Mag de politie mijn laten wegslepen op mijn prive parking?

boboski
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Mag de politie mijn laten wegslepen op mijn prive parking?

#1 , 22 mei 2018 14:02

De politie had een wielklem geplaatst op mijn voertuig. Toen ik naar mijn auto ging, zag ik dat de wielklem helemaal niet vast zat.
Ik heb deze eraf gedaan en weggereden. Toen ik 10min thuis was stond de politie aan mijn deur en heeft mij gearristeerd. Toen ze mij vrij lieten moest ik met de politie verplicht mihjn auto uit mijn garage op mijn prive parking achterin mijn tuin laten wegtakelen. Ik vind dit zo raar dat ze dit mochten als mijn wagen op mijn prive stond. Is de politie in fout gegaan? Hoe zit dit eigenlijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 22 mei 2018 14:04

Waarom was er in de eerste plaats een wielklem geplaatst?
"sowieso" schrijf je zo.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 mei 2018 15:35

Vreemd verhaal. Ik zou denken dat de politie u hoogstens nog een boete kan geven voor de verkeersovertreding waarvoor ze je oorspronkelijk de wielklem gegeven hadden. Ik zie niet in op basis van welke wetgeving ze je wagen uit uw garage zouden laten wegtakelen. Tenzij die wagen verbeurd verklaard is in een eerdere zaak, of iets dergelijks...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 22 mei 2018 15:40

Tenzij het niets met verkeer heeft te maken. Waarom was u gearresteerd?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 mei 2018 16:02

Er is wel een klem gezet, T.S heeft het losgemaakt en er mee naar huis gereden!

Ik denk, ben niet op de hoogte van de politie , maar dat men een klem loskoppelt en naar huis ermee rijd dat dit toch een zeer zware overtreding is !!!! of ben ik mis ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 mei 2018 16:12

T.S. heeft de klem niet losgemaakt als ik hem mag geloven. De klem was gewoon niet toe. In dat geval kan je die er gewoon afnemen. Ik denk niet dat er ergens een wet bestaat die zegt dat je in zo'n geval niet gewoon naar huis mag rijden. Dit betekent niet dat je niet meer moet opdraaien voor wat je dan ook mag uitgestoken hebben (de reden dat de politie de wielklem plaatste), natuurlijk.

Een beetje zoals in de gevangenis: het is niet strafbaar om als gevangene de gevangenis uit te wandelen als ze de deuren niet op slot zouden doen. Men mag je achteraf uiteraard wel terug oppakken en opsluiten, maar puur het ontsnappen op zich is niet strafbaar.

Maar bon, er zal wel wat meer aan de hand zijn dan wat de T.S. hier schrijft, vermoed ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 mei 2018 16:27

Er zijn mensen die gelijk welk slot openen binnen enkele seconden, zie maar YouTube!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 22 mei 2018 16:56

Lowie, wat u hier schrijft is toch een beetje de kat bij de melk zetten, hé?


YouTube is inderdaad een heerlijke informatiebron voor dergelijke dingen.

BloodNight
Berichten: 621

#9 , 22 mei 2018 18:53

Wat was de reden van de wielklem?
Zonder verdere informatie hierover te krijgen is het niet mogelijk een correct antwoord te geven.
Maar waarom gaat u over tot het verwijderen van die wielklem, al dan niet correct geplaatst? Dan moet u toch weten dat er problemen van gaan komen?

boboski
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 mei 2018 21:07

De reden is omdat mijn keuringsbewijs verlopen was en mijn rijbewijs niet bij mij had. De wielklem kon eraf indien ik mij kwam aanbieden bij de politie met mijn rijbewijs. Het was niet mogelijk een kennis te vragen om met mijn voertuig te rijden, ook niet toen de klem nog niet was bevestigd. Deze beslissing kwam van de politie. Het bevel tot wegtakelen kwam vh parket

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 mei 2018 21:28

Ik denk dat je op de blaren zal moeten zitten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Issued
Berichten: 1227

#12 , 22 mei 2018 21:42

16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer.
[B.S. 27.03.1968]
Titel IV: Strafbepalingen en veiligheidsmaatregelen
Hoofdstuk VIIIbis : De immobilisering van een voertuig als beveiligingsmaatregel
Alle hieronder vermelde bedragen moeten vermenigvuldigd worden met 8.
Voorbeeld: 50 euro = 50 x 8 = 400 euro
Artikel 58bis
§ 1. De immobilisering van het voertuig als beveiligingsmaatregel kan worden bevolen in de gevallen bedoeld in artikel 30, §§ 1 tot 3, en in artikel 48.

De immobilisering als beveiligingsmaatregel wordt bevolen door de in artikel 55, § 1, derde lid bedoelde personen.

Ingeval de officier van gerechtelijke politie toepassing maakt van artikel 55, § 2, kan hij eveneens de immobilisering van het voertuig als beveiligingsmaatregel bevelen.

§ 2. Het voertuig wordt geïmmobiliseerd op kosten en op risico van de overtreder.

Indien de eigenaar van het voertuig niet de overtreder is, kan hij het zonder kosten terugkrijgen. De kosten en de risico's zijn ten laste van de overtreder.

§ 3. De immobilisering als beveiligingsmaatregel wordt beëindigd door de personen die de oplegging hebben bevolen, of ingeval van toepassing van artikel 55, § 2, door de procureur des Konings of de procureur-generaal, bedoeld in artikel 55, § 2, tweede lid hetzij ambtshalve, hetzij op verzoek van de overtreder.

De immobilisering mag niet langer duren dan tot het tijdstip waarop het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs wordt teruggegeven in de gevallen bedoeld in § 1 of wanneer een rechter het einde van het verval van het recht tot sturen heeft uitgesproken.

§ 4. Met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van 100 euro tot 1 000 euro of met een van die straffen alleen, wordt gestraft hij die gebruik maakt of aan een derde toelaat gebruik te maken van een voertuig waarvan hij weet dat de immobilisering als beveiligingsmaatregel is bevolen.
Kan dit van tel zijn?

Uw voertuig werd geïmmobiliseerd omdat men niet kon uitmaken of u reed spijts verval (denk ik)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 mei 2018 09:11

De reden is omdat mijn keuringsbewijs verlopen was en mijn rijbewijs niet bij mij had. De wielklem kon eraf indien ik mij kwam aanbieden bij de politie met mijn rijbewijs. Het was niet mogelijk een kennis te vragen om met mijn voertuig te rijden, ook niet toen de klem nog niet was bevestigd. Deze beslissing kwam van de politie. Het bevel tot wegtakelen kwam vh parket
Tja, dus met andere woorden: geen geldig keuringsbewijs = niet geldig verzekerd. Da's reden genoeg om uw voertuig uit het verkeer te laten halen. Bovendien hebt u ook nog eens zonder rijbewijs gereden.

Toch vreemd dat dit soort informatie nooit in de eerste post gegeven wordt, niet? :roll: :roll: :roll:

Gezien de aard van de overtredingen, kan ik me goed voorstellen dat de politie uw voertuig in beslag komt nemen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Issued
Berichten: 1227

#14 , 23 mei 2018 11:40

Tja, dus met andere woorden: geen geldig keuringsbewijs = niet geldig verzekerd. Da's reden genoeg om uw voertuig uit het verkeer te laten halen. Bovendien hebt u ook nog eens zonder rijbewijs gereden.

Toch vreemd dat dit soort informatie nooit in de eerste post gegeven wordt, niet? :roll: :roll: :roll:

Gezien de aard van de overtredingen, kan ik me goed voorstellen dat de politie uw voertuig in beslag komt nemen.
1. De redenatie van geen geldig keuringsbewijs = niet verzekerd gaat niet op. Dan zou er nogal wat afgetakeld worden.

2. Bij een inbeslagname wordt er getakeld. Ter plaatse een wielklem plaatsen is een immobilisatie. Dat zijn twee verschillende dingen. In het verhaal van TS is zijn wagen na het verwijderen van de wielklem, aldus het negeren van de immobilisatie, in beslag genomen en getakeld.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 23 mei 2018 11:46

1. De redenatie van geen geldig keuringsbewijs = niet verzekerd gaat niet op. Dan zou er nogal wat afgetakeld worden.
Je bent in principe wel verzekerd, maar bij een ongeval zal de verzekeringsmaatschappij in eerste instantie weigeren tussen te komen. Feit blijft dat rijden zonder keuring een zeer zware overtreding is, en de TS dit beter in zijn openingspost even had vermeld. Hij had beter de wielklem laten staan en netjes gedaan wat hem opgedragen werd. Door weg te rijden heeft hij de boel laten escaleren, met inbeslagname als gevolg.
Bij een inbeslagname wordt er getakeld. Ter plaatse een wielklem plaatsen is een immobilisatie. Dat zijn twee verschillende dingen. In het verhaal van TS is zijn wagen na het verwijderen van de wielklem, aldus het negeren van de immobilisatie, in beslag genomen en getakeld.
Inderdaad...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”