op heterdaad betrapt

rigacold
Topic Starter
Berichten: 1

op heterdaad betrapt

#1 , 13 mar 2008 22:35

situatieschets, los van morele discussie:

- een vriend en ik betrapt tijdens toen we beiden een joint rookten in mijn vriend zijn geparkeerde wagen, (net toen we die joints aanstaken, maar dit terzijde)
- ik had nog een minieme hoeveelheid cannabis in mijn bezit, mijn vriend niet

=> politieagenten namen de joints en cannabis in beslag en ze zeiden dat ze een PV gingen opstellen



nu weet ik dat dat PV in mijn geval waarschijnlijk zonder gevolg blijft (niet de bestuurder en een minieme hoeveelheid op zak), maar ik vraag me af wat de gevolgen zijn voor mijn vriend in wiens auto we zaten?

misschien er nog bij vermelden dat er geen enkele test is afgenomen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Strafpleiter
Berichten: 25
Locatie: Gent

#2 , 14 mar 2008 20:16

Beste rigacold

Op zich is het opstellen van een PV geen probleem.

Zolang het parket niet beslist om over te gaan tot vervolging is er enkel een onderzoek lopende.

Wanneer er (hoe onwaarschijnlijk dit zou zijn in dit geval) een strafvordering zou worden ingesteld en de zaak voor de correctionele rechtbank wordt gebracht kan het openbaar ministerie in principe weinig doen ten aanzien van de wagen.

Voorwerpen kunnen maar verbeurdverklaard worden wanneer deze het voorwerp van het misdrijf vormen of uit het misdrijf voorkomt. Hetgeen hier niet van toepassing is.

Geen zorgen dus.

Vriendelijke groeten

Maarten Vandermeersch
V
Advocaat Balie Gent

araneus
Berichten: 66

#3 , 17 mar 2008 12:28

Wat me wel een beetje stoort in dit verhaal is het volgende. Vermits jullie rookten in de wagen mag ik veronderstellen dat je die wagen later nog zou willen gebruiken. Je vriend zou dan een wagen besturen onder de invloed van cannabis wat zeker niet toegelaten is.
Cannabis is een drug die lang in je systeem blijft rondwaren en zelfs 24u later nog steeds een meetbare invloed heeft op het rijgedrag. Ik mag hopen dat er in functie van de verkeersveiligheid een staartje aan komt voor je vriend als eigenaar en eventuele bestuurder van die wagen.

Reclame

citroentje
Berichten: 228
Locatie: oostkamp

#4 , 17 mar 2008 14:13

Wat me wel een beetje stoort in dit verhaal is het volgende. Vermits jullie rookten in de wagen mag ik veronderstellen dat je die wagen later nog zou willen gebruiken. Je vriend zou dan een wagen besturen onder de invloed van cannabis wat zeker niet toegelaten is.
Cannabis is een drug die lang in je systeem blijft rondwaren en zelfs 24u later nog steeds een meetbare invloed heeft op het rijgedrag. Ik mag hopen dat er in functie van de verkeersveiligheid een staartje aan komt voor je vriend als eigenaar en eventuele bestuurder van die wagen.

Eerlijk gezegt ze zitten zo op cannabis te fitten maar denk eens na wat is er geen drugs in koffie zit cafienne-in cola ook alcohol is ook een drug zonder dan nog te spreken van pillen.
Is het niet wetenschappelijk bewezen dat cannabies geneeskrachtig is.
Zelf gebruik ik geen cannabis maar ken wel iemand die het voorgeschreven kreeg van de dokter.

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#5 , 17 mar 2008 16:41

Wat me wel een beetje stoort in dit verhaal is het volgende. Vermits jullie rookten in de wagen mag ik veronderstellen dat je die wagen later nog zou willen gebruiken. Je vriend zou dan een wagen besturen onder de invloed van cannabis wat zeker niet toegelaten is.
Cannabis is een drug die lang in je systeem blijft rondwaren en zelfs 24u later nog steeds een meetbare invloed heeft op het rijgedrag. Ik mag hopen dat er in functie van de verkeersveiligheid een staartje aan komt voor je vriend als eigenaar en eventuele bestuurder van die wagen.

Eerlijk gezegt ze zitten zo op cannabis te fitten maar denk eens na wat is er geen drugs in koffie zit cafienne-in cola ook alcohol is ook een drug zonder dan nog te spreken van pillen.
Is het niet wetenschappelijk bewezen dat cannabies geneeskrachtig is.
Zelf gebruik ik geen cannabis maar ken wel iemand die het voorgeschreven kreeg van de dokter.
Ik denk dat je koffie moeilijk kunt vergelijken met cannabis ... Alcohol en pillen natuurlijk wel.

Araneus verwees naar het feit dat de OP waarschijnlijk onder invloed wou rijden ... of dat nu onder invloed van cannabis, XTC, pillen of alcohol is ... dat maakt niet uit ... het is niet verstandig. Zie het tragische ongeval in Heverlee vorige week.

De OP mag voor mijn part een jointje opsteken, mag ook drinken en pillen slikken ... maar hij/zij moet daarna de auto niet besturen ... en dit niet voor minstens 12 à 24 uur. Los van wat wettelijk is of niet: alcohol- en drugsgebruik doe je (als het dan toch moet) thuis of in een omgeving vanwaar je niet meer met de auto moet vertrekken.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

JohnD
Berichten: 3580

#6 , 30 mar 2008 16:19

Ik denk dat je koffie moeilijk kunt vergelijken met cannabis ... Alcohol en pillen natuurlijk wel.
Ha, ha goed punt, die jointrokers zouden kost wat kost elke mogelijke uitvlucht willen aanpakken om hun niet ?- verslaving goed te keuren. Ik en alle autobestuurders zouden er volgens hen misschien goed aan doen binnen de 24h na het nuttigen van een koffietje geen auto meer te besturen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”