Geen minnelijk schikking gekregen ?

JAN_1964
Topic Starter
Berichten: 48

Geen minnelijk schikking gekregen ?

#1 , 11 mei 2018 12:09

Ik had mijn wagen tijdens het laden en lossen even afgesloten om de geloste goederen binnen te zetten en toen ik terug kwam stak er een boete onder de ruitenwisser.
Op het politiekantoor weigerde men de verbalisant met mij te laten spreken en moest mijn bezwaar op het formulier neerpennen die bij de boete mee zou insteken wat ik ook heb gedaan.
In principe had ik in een volgende stap een brief moeten krijgen waarin ik in mijn gelijk werd gesteld of indien niet nog de kans werd geboden van het betalen van een minnelijke schikking.
Ik heb van het parket geen schrijven meer gekregen en kreeg onmiddellijk een dagvaarding in mijn bus, na info te hebben genomen hebben ze mijn antwoordformulier wel gekregen maar werd de stap om eerst nog de kans te geven om een minnelijke te betalen over geslagen en mag ik het nu gaan uitleggen aan de rechter.
Hoe dit komt moest men mij het antwoord schuldig blijven en kan dit ook niet meer terug draaien.
Gebeurt het nog dat men geen minnelijk schikking krijgt en men het direct aan rechter mag uitleggen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 11 mei 2018 18:37

Ja, dit komt vaker voor, men is namelijk niet verplicht om een onmiddellijke inning (politie) noch een minnelijke schikking (parket) te geven.

Daarnaast als ik dit verhaal lees, was u inderdaad geparkeerd, en heeft u dus inderdaad een overtreding begaan.
Laden en lossen beperkt zich tot de voordeur/poort/..., binnen zetten valt hier niet meer onder.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 11 mei 2018 21:40

Laden en lossen beperkt zich tot de voordeur/poort/..., binnen zetten valt hier niet meer onder.
Natuurlijk valt het binnenzetten van goederen WEL nog onder laden en lossen

Je kan niet, en wordt niet verondersteld, je goederen onbeheerd achter te laten op het trottoir


Auto afsluiten is ook aangeraden, die mag ongesloten niet onbeheerd achterblijven .

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 11 mei 2018 23:04

Dé vraag :
was er érgens aan te zien dat je aan het lossen was ?
kan je bewijzen dat je iets gelost hebt ? (privé is dat lastig)

Betere oplossing is goederen ineens binnen zetten ipv eerst uitladen en dan binnen te gaan zetten.

Op het politiekantoor weigerde men de verbalisant met mij te laten spreken
Dat moet de politie ook niet ...
In principe had ik in een volgende stap een brief moeten krijgen waarin ik in mijn gelijk werd gesteld
Je krijgt géén énkele communicatie vanwege het parket als een PV geseponeerd wordt.

BTW:
Je krijgt zelfs geen brief met een vrijspraak door de politierechtbank indien procedure op tegenspraak was
of indien niet nog de kans werd geboden van het betalen van een minnelijke schikking.
De minnelijke schikking is géén verplichting.

Wat heb je er op aangeduid ?
Dat je een schikking zou aanvaarden ?
Hoe dit komt moest men mij het antwoord schuldig blijven en kan dit ook niet meer terug draaien.
Het is een element om te gebruiken voor de rechtbank, nl dat u doordat er geen MS voorgesteld werd, veel zwaarder kan gestraft worden dan met een OI (58€) of MS (85€).
Tenminste, als je niet aanduidde dat je geen MS zou aanvaarden ...

U vindt dat u onterecht geverbaliseerd wordt, wil daar een "verweer" tegen indienen via het inlichtingenformulier op aanraden van de politie, en kijkt dan tegen een dagvaarding aan ...

