nieuwe moto welk rijbewijs ?

simon-88
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

nieuwe moto welk rijbewijs ?

#1 , 09 jun 2018 13:56

Beste Mensen

Ik zou mij graag een motor aanschaffen maar het is me niet duidelijk of ik dit met mijn huidig rijbewijs kan /mag
ik heb dit gehaald op 21/12/2012 en er staat B en A3 op

Met wat MAg ik rijden ??

ik zou mij een 125CC willen aanschaffen en het opzoek werk dat ik heb gedaan levert wisselend antwoord
1 JA je hebt je rijbewijs langer dan 2 jaar
2 neen . ik ga 4 u praktijk moeten vlogen

niet 100% duidelijk dus en voor ik "zotte kosten " ga doen zou ik het toch eerst zeker willen weten

MET dank
het mischien nieuwe gevaar op de weg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 09 jun 2018 15:27

Zoals gewoonlijk hebben ze er in België een potje van gemaakt:
RIJBEWIJS B

Met een rijbewijs B (auto) kan je een brommer, een scooter, een lichte motorfiets of een lichte vierwieler van de categorie AM besturen.

Als je het rijbewijs B na 1 mei 2011 verkregen hebt, kan je na twee jaar een motorfiets of scooter van maximum 125 cc, met een maximumvermogen van 11 kW/15 pk en met een vermogen/gewichtsverhouding van maximum 0,1 kW/kg besturen, op voorwaarde dat je vier uur opleiding in een rijschool gevolgd hebt. In dat geval is er geen theoretisch of praktisch examen. Als je rijbewijs voor 1 mei 2011 afgeleverd is, ben je niet verplicht om een opleiding te volgen om een brommer of een scooter te besturen. (...) In dat geval (A1 met rijbewijs B) mag je alleen in België rijden. Om in het buitenland te rijden, moet je houder zijn van een volwaardig rijbewijs van categorie A1.

Als je voor eind 1988 het rijbewijs B (auto) gehaald hebt, mag je met een motorfiets of scooter zonder beperking van het vermogen of de cilinderinhoud op de openbare weg rijden. (...)
bron: http://www.moto.be/nl/praktische-info/rijbewijs/

Vetgedrukte passage is van toepassing op u. Inderdaad vier uur verplichte opleiding dus.
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 09 jun 2018 18:29

Categorie A3 is de oude benaming van categorie AM: bromfietsen klasse B (45 km/u)


2 jaar is OK , nog 4 uur opleiding volgen dus voor categorie A1

Reclame

simon-88
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jun 2018 17:25

Allright ! duidelijker nu bedankt !

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 14 jun 2018 18:34

Wel nog een belangrijk iets:
Je krijgt dan een code 372 op je rijbewijs.

Hiermee mag je in België met een 125cc rijden, maar je mag hier niet mee naar het buitenland, noch telt dit als je eventueel ooit verder wilt (naar een A2 of een A) om een vermindering van lesuren te krijgen omdat je al ervaring hebt.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”