Gestolen nummerplaat pas paar dagen later opgemerkt

Wwim
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Gestolen nummerplaat pas paar dagen later opgemerkt

#1 , 05 jun 2018 12:20

Beste,

Onlangs heb ik ontdekt dat de nummerplaat van mijn motor gestolen is.
Dit heb ik uiteraard onmiddellijk doorgegeven aan de politie, motor dan maar noodgewongen een weekje stallen terwijl de administratieve molen draait om een nieuwe plaat te bekomen.

Tijdens de aangifte is mij op het politiekantoor verteld dat, mocht iemand met mijn nummerplaat geflitst zijn tussen de diefstal en de aangifte, ikzelf moet kunnen bewijzen dat ik het niet was en dat het op dat ogenblik niet (meer) aan de politie is om te bewijzen dat ik dit wél ben.

Bij het opvragen van de bewakingsbeelden op mijn werkplek ben ik tot de constatatie gekomen dat ik zeker nog een volledige dag zonder nummerplaat gereden heb omdat ik het toen nog niet opgemerkt had.

Nu komt de grote “wat als” vraag: Wat als er iemand is gaan joyriden met mijn nummerplaat tijdens die dag dat ik zonder nummerplaat reed en dat ook de flitsfoto (die ik niet kan zien zonder 10% bijkomende kosten) onvoldoende uitsluitsel geeft.
Op de security beelden kan ik aantonen dat mijn nummerplaat toen reeds gestolen was … maar dat kan ik enkel doen door terzelfdertijd te tonen dat ik me zonder nummerplaat op de openbare weg begaf.


Komt hier dan per definitie nog een boete bij?
Dit is niet door de politie opgemerkt en dus niet beboet?
Omdat ik me er niet van bewust was, reed ik ‘ter goedertrouw’ (of wat de term ook mag zijn) en dus niet beboet?
Andere … ?


Met vriendelijke groeten,
Wim.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 05 jun 2018 12:26

Ik denk dat u al een zeer rigide politie-inspecteur zal moeten treffen die op basis van bewakingsbeelden een PV wil opstellen voor rijden zonder nummerplaat.

Zou me met andere woorden niet te veel zorgen maken daarover.
"sowieso" schrijf je zo.

Franciscus
Berichten: 38595

#3 , 05 jun 2018 13:00

Hebt u aangeven aan politie welke dag dat u nog zeker was dat de nummerplaat aan uw motorfiets hing?

Reclame

Wwim
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jun 2018 23:21

Hebt u aangeven aan politie welke dag dat u nog zeker was dat de nummerplaat aan uw motorfiets hing?
Ja. Ik heb een helmcamera die steeds opneemt tijdens het rijden. Ik heb tijdens de aangifte doorgegeven wanneer ik het laatst nog de nummerplaat in beeld gehad heb.

Dit bleek ook goed overeen te komen met de bewakingsbeelden op mijn werk die ik pas daarna kon (laten) opvragen.

bisbro
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jun 2018 10:27

De vraag is natuurlijk; Is er een flitsboete op die nummerplaat in die periode?? Indien niet lost het "probleem" toch zichzelf op.

Wwim
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 jun 2018 12:00

De vraag is natuurlijk; Is er een flitsboete op die nummerplaat in die periode?? Indien niet lost het "probleem" toch zichzelf op.
Klopt, maar dat is natuurlijk koffiedik kijken.

- Gezien de sporen zie ik niet in dat de nummerplaat eraf gevallen is.
- De garage waar ik mijn moto gekocht heb, heeft een eigen plaathouder waar "Dump The Pump" op gedrukt staat (het is een volledig elektrische moto). Leuke catchphrase bij een zulk een moto maar ik vind het nogal een droevig persoon mocht iemand die meegenomen hebben als trofee omdat dat erop gedrukt staat.
- Persoonlijke afrekening ... ik zou begot niet weten wie. Het was geen gepersonaliseerde nummerplaat en zelfs met mijn pacifiste persoonlijkheid ik kan nog veel effectievere methodes bedenken.
- Gewoon vandalisme is nog een mogelijkheid waarbij mijn nummerplaat ergens in de buurt in de struiken gegooid is. Indien dat het correcte antwoord is dan heb ik geluk dat het enkel maar over mijn nummerplaat gaat.
Dit zou niet de eerste keer zijn dat de plastieke regenpijpen aan gevels, paddestolen van Telenet, zijspiegels van auto's e.d. het soms heel hard te verduren krijgen. Soms zelfs een geblutst autodak die als impromptu dansvloer gebruikt werd.
Dit is dus (jammer genoeg) ook een realistische optie.
- Blijft naar mijn inzien enkel nog diefstal met oog op misbruik over ... en in Vlaanderen staan er toch wel héél veel flitspalen


Ook was mijn laatste flitsboete pas twee maanden na datum in de bus toegekomen.
Voor alles na uur en datum van aangifte voorzie ik geen probleem meer, het zijn de paar dagen ervoor waar er nog vraagtekens bij staan.

... dit wordt dus nog een spannende paar maanden voor mij.


mvg,
Wim.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 09 jun 2018 17:12

Bij het opvragen van de bewakingsbeelden op mijn werkplek ben ik tot de constatatie gekomen dat ik zeker nog een volledige dag zonder nummerplaat gereden heb omdat ik het toen nog niet opgemerkt had..
U kan altijd een bijkomende verklaring gaan afleggen bij de politie dat de plaat al zeker een dag eerder gestolen was, mogelijk zelfs nog vroeger, als er een "vanaf" datum in het PV staat.

Hou de bewakingsbeelden bij, mocht het nodig zijn.
Nu komt de grote “wat als” vraag: Wat als er iemand is gaan joyriden met mijn nummerplaat tijdens die dag dat ik zonder nummerplaat reed en dat ook de flitsfoto (die ik niet kan zien zonder 10% bijkomende kosten) onvoldoende uitsluitsel geeft.
Dan zet je op inlichtingen formulier dat je nummerplaat gestolen werd, maar al eerder dan in je eerste aangifte vermeld werd.
Kopie PV er bij

Dat de foto dus niet jouw motorfiets zal tonen, maar die van de dief
En aangezien elektrische motorfietsen nog een rariteit zijn, zal heel snel duidelijk zijn of het de uwe is , of niet ...

Op de security beelden kan ik aantonen dat mijn nummerplaat toen reeds gestolen was … maar dat kan ik enkel doen door terzelfdertijd te tonen dat ik me zonder nummerplaat op de openbare weg begaf.
Niet iedereen ziet elke keer of zijn originele nummerplaat er nog op hangt ...
Als je motorfiets bvb achteruit (voorwiel richting poort) in de garage staat, valt dat niet op als je vertrekt.

Kan zijn dat parket zo dom is het tot een rechtszaak te brengen, maar als je zeker in je schoenen staat, is dat geen probleem.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 09 jun 2018 17:14

De vraag is natuurlijk; Is er een flitsboete op die nummerplaat in die periode?? Indien niet lost het "probleem" toch zichzelf op.
die periode is wel de periode van de absurde PVs en onmiddellijke inningen ...

PVs van flitspalen kunnen lang op zich laten wachten
geen probleem met de 14 dagen ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”