Snelheidsovertreding veroordeelt bij verstek

Zidane_1986
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Snelheidsovertreding veroordeelt bij verstek

#1 , 23 mei 2018 03:54

Ik ben ontslagen voor dringende redenen namelijk snelheidsovertreding met een firmawagen. Tijdens mijn verbod om te rijden gedurende 15 dagen mocht ik van de werkgever geen advocaat inschakelen voor rechtsbijstand. Hij ging daar zelf voor zorgen. Ik wist niet dat hij mij ging ontslagen in die periode. Nu na mijn ontslag heb ik vernomen dag ik recht heb om zelf mijn advocaat te kiezen. Aangezien ik ontslagen ben en de werkgever niet meer verplicht is om rechtsbijstand te voorzien heb ik het zelf gedaan. Nu vraagt mijn advocaat of de wagen waarmee de feiten gepleegd zijn een rechtsbijstandverzekering heeft. Hij heeft een aangetekende brief gestuurd naar mijn werkgever met de vraag of ze die informatie kunnen bezorgen waarop mijn werkgever niet gereageerd heeft.
Nu is mijn vraag: wat als de wagen geen rechtsbijstandverzekering had tijdens de feiten? Wat gebeurd er dan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 23 mei 2018 08:49

Niettemin: als u gedekt was tijdens het ongeval door een verzekering, dan kan die worden aangesproken. Uw ontslag verandert daar niks aan.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 23 mei 2018 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: afgesplitst
"sowieso" schrijf je zo.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 23 mei 2018 12:34

Er was geen ongeval enkel een snelheidsovertreding.

Reclame

Zidane_1986
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mei 2018 21:23

Niettemin: als u gedekt was tijdens het ongeval door een verzekering, dan kan die worden aangesproken. Uw ontslag verandert daar niks aan.
De wagen was gedekt maar ik weet niet welke verzekeringen.

Maar wat als de werkgever geen rechtsbijstandverzekering had genomen?

Zijn alle kosten van de advocaat dan voor mij of hoe gebeurd dit hier?

De feiten zijn gepleegd toen ik in dienst was dus ik zou eigenlijk geen kosten moeten hebben of heb ik het mis?
Laatst gewijzigd door Zidane_1986 op 23 mei 2018 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Zidane_1986
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 mei 2018 21:24

Er was geen ongeval enkel een snelheidsovertreding.
Ja klopt, alleen snelheidsovertreding

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 23 mei 2018 22:48

Als er geen rechtsbijstand inbegrepen was, dan heeft u pech, vrees ik. Werkgever heeft u hoogstwaarschijnlijk niet verplicht om te snel te rijden. :)
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 24 mei 2018 00:38

Nu is mijn vraag: wat als de wagen geen rechtsbijstandverzekering had tijdens de feiten? Wat gebeurd er dan?
Dan draait u zelf op voor de kosten van uw advocaat ...

Zidane_1986
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 mei 2018 00:46

Als er geen rechtsbijstand inbegrepen was, dan heeft u pech, vrees ik. Werkgever heeft u hoogstwaarschijnlijk niet verplicht om te snel te rijden. :)
Bedankt voor deze info. Inderdaad de werkgever heeft mij niet verplicht om snel te rijden. Zou dit dan de echte reden zijn van mijn ontslag? Omdat er geen rechtsbijstand is en dat hij niet voor de kosten wil opdraaien?

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 24 mei 2018 07:35

Dat zou hij sowieso niet moeten doen. Ofwel was er rechtsbijstand inbegrepen en dan kan u die inschakelen, ofwel niet en dan zijn de kosten gewoon voor u. In het slechtste geval gaat de verzekeringspremie omhoog of zegt de maatschappij de polis op.
"sowieso" schrijf je zo.

Franciscus
Berichten: 38587

#10 , 24 mei 2018 15:03

Ook eens lezen:
https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... 2-t5hs4bis
https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /481-t5hs4

Ik vermoed dat deze artikels zullen vermeld worden of in uw contract of in het arbeidsreglement

Zidane_1986
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 mei 2018 15:04

Dat zou hij sowieso niet moeten doen. Ofwel was er rechtsbijstand inbegrepen en dan kan u die inschakelen, ofwel niet en dan zijn de kosten gewoon voor u. In het slechtste geval gaat de verzekeringspremie omhoog of zegt de maatschappij de polis op.
Bedankt voor alle info!

Zidane_1986
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#12 , 24 mei 2018 22:41

Ook eens lezen:
https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... 2-t5hs4bis
https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /481-t5hs4

Ik vermoed dat deze artikels zullen vermeld worden of in uw contract of in het arbeidsreglement
Ik heb is gekeken en neen die staan daar niet in vermeld.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”