Uitnodiging tot verhoor na verkeersongeval

stefines
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Uitnodiging tot verhoor na verkeersongeval

#1 , 16 mei 2018 16:00

Onlangs heeft mijn minderjarige zoon een ongeval gehad met de brommer. Hij is volledig in orde met rijbewijs, papieren van het voertuig en verzekering. Ook heeft hij na het ongeval een alcoholtest afgelegd die negatief was.

Hij was zelf de enige gekwetste en de tegenpartij heeft slechts lichte schade aan het voertuig. Omdat mijn zoon minderjarig is, mocht er blijkbaar geen verklaring afgenomen worden op het moment van het ongeval, maar zouden we hiervoor achteraf een uitnodiging krijgen.

Ondertussen hebben we de uitnodiging ontvangen, maar blijkt dat er bij dit verhoor verplicht een advocaat aanwezig dient te zijn? Bij navraag bij twee verschillende rechtsbijstandsverzekeringen krijgen we echter het antwoord dat dit:
1) Niet gedekt is door de rechtsbijstandsverzekering omdat het hier over een eerste verhoor gaat.
2) Ook niet noodzakelijk is omdat dit slechts een eerste verhoor is.

De politie wil echter het verhoor niet afnemen zonder advocaat ...

Concrete vraag:
Is het inderdaad verplicht dat hier een advocaat bij aanwezig is? Moeten wij dan enkele honderden Euro uit eigen zak betalen terwijl er helemaal geen aanleiding is om een advocaat te raadplegen?

Alvast bedankt om hier wat meer duidelijkheid over te scheppen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 16 mei 2018 17:03

Salduz-III vermoed ik?

In dat geval kan een minderjarige onder geen beding afstand kan doen van zijn recht op bijstand van een advocaat tijdens het verhoor. Weigering van rechtsbijstandsverzekering lijkt mij dan ook onterecht. Op welk artikel beroepen ze zich?
"sowieso" schrijf je zo.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 16 mei 2018 19:56

Heb je bij minderjarigen die een advocaat nodig hebben, sowieso niet automatisch een pro-deo?

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”