaraan ligt dat ik in mijn 37-jarig autorijden nog nooit een auto-ongeluk gehad heb.
Maar k zou willen weten of er dus originele alternatieven zijn om me voort te bewegen, dat was eigenlijk mijn vraag vanaf het begin.
Bedankt !

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 19 jun 2018 01:07

Ja, ik heb een geldig rijbewijs.
Ik zal het nog eens zeggen :

Als je door evenwichtsstoornissen niet eens kan fietsen, heb je GEEN geldig rijbewijs ...

Het maakt dan niet uit dat dat niets te maken heeft met je eerdere, andere aandoening
Noch dat je na die andere aandoening "goedgekeurd" bent door CARA / BIVV / intussen VIAS Instituut

Hoe ik aan die 2 jaar kom ? Simpel : advokaat gebeld.
Da's dus een inschatting van wat de gevolgen kunnen zijn

Vind je dat niet straf, dat je 2 jaar rijverval zou kunnen krijgen ... terwijl er volgens jou niets aan de hand is :?:

Ik zal nóóit een voertuig besturen als ik mij niet bekwaam voel.
Dat zeggen zo ongeveer alle rij-ongeschikte personen ...
Vaak heeft men namelijk of zelf niet door , of wil niet toegeven (omwille van de gevolgen: auto laten staan, immobiliteit), dat de rijkunsten er stevig op achteruit gegaan zijn .

Mijn vader heb ik ook uit de auto moeten halen omdat het onverantwoord geworden was om hem nog langer te laten rijden.
En dat zou al eerder gebeurd zijn, als ik vaker met hem was meegereden ipv andersom ...

Misschien dat het daaraan ligt dat ik in mijn 37-jarig autorijden nog nooit een auto-ongeluk gehad heb.
Ter herinnering:
Je reed net tegen een muurtje, je eigen muurtje dan nog
En iemand vond het allemaal ernstig genoeg om een ambulance (en daarmee ook de flikken) te bellen

Vind je dat niet vreemd, dat je dat nu doet na 37 jaar ongevalvrij rijden ?



Maar goed, je verhaal maakt me duidelijk dat ik nog wat vaker / breder moet gaan lobbyen in de politiek om de feitelijke medische diagnose rij-ongeschikt door de behandelende arts, automatisch omgezet te krijgen in melding aan politie en inlevering rijbewijs

Eigenlijk hoort dat al
Maar het gebeurt niet

Na de verkiezingen werk van maken.
Nu toch te laat voor wetswijziging.

monsuzy
Topic Starter
Berichten: 23

#15 , 19 jun 2018 09:12

Een oudere, eigenlijk sympathieke dame die kwam kijken heeft ziekenwagen gebeld : jama kind, laat toch maar nakijken of ge geen whiplash hebt, mijne man heeft dat ook. Dat was dus nadat ze gebeld had. Er is niemand op me ingereden, dus niet. Ik had zelfs geen blauwe plek, tis niet dat k met een rotvaart tegen dat muurke gereden ben hé.
En dat van die evenwichtsstoornissen heb ik nog al gehoord, tiens ☺........

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”