Auto weggetakeld

sriyadh
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Auto weggetakeld

#1 , 20 mei 2018 02:27

Beste leden

Ik had mijn auto op 16 mei geparkeerd verder op in mijn straat. Daar mag je parkeren zonder problemen. Nu rij ik met een bedrijswagen door de week en in de weekend met mijn eigen wagen die dus geparkeerd stond.
Kom ik aan op 19/5 en zie ik dat mijn wagen er niet meer staat en staan er borden dat je daar niet mag parkeren op 18/5 tot 19/5 van 6u smorgends tot 20u. Verbod geld maar voor 5 meter (absurd).

Ik heb geen waarschuwing gekregen en de borden stonden er NIET toen mijn wagen al geparkeerd was. Deze is nu weggetakeld maar dit is onterecht omdat ik geen waarschuwing kreeg, geen telefoon en mijn auto stond al geparkeerd voordat de borden werden geplaatst.

Kan er iets tegen gedaan worden? Ik moet waarschijnlijk nog een boete betalen aan depannage 2000 omdat ze dat hebben weggesleept. Ik ben nog niet langs kunnen gaan bij de depannage omdat het weekend is en het vandaag doorheb.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
katwezel
Berichten: 375

#2 , 20 mei 2018 07:10

Men hoeft u niet persoonlijk te waarschuwen maar jij moet zelf dagelijks nazien of er een parkeerverbod is gezet voor de volgende dag ( die borden worden steeds 1 dag op voorhand gezet )

katwezel
Berichten: 375

#3 , 20 mei 2018 07:11

Men hoeft u niet persoonlijk te waarschuwen maar jij moet zelf dagelijks nazien of er een parkeerverbod is gezet voor de volgende dag ( die borden worden steeds 1 dag op voorhand gezet )

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 20 mei 2018 07:21

Kom ik aan op 19/5 en zie ik dat mijn wagen er niet meer staat en staan er borden dat je daar niet mag parkeren op 18/5 tot 19/5 van 6u 's morgens tot 20u. Verbod geldt maar voor 5 meter (absurd).
Vroeger werd er inderdaad gewoonlijk 30 meter gezet. Absurd, want het bord verbiedt parkeren en stilstaan : lossen en laden, arbeiders laten in- en uitstappen, ... is dan ook verboden. Nu krijg je een correcter verbod: een container is géén 6 meter lang, dus een vijftal meter volstaat, voor een verhuis heb je meer plaats nodig, en die krijg je dan ook. Géén overbodig (veel te uitgebreid) verbod dus. Een hele verbetering als dat gebeurt in straten met veel parkeerdruk, zoals in sommige Antwerpse wijken.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Issued
Berichten: 1227

#5 , 20 mei 2018 08:28

Men hoeft u niet persoonlijk te waarschuwen maar jij moet zelf dagelijks nazien of er een parkeerverbod is gezet voor de volgende dag ( die borden worden steeds 1 dag op voorhand gezet )
Foutief

Indien uw voertuig er reeds stond vooraleer de verbodsborden zijn geplaatst (waarschijnlijk de 17de) kan uw voertuig getakeld worden. U krijgt dan geen boete en u betaald geen takelkosten. U heeft wel de hinder dat u uw wagen dient te recupereren.

Heeft u al contact genomen met de lokale politie?

sriyadh
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 mei 2018 12:15

Men hoeft u niet persoonlijk te waarschuwen maar jij moet zelf dagelijks nazien of er een parkeerverbod is gezet voor de volgende dag ( die borden worden steeds 1 dag op voorhand gezet )

En wat doe je dan als je op vakantie bent?

sriyadh
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 mei 2018 12:18

Men hoeft u niet persoonlijk te waarschuwen maar jij moet zelf dagelijks nazien of er een parkeerverbod is gezet voor de volgende dag ( die borden worden steeds 1 dag op voorhand gezet )
Foutief

Indien uw voertuig er reeds stond vooraleer de verbodsborden zijn geplaatst (waarschijnlijk de 17de) kan uw voertuig getakeld worden. U krijgt dan geen boete en u betaald geen takelkosten. U heeft wel de hinder dat u uw wagen dient te recupereren.

Heeft u al contact genomen met de lokale politie?
Neen dat heb ik nog niet gedaan omdat ik niet zeker wist of de politie er iets tegen zal doen. Ik zal vandaag naar het kantoor stappen.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#8 , 20 mei 2018 12:39

takeldienst zal zich mogelijks zelfs beroepen op "retentierecht" voor men uw wagen zal vrijgeven, wat zij in uw geval dus niet kunnen.

u bent niet de opdracht gever voor het takelen, nog bent u in overtreding, de kosten zijn dan ook voor diegene die de opdracht gaf voor het takelen, namelijk de politie.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 20 mei 2018 19:20