Dat u via dat inlichtingenformulier een verweer indient, is toch wat u wijsgemaakt wordt
In de praktijk wordt daar duidelijk nauwelijks rekening mee gehouden.
Er is zelfs geen garantie dat uw inlichtingenformulier bij het parket terechtgekomen is ... zelf meegemaakt.
In mijn geval werd het achtergehouden door de verbaliserende politiezone - mijn "verweer" is zelfs de uiteindelijke reden voor vrijspraak geweest ...
Dat zal je te weten komen als je een afschrift van het dossier opvraagt ter verdediging - of het persoonlijk gaat inkijken, wat zéér ongebruikelijk is. 8_)

Bij veroordeling door de politierechtbank, komen er immers ook nog de gerechtskosten bij, en mogelijk zelfs een bijdrage aan het zgn Slachtofferfonds (200€) indien de uitgesproken boete 26€ of meer is
(d.i. zonder de toepassing van de opdeciemen; de uitgesproken boete moet je nl nog x8 doen ...)

Je kan dus veel zwaarder gestraft worden voor een inbreuk die voor iemand anders met 85 MS afgebonjourd wordt.
Gebeurt het nog dat men geen minnelijk schikking krijgt en men het direct aan rechter mag uitleggen ?
In zware gevallen ...
Voor een dwaze parkeerinbreuk is het m.i. zeer uitzonderlijk

JAN_1964
Topic Starter
Berichten: 48

#5 , 12 mei 2018 15:23

Even verduidelijken, mijn kinderen hebben een strandbar die ongeveer 30 meter van de wandeldijk is verwijderd.
Dagelijks lossen leveranciers hun goederen op de wandeldijk die 6 meter breed is om vervolgens te voet alles naar de strandbar te brengen.
Ik ben speciaal vroeg voor 8 's morgens naar daar gereden omdat het dan op de wandeldijk heel rustig is.
Ik had ongeveer 300 glazen bij mij die ik naar de strandbar moest dragen, ik heb eerst alles gelost en vervolgens alles tot aan de strandbar gebracht.
Bij de de laatste doos heb ik mijn wagen even afgesloten en heb alles binnen in de strandbar gezet, blijkbaar heeft de verbalisant op de motor toen mijn wagen zien staan en een bekeuring gegeven.
Ik ben enkel en alleen maar naar het politiekantoor gegaan om uit te leggen aan de verbalisant waarom mijn wagen daar stond maar zoals ik reeds aangaf weigerde men hem op te roepen en kon enkel en alleen maar als bezwaar het antwoordformulier invullen.

De minnelijke schikking is géén verplichting.

Wat heb je er op aangeduid ?
Dat je een schikking zou aanvaarden ?
Op het formulier staat geen mogelijkheid tot het weigeren van de minnelijke schikking wel tot het niet aanvaarden van de onmiddellijke inning !
Ik kan niet anders dan de onmiddellijke inning niet te aanvaarden, anders heeft het niet veel zin om het antwoordformulier in te vullen toch ?
De minnelijke schikking komt pas er wanneer het parket niet akkoord gaat met mijn uitleg en pas wanneer ik die weiger te betalen moet ik het uitleggen aan de rechter, het parket zei letterlijk ik deze had moeten ontvangen maar er iets is misgelopen waardoor ik deze niet heb gekregen.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 12 mei 2018 20:14

Laden en lossen beperkt zich tot de voordeur/poort/..., binnen zetten valt hier niet meer onder.
Natuurlijk valt het binnenzetten van goederen WEL nog onder laden en lossen

Je kan niet, en wordt niet verondersteld, je goederen onbeheerd achter te laten op het trottoir


Auto afsluiten is ook aangeraden, die mag ongesloten niet onbeheerd achterblijven .
viewtopic.php?t=53648

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 13 mei 2018 00:11

Even verduidelijken, mijn kinderen hebben een strandbar die ongeveer 30 meter van de wandeldijk is verwijderd.

