Mag de politie mijn laten wegslepen op mijn prive parking?

Issued
Berichten: 1227

Re: Mag de politie mijn laten wegslepen op mijn prive parking?

#16 , 23 mei 2018 12:21

TS zou eigenlijk moeten vermelden of hij al dan niet beschikte over een geldig rijbewijs. Ik begin zo een vermoeden te hebben dat van niet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#17 , 23 mei 2018 13:17

In een vorige post zegt hij dat hij het niet bij had. Maar het zou me inderdaad niet verwonderen als zou blijken dat "niet bij hebben" uiteindelijk "ingetrokken" zou zijn ;-).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Etak
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#18 , 23 mei 2018 14:29

Gezien de politiemensen zich zowiezo in dergelijke feiten, na verwijderen van de wielklem eerst dienen te informeren bij het parket en zij danig de opdracht krijgen om je voertuig weg te takelen, zul je de vinger niet moeten wijzen naar de politiediensten,
Laat in het vervolg je voertuig keuren, ik vermoed dat de periode van keuring wel al lang over zijn tijd was....dat is al 1 probleem minder en je rijbewijs kan je altijd wel op de 1 of andere manier tonen, ook al is het via een plaatselijk politiekantoor die dan alles per mail kan verzenden

Reclame

BloodNight
Berichten: 621

#19 , 23 mei 2018 17:02

Tja, dus met andere woorden: geen geldig keuringsbewijs = niet geldig verzekerd. Da's reden genoeg om uw voertuig uit het verkeer te laten halen. Bovendien hebt u ook nog eens zonder rijbewijs gereden.

Toch vreemd dat dit soort informatie nooit in de eerste post gegeven wordt, niet? :roll: :roll: :roll:

Gezien de aard van de overtredingen, kan ik me goed voorstellen dat de politie uw voertuig in beslag komt nemen.
1. De redenatie van geen geldig keuringsbewijs = niet verzekerd gaat niet op. Dan zou er nogal wat afgetakeld worden.

2. Bij een inbeslagname wordt er getakeld. Ter plaatse een wielklem plaatsen is een immobilisatie. Dat zijn twee verschillende dingen. In het verhaal van TS is zijn wagen na het verwijderen van de wielklem, aldus het negeren van de immobilisatie, in beslag genomen en getakeld.


Niet elk parket of politiezone past dit zo toe. Ik ken politiezones waar men een wielklem plaats of zelf gewoon een plakker op de ruit plakt....

Tybo
Berichten: 145

#20 , 23 mei 2018 17:46

Sommige parketrichtlijnen geven de voorkeur om een voertuig niet onmiddellijk in beslag te nemen doch te voorzien van een wielklem op eventuele gerechtskosten tegen te gaan.
Immobilisatie als beveiligingsmaatregel wordt bovendien enkel door een Procureur opgelegd ingeval van het rijden zonder rijbewijs en dit op kosten en risico van de overtreder.

Ik ken natuurlijk niet de juiste, weerhouden overtredingen doch een klem plaatsen op een voertuig omwille van een vervallen keuring en het niet bij hebben van een rijbewijs lijkt me eerlijk gezegd een brug te ver maar is het kan ...

Was het rijden zonder DRAGER te zijn van het rijbewijs of was het rijden zonder HOUDER te zijn van een rijbewijs ?
Rijden SPIJTS VERVAL / TIJDELIJK RIJVERBOD ?

Weet als een wielklem als een vorm van een (tijdelijke) inbeslagname wordt aanzien en je verwijdert deze zonder toestemming van de overheid dat het wel een serieus staartje kan krijgen.
Ofdat een wielklem nu 'geklemd' is of eerder 'los' op het wiel bevestigd is maakt in feite niet echt veel uit.
Er werd met de wagen vertrokken zonder toestemming ...

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#21 , 23 mei 2018 20:16

Door de wielklem weg te nemen heb jij eigenlijk een "in beslag" genomen voertuig in gebruik genomen, zelfs als de wielklem redelijk los zat. Kan u duur te staan komen

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”