Met geleende aanhangwagen in LEZ

BramWellens
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Met geleende aanhangwagen in LEZ

#1 , 06 jun 2018 17:38

Een collega gebruikte mijn aanhangwagen om iets te leveren in de Lage Emissiezone in Antwerpen. Daarbij werd het duplicaat van mijn nummerplaat geregistreerd. Ikzelf rijd met een wagen waarmee je de LEZ niet in mag. Het trekkende voertuig mocht echter de LEZ wel binnen.
Ik heb me tot de stad Antwerpen gericht met de vraag om dit recht te zetten, door na te gaan of mijn officieel kentekenbewijs geregistreerd werd en op de foto te kijken welke auto de aanhangwagen trok.
Bij mijn eerste verzoek via mail willen ze dit niet doen. Als ik de boete wil betwisten moet ik volgens hen mijn bezwaar met een aangetekend schrijven bezorgen, samen met allerlei zogenaamde bewijsstukken (de papieren en foto's van mijn eigen wagen, de papieren en foto's van het trekkende voertuig, gegevens van de bestuurder, ...)
Ik zou dat kunnen doen, maar ik heb daar echt wel principiële vragen bij:
- kan een lokaal bestuur de burger verplichten om aangetekende brieven te sturen in plaats van een mail of gewone brief. Ik dacht dat de gevallen waarin een aangetekend schijven verplicht is wettelijk (en dus niet via een gemeentereglement) vastgelegd zijn.
- kan een lokale overheid beslissen dat een registratie van een duplicaat van een nummerplaat aanleiding geeft tot een boete? Zouden hun toestellen het verschil niet moeten zien?
- kan een lokale overheid de bewijslast bij een dergelijke overtreding bij de burger komt te liggen. Ik moet aantonen dat mijn wagen niet daar was... zij moeten blijkbaar niet aantonen dat mijn wagen er wel was.

Bovendien, ik denk dat de LEZ-registratie camera's niet gelden als geijkte toestellen om verkeersovertredingen vast te stellen, zoals het feit dat mijn collega rondreed met een aanhangwagen waarop niet het juiste duplicaat van nummerplaat hing.
Bovendien, als men een scan van een duplicaat van een kenteken aanziet als een bewijs van al dan niet in de LEZ binnen te mogen, weten we voortaan hoe de LEZ te omzeilen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra
Berichten: 1015

#2 , 06 jun 2018 17:42

Was dat een aanhangwagen met een MTM tot maximaal 750 kg ?

Waarom reed betrokkene dan met de reproductie van uw nummerplaat toen hij er mee reed, ipv met een reproductie van zijn eigen nummerplaat ?

Als op de foto's te zien zal zijn, dat die aanhangwagen door een ànder voertuig dan uw wagen getrokken werd, gaat zich volgens mij een ànder probleempje kunnen stellen. De bestraffing voor deze inbreuk (door de ontlener van uw aanhangwagen) zou ongetwijfeld euh .... ietsjes duurder uitvallen, dan het bedrag dat u zou moeten ophoesten voor het binnenrijden van de LEZ met uw wagen.

Opletten met je verdedigingsstrategie, zou ik zeggen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Wwim
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jun 2018 10:59

- kan een lokale overheid de bewijslast bij een dergelijke overtreding bij de burger komt te liggen. Ik moet aantonen dat mijn wagen niet daar was... zij moeten blijkbaar niet aantonen dat mijn wagen er wel was.
In een recentie vraag ( viewtopic.php?f=35&t=88349 ) die ik hier ook gesteld heb zit ik in een gelijkaardige positie:
Mijn nummerplaat is gestolen en de politie heeft mij letterlijk gezegd dat, mocht iemand met mijn plaat geflitst zijn, dan moet IK bewijzen dat ik niet schuldig ben.

Wat ze als bijkomende raad meegegeven hebben is dat ik in de antwoordstrook van de boete dan meedeel dat ik de boete betwist en hen moet vragen om de foto te onderzoeken of het voertuig wel met de nummerplaat overeenkomt ... meeleveren van de nodige bewijzen en het geheel aangetekend opsturen lijken mij dan geen overbodige acties.

Ook lohabra's raad lijkt mij iets om zeker rekening mee te houden.
Zie deze link: http://www.autoforum.be/forum/specifiek ... ummerplaat

Of ze na de feiten daarvoor nog een PV willen opstellen is dan eerder nog de vraag … zie ook eerste antwoord op mijn post
(met dat verschil dat dit geen bewakingsbeelden zijn maar wel van een 'officieel' toestel)

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 09 jun 2018 17:32

- kan een lokaal bestuur de burger verplichten om aangetekende brieven te sturen in plaats van een mail of gewone brief. Ik dacht dat de gevallen waarin een aangetekend schijven verplicht is wettelijk (en dus niet via een gemeentereglement) vastgelegd zijn.
Volg de bepalingen in het gemeenteraads besluit dat de LEZ invoert, en de GAS wet

Als u dat niet doet, wordt bezwaar verworpen, en maak je het jezelf moeilijk voor de rechtbank als het zo ver komt.
- kan een lokale overheid beslissen dat een registratie van een duplicaat van een nummerplaat aanleiding geeft tot een boete? Zouden hun toestellen het verschil niet moeten zien?
Het duplicaat dient een nagenoeg exacte kopie te zijn van de nummerplaat van het trekkende voertuig ... voor zo ver de ahw geen eigen nummerplaat heeft.

Bij een ahw, een fietsrek, of wat ook dat de originele nr plaat aan het zicht onttrekt, zien ze toch ook maar een duplicaat ?
Waarom zou dat niet gelden ?
- kan een lokale overheid de bewijslast bij een dergelijke overtreding bij de burger komt te liggen. Ik moet aantonen dat mijn wagen niet daar was... zij moeten blijkbaar niet aantonen dat mijn wagen er wel was.
lees de LEZ reglementering van 't stad ...

zij hebben jouw nummerplaat op camera staan - end of story
die moet overeenkomen met de nr plaat van de trekker ...

Bovendien, ik denk dat de LEZ-registratie camera's niet gelden als geijkte toestellen om verkeersovertredingen vast te stellen, zoals het feit dat mijn collega rondreed met een aanhangwagen waarop niet het juiste duplicaat van nummerplaat hing. `
Men gaat er van uit dat u en de ontlener van uw ahw, de wetgeving respecteert ...
Bijgevolg gaat men er van uit dat u met het bijhorende trekkende voertuig reed

Tip:
leen uw ahw uit zonder nummerplaat er aan ...

Bovendien, als men een scan van een duplicaat van een kenteken aanziet als een bewijs van al dan niet in de LEZ binnen te mogen, weten we voortaan hoe de LEZ te omzeilen...
De gevolgen van fraude met nr platen zijn iets pittiger dan die van de LEZ ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”