Men hoeft u niet persoonlijk te waarschuwen maar jij moet zelf dagelijks nazien of er een parkeerverbod is gezet voor de volgende dag ( die borden worden steeds 1 dag op voorhand gezet )
Het parkeerverbod geldt uitsluitend voor voertuigen die er nadien geparkeerd hebben.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 20 mei 2018 19:33

U zal van de politie een document krijgen (gelukkig was het uw eigen voertuig) waarmee u uw voertuig zonder enige kost kan gaan ophalen.
In de veronderstelling dat men de aldaar staande voertuigen heeft genoteerd dus die er stonden voor het plaatsen - dat is iets wat uiteraard nodig is - alleen wie plaatst de borden.
Ook rekening houden met volgend artikel wegcode
art 24 10° op minder dan 20 meter voor de verkeersborden

De bepalingen van 9° en 10° gelden niet voor voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen niet meer dan 1,65 m bedraagt, wanneer de onderkant van die verkeersborden of lichten zich ten minste 2 meter boven de rijbaan bevindt.
Dus lage parkeerborden - 20 meter afstand houden.

PS het 'verwittigen' van verkeersovertreders (foutparkeerders) is een urban hoax.

Mouris
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 mei 2018 13:21

"waarmee u uw voertuig zonder enige kost kan gaan ophalen".

Franciscus kunt u me aub een link sturen waarin kan ik iets meer over lezen. Ik heb bijna dezelfde situatie en toch moest ik 500 voor weggetakeld plus 50 voor de politie betalen (in Oostende).

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 24 mei 2018 01:30

Franciscus kunt u me aub een link sturen waarin kan ik iets meer over lezen. Ik heb bijna dezelfde situatie en toch moest ik 500 voor weggetakeld plus 50 voor de politie betalen (in Oostende).
Probleem is het bewijzen eens er een PV opgesteld is.

Op het mijne staat nagenoeg letterlijk dat de verbalisant niet weet of er geparkeerd werd voor of na plaatsing borden.
Verbalisant werd misleid door de (ver)plaatser van de borden



Als je betaald hebt is het te laat ... tenzij het al een bevel tot betaling vanwege het parket was :?:

Blaatpraat
Berichten: 3791

#13 , 30 mei 2018 23:14

PS het 'verwittigen' van verkeersovertreders (foutparkeerders) is een urban hoax.
Niet overal, in Brugge centrum zoekt de politie eerst de foutparkeerder op voordat men over gaat tot takelen.

lohabra
Berichten: 1015

#14 , 01 jun 2018 17:12

U zal van de politie een document krijgen (gelukkig was het uw eigen voertuig) waarmee u uw voertuig zonder enige kost kan gaan ophalen.
In de veronderstelling dat men de aldaar staande voertuigen heeft genoteerd dus die er stonden voor het plaatsen - dat is iets wat uiteraard nodig is - alleen wie plaatst de borden.
Ook rekening houden met volgend artikel wegcode
art 24 10° op minder dan 20 meter voor de verkeersborden

De bepalingen van 9° en 10° gelden niet voor voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen niet meer dan 1,65 m bedraagt, wanneer de onderkant van die verkeersborden of lichten zich ten minste 2 meter boven de rijbaan bevindt.
Dus lage parkeerborden - 20 meter afstand houden.
Klopt .... voor verkeersborden die er al staan, op het ogenblik dat men parkeert.

Uit het relaas van topicstarter, blijkt echter dat de verkeersborden pas zijn aangebracht nadat hij er zijn voertuig geparkeerd had.

Niemand is gehouden zijn voertuig in de gaten te blijven houden, om na te gaan of er tijdens de afwezigheid geen parkeerverbodsborden aangebracht werden.
PS het 'verwittigen' van verkeersovertreders (foutparkeerders) is een urban hoax.
Indien topicstarter zijn voertuig daar geparkeerd had ... is hij géén foutparkeerder.

Voertuig kan dan wél nog op last van de politie getakeld worden, doch nooit op diens kosten indien hij afwezig is en zijn voertuig reglementair opgesteld stond. (Versta : daar geparkeerd voordat de parkeerverbodsborden werden aangebracht).

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... e/102-art4

Artikel 4. Bindende kracht van de bevelen van de bevoegde personen

4.4.
Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt.

Weigert de bestuurder of is hij afwezig, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig zorgen.
De verplaatsing gebeurt op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aansprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair is geparkeerd.

Zonder het optreden van een bevoegd persoon kan dit recht in dezelfde omstandigheden, niet door een weggebruiker uitgeoefend worden.



Dé tienpuntenvraag in deze is simpel. Heeft de politie de nummerplaat van topicstarter opgeschreven (of doorgekregen van de aanvrager/plaatser) toen de desbetreffende tijdelijke parkeerverbodsborden aangebracht werden ? En zoniet : kan topicstarter op 1 of andere manier bewijzen dat zijn voertuig daar geparkeerd stond voordat die tijdelijke parkeerverbodsborden werden aangebracht ?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”