Ik had ongeveer 300 glazen bij mij die ik naar de strandbar moest dragen, ik heb eerst alles gelost en vervolgens alles tot aan de strandbar gebracht.
Bij de de laatste doos heb ik mijn wagen even afgesloten en heb alles binnen in de strandbar gezet, blijkbaar heeft de verbalisant op de motor toen mijn wagen zien staan en een bekeuring gegeven.
u was dus aan het laden en lossen

JAN_1964
Topic Starter
Berichten: 48

#8 , 15 mei 2018 11:03

Even verduidelijken, mijn kinderen hebben een strandbar die ongeveer 30 meter van de wandeldijk is verwijderd.

Ik had ongeveer 300 glazen bij mij die ik naar de strandbar moest dragen, ik heb eerst alles gelost en vervolgens alles tot aan de strandbar gebracht.
Bij de de laatste doos heb ik mijn wagen even afgesloten en heb alles binnen in de strandbar gezet, blijkbaar heeft de verbalisant op de motor toen mijn wagen zien staan en een bekeuring gegeven.
u was dus aan het laden en lossen

Ieder morgen laden en lossen alle leveranciers en eigenaars van de strandbars op de zeedijk hun goederen, dus ja ik was die morgen aan het laden en lossen.
Had ik daar onterecht gestaan had ik de boete zeker betaald, maar gezien ik dit niet zo was heb ik het formulier ingevuld maar was wel van plan wanneer er een minnelijke schikken in de bus zou vallen deze te betalen en dit zeker niet door te zetten tot bij de rechter, nu heb geen andere keuzen meer omdat het parket blijkbaar volgen hun zeggen een fout hebben gemaakt.

Milo72
Berichten: 1016

#9 , 16 mei 2018 10:38

Naar mijn bescheiden mening geef je zelf het antwoord:
Ik had ongeveer 300 glazen bij mij die ik naar de strandbar moest dragen, ik heb eerst alles gelost en vervolgens alles tot aan de strandbar gebracht.
Dus eerst alles uit de auto gehaald (= laden en lossen).
Daarna de glazen van op het trottoir (vermoed ik ?) naar de strandbar gedragen. Deze activiteit valt (net zoals bvb het laten ondertekenen van een leveringsbon) niet onder laden en lossen, en dus was u aan het parkeren.

Als je de dozen 1 voor 1 van in je auto naar binnen had gebracht (en telkens uw auto afsluiten natuurlijk) was je mijns inziens de ganse tijd aan het laden en lossen.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

JAN_1964
Topic Starter
Berichten: 48

#10 , 16 mei 2018 15:09

Dus eerst alles uit de auto gehaald (= laden en lossen).
Inderdaad
Daarna de glazen van op het trottoir (vermoed ik ?) naar de strandbar gedragen. Deze activiteit valt (net zoals bvb het laten ondertekenen van een leveringsbon) niet onder laden en lossen, en dus was u aan het parkeren.
Ik heb de glazen eerst op de wandeldijk gezet die meer dan 6 meter breed is en absoluut tot tegenstelling van het bewuste artikel van de wegcode geen hinder vormde voor voetgangers noch voor fietsers.
Sinds jaar en dag wordt er op de wandeldijk 's morgens vroeg geladen en gelost, de politie doet hier niet moeilijk over als het maar voor 10 uur gebeurt, maar de verbalisant die mij een bekeuring gaf is nieuw en hij bekeurde zo ook iedereen die zijn strandtent van de dijk naar het strand aan het dragen was terwijl de wagen + aanhangwagen op de dijk alleen achterbleef, men is toen verplicht geweest in de periode van het plaatsen van de strandtenten hem een andere dienst te geven.
Als je de dozen 1 voor 1 van in je auto naar binnen had gebracht (en telkens uw auto afsluiten natuurlijk) was je mijns inziens de ganse tijd aan het laden en lossen.
Ik heb hier wel uit geleerd, als ik ooit nog eens moet laden en lossen zullen met twee zijn zodat er altijd iemand bij de wagen kan blijven.
Bent echt wel teleurgesteld in het systeem, zelfs al geeft de wet de verbalisant gelijk er is nog altijd zo iets als menselijkheid.
Hopelijk kan ik op begrip rekenen van de politierechter.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”