Minnelijke schikking zonder proces verbaal???

Degreef
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Minnelijke schikking zonder proces verbaal???

#1 , 22 mei 2018 13:38

Hallo, in januari ben ik door het rood gereden met mijn fiets en fietste ik aan de verkeerde kant van de weg (Onbewust) Vandaag ontvang ik meteen een minnelijke schikking maar ik heb nooit dat proces verbaal ontvangen.

Is dit normaal bij een minnelijke schikking, dat je geen pv ontvangt? Indien dit tegen de procedure ingaat, loont het dan om bezwaar te tekenen, gezien er ook geen foto of enig ander bewijs tegen mij is behalve de pv.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 22 mei 2018 14:08

Een PV heeft bijzondere bewijswaarde, maar dan moet het wel binnen de 2 weken aan u worden overgemaakt. Vaststellingen van de verbalisant worden dan tot bewijs van het tegendeel als de waarheid beschouwd. Zelfs als de bijzondere bewijswaarde niet zou gelden, dan nog zal u waarschijnlijk met een straf verhaal moeten afkomen om de vaststellingen (die er ongetwijfeld wel zullen zijn) in twijfel te trekken.

Kortom: het is niet normaal dat u geen PV met de vaststellingen heeft ontvangen, maar dat betekent niet dat u zomaar vrijuit zal gaan.
"sowieso" schrijf je zo.

Degreef
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 mei 2018 14:18

Een PV heeft bijzondere bewijswaarde, maar dan moet het wel binnen de 2 weken aan u worden overgemaakt. Vaststellingen van de verbalisant worden dan tot bewijs van het tegendeel als de waarheid beschouwd. Zelfs als de bijzondere bewijswaarde niet zou gelden, dan nog zal u waarschijnlijk met een straf verhaal moeten afkomen om de vaststellingen (die er ongetwijfeld wel zullen zijn) in twijfel te trekken.

Kortom: het is niet normaal dat u geen PV met de vaststellingen heeft ontvangen, maar dat betekent niet dat u zomaar vrijuit zal gaan.

Achzo! Neen, dan loont het niet de moeite om bezwaar te tekenen.

Bedankt voor het antwoorden.

Reclame

Rapture
Berichten: 124

#4 , 22 mei 2018 14:58

Hallo, in januari ben ik door het rood gereden met mijn fiets en fietste ik aan de verkeerde kant van de weg (Onbewust) Vandaag ontvang ik meteen een minnelijke schikking maar ik heb nooit dat proces verbaal ontvangen.

Is dit normaal bij een minnelijke schikking, dat je geen pv ontvangt? Indien dit tegen de procedure ingaat, loont het dan om bezwaar te tekenen, gezien er ook geen foto of enig ander bewijs tegen mij is behalve de pv.

Alvast bedankt.
Als de termijn is verstreken zou ik toch proberen inzage te krijgen in het pv.
Als die agent dat maar louter visueel heeft vastgesteld (dus geen andere bewijsmiddelen heeft zoals foto's) dan wordt het gewoon een woord tegen woord-situatie voor de rechtbank (indien je alles ontkent). Het gaat dan tenslotte maar over een getuigenis zonder enige bewijswaarde.

M.a.w. staat het dan de rechter vrij te oordelen.
Ik zou hierover toch proberen (gratis) advies in te winnen bij een raadsman via justitiehuis ofzo.
Het is niet zo dat die rechter die politieman zomaar op zijn woord gaat/kan geloven.

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 22 mei 2018 15:01

Hangt volledig af van wat er precies in de vaststellingen staat en dat ga je inderdaad pas te weten komen als je het opvraagt. Als er bijvoorbeeld staat dat het conflicterend verkeer (al) in beweging was, probeer dan nog maar eens hard te maken dat het licht niet op rood stond. Feiten kunnen even goed amper omschreven zijn en dan is er wel een grotere kans op een vrijspraak.
"sowieso" schrijf je zo.

Issued
Berichten: 1227

#6 , 22 mei 2018 19:14

Indien u per fiets was diende men u staande te houden teneinde u ter identificeren. Bent u daar geïdentificeerd?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 24 mei 2018 01:23

Op de minnelijke schikking staat waar en hoe je het "dossier" persoonlijk kan inkijken (niemand doet dat, maar als je 't politieparket eens wil zien ... ;-) ) of er een afschrift van kan vragen

Beide kan ook - je mag geen kopie maken, ook geen foto, als je het gaat inkijken.